Painoindeksi eli BMI – Onko luku terveyden luotettava mittari? Näin painoindeksiä tulkitaan – Lue 10 kysymystä

Jaa artikkeliTilaa Seura
Jos ylimääräinen rasvakudos on kertynyt lantioon ja reisiin, painoindeksi voi olla selvästi yli 25 ilman, että siitä on haittaa terveydelle.
Jos ylimääräinen rasvakudos on kertynyt lantioon ja reisiin, painoindeksi voi olla selvästi yli 25 ilman, että siitä on haittaa terveydelle. © iStockphoto
Painoindeksiä käytetään yleisesti kuvaamaan, onko ihminen normaali-, ali- tai ylipainoinen. Mitä muuta BMI kertoo terveydestä?

Painoindeksin 25 ylittäviä suomalaisia on 2,5 miljoonaa ja lapsiakin noin 200 000. Mitä painoindeksi paljastaa? Näin kysymyksiimme vastaa sisätautien erikoislääkäri Pertti Mustajoki.

Lue myös: Mikä on sinun painoideksi eli bmi? Syötä tietosi laskuriin

1. Mitä painoindeksi eli BMI mittaa?

Painoindeksin eli BMI (Body Mass Index) avulla voidaan määritellä, onko paino terveellä alueella vai onko sitä liikaa. Pelkän painon tarkkailu ei riitä, koska ihmisen pituus vaikuttaa painoon. Kun pituus ja paino suhteutetaan toisiinsa painoindeksillä, se kertoo, onko painoa sopivasti, liikaa vai liian vähän.

Painoindeksin voi tarkistaa internetissä helpolla laskurilla tai laskea laskukaavalla: paino kiloina jaettuna pituus metreinä toiseen eli paino : (pituus x pituus).

Esimerkiksi 80 : (1,75 x 1,75).

Painoindeksin aluetta 18,5–25 kutsutaan normaalipainoksi, mutta nimitys ei ole hyvä, koska indeksin 25 ylitys ei ole epänormaalia. Viisaampaa olisi puhua terveestä painosta. Toisaalta on myös tilanteita, joissa ollaan terveessä painossa, vaikka painoindeksi on yli 25.

2. Kenelle painoindeksi on hyvä mittari?

Painoindeksiä pitää osata tulkita: terveen painon ja ylipainon raja riippuu jonkin verran yksilöstä. Tulkinnassa tehdään usein virheitä, jos oletetaan, että kaikilla, jotka ylittävät painoindeksin ylärajan 25, paino olisi haitallista.

Indeksiluvun tulkinnassa pitää ottaa huomioon, kuinka paljon ylipainoa on ja mihin osaan kehoa se on kertynyt. Aina painoindeksin ylittyminen ei myöskään johdu ylimääräisestä rasvakudoksesta.

Painoindeksi sopii yli 18-vuotiaan painon arviointiin. Lapsilla painoindeksin laskukaava ei päde, koska kehon mittasuhteet ovat erilaiset. Heidän kohdallaan pitää käyttää lasten painoindeksilaskuria

Lue myös: Näin Riitta selätti laihduttajan sudenkuopat – ja laihtui 30 kiloa: ”Kun keskityin syömään oikein, paino vaan tippui – liikuin tai en”

3. Mitä painoindeksi kertoo terveydestä?

Painoindeksiä kannattaa katsoa nimenomaan terveyden näkökulmasta. Se kuvaa terveyttä epäsuorasti, mutta kohtuullisen hyvin.

Jos ylimääräinen rasvakudos on kertynyt lantioon ja reisiin, painoindeksi voi olla selvästi yli 25 ilman, että siitä on haittaa terveydelle.

Kun painoindeksissä ylitetään raja 30, se merkistee vähintään 15 kiloa ylimääräistä. Tässä painossa melkein kaikilla alkaa olla aineenvaihdunnan häiriöitä, koska rasvaa alkaa kertyä sisäelinten ympärille ja maksan soluihin.

Lihavuus aiheuttaa yli 30 erilaista sairautta, joista 2 tyypin diabetes on yleisin, samoin verisuonitaudit ja aivohalvaus. Mukana on myös kymmenkunta erilaista syöpälajia, joiden esiintymistä ylipaino lisää.

4. Voivatko runsas lihasmassa tai painavat luut vääristää painoindeksiä?

Runsas lihasmassa voi vääristää painoindeksiä. Esimerkiksi ammattijääkiekkoilijalla painoindeksi on usein 26–27 tai enemmänkin. Ammattiurheilijalla se johtuu puhtaasti lihaskudoksesta.

Jokainen kuitenkin tietää itse, tekeekö voimaharjoittelua ja onko lihaksia paljon. Silloin osaa huomioida niiden aiheuttaman vaikutuksen painoindeksiin.

Luiden paino voi taas aiheuttaa painoa korkeintaan kilon tai pari suuntaan tai toiseen. Sillä ei pysty ylipainoa selittämään.

Lue myös: Tutkimustulos: Rasvan kertyminen vyötärölle on huomattavasti vaarallisempaa kuin reisien pyöristyminen – ”Vartalotyypillä on väliä, vaikka olisikin normaalipainoinen”, sanoo professori

5. Voiko nesteenkertyminen saada painoindeksin ylittämään terveen painon ylärajan?

Nestetilan suuruus vaihtelee kaikkien kehossa. Vaa’an lukema voi vaihdella aamu- ja iltapainon välillä kilon–puolitoista. Siihen voi vaikuttaa esimerkiksi edellisen illan suolainen ateria. Useampia kiloja terve ihminen ei voi nesteellä selittää.

Vaa’an lukema voi vaihdella aamu- ja iltapainon välillä kilon–puolitoista. Siihen voi vaikuttaa esimerkiksi edellisen illan suolainen ateria.

On sairauksia, jotka voivat kerryttävää elimistöön nestettä, kuten sydämen vajaatoiminta. Näitä sairauksia ei voi sairastaa tietämättään, sillä niiden yhteydessä esiintyy muitakin oireita, joiden vuoksi ihminen on varmasti hakeutunut jo lääkäriin.

6. Entä jos painoindeksi tippuu alle 18,5 eli alipainoon, miten siihen tulee reagoida?

Kun painoindeksi putoaa alipainon puolelle, kyseessä voi olla anoreksia ja sairaalloinen laihuus, joka on iso terveysongelma. Toisaalta alipainon voi aiheuttaa myös jokin sairaus.

Kannattaa ilman muuta mennä lääkäriin ja selvittää, mistä alipaino johtuu. Jos painoindeksi on ennestään ollut matala eli 21 tai alle, ja paino alkaa pudota itsestään lähelle sitä 18,5, kannattaa mennä lääkäriin jo ennen kuin tämä raja alittuu.

7. Vaikuttaako sukupuoli siihen, kuinka hyvä mittari painoindeksi on?

Painoindeksi on yleismittari, joka toimii sukupuolesta riippumatta. Olennaista on, mihin rasva elimistössä kertyy, ja sitä määräävät geenit.

Monilla naisilla painoa kertyy alavartaloon, lantion ja reisien seutuun. Silloin painoindeksi voi olla esimerkiksi 27–28, mutta terveys voi olla parempi kuin alemmassa painoluokassa olevilla. Alavartalon ylimääräinen rasvakudos jopa suojaa terveyttä.

Monilla naisilla painoa kertyy alavartaloon, lantion ja reisien seutuun. Silloin painoindeksi voi olla esimerkiksi 27–28, mutta terveys voi olla parempi kuin alemmassa painoluokassa olevilla.

Jos rasvaa taas kertyy vyötärölle eli vyötärö alkaa pullistua, rasvakudosta on liikaa vatsaontelon sisällä. Miehille on tyypillisempää, että rasva kertyy keskivartaloon.

Lue myös: Laihdutus ja painonhallinta – Aloita ja etene näin, kun haluat pudottaa painoa pysyvästi

8. Miten terveydelle haitallisen rasvan kertymistä voi arvioida?

Terveydenhuollossa käytetään yhdessä painoindeksiä ja mittanauhaa. Sama toimii hyvin kotona. Naisilla vyötärön ympärys ei saisi ylittää 90 senttiä, eikä miehillä 100 senttiä.

Sen sijaan rasvaprosentteja mittaavat laitteet antavat helposti epäluotettavaa ja harhaanjohtavaa tietoa. Tieteellisessä tutkimuksessa rasvaprosenttia mitataan paljon paremmilla laitteilla, mutta kuluttajalle myytävät mittarit eivät ole tarkkoja.

9. Miksi painoindeksin on luokiteltu neljään eri luokkaan?

Niin sanottu normaalin eli terveen painon alue painoindeksissä on 18,5–25. Ylipainosta puhutaan alueella 25–30. Jos indeksi on yli 30, puhutaan lihavuudesta. Silloin ylipainoa on jo 15 kiloa ja siitä alkaa olla jo terveyshaittaa jokaiselle. Sairaalloisesta lihavuudesta puhutaan silloin, jos indeksi ylittää 40.

Luokittelujen rajat eivät tavallisen kansalaisen näkökulmasta ole tärkeitä. Suurissa väestötutkimuksissa luokkien avulla katsotaan, kuinka suuri osa väestöstä on ylipainoisia ja miten väestön paino on muuttunut vuosikymmenten aikana. Painoindeksiä käytetään kaikkialla maailmassa, joten sen avulla voidaan verrata eri maiden tilannetta toisiinsa.

10. Miltä suomalaisen väestön paino näyttää tutkimuksen valossa?

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos on seurannut suomalaisten painoa vuosikymmeniä ja tiedetään, että ylipaino on Suomessa vakava kansanterveydellinen ongelma.

Painoindeksin 25 ylittäviä suomalaisia on 2,5 miljoonaa ja lapsiakin noin 200 000. Se on huomattava osa suomalaisista.

Indeksin rajan 30 ylittäviä eli heitä, joilla alkaa kaikilla olla aineenvaihdunnan häiriöitä viimeistään iän karttuessa, on yli miljoona Suomessa.

Lue myös: Pätkäpaasto toi virtaa ja nosti elämänlaatua – Näin Sannan paino tippui 50 kiloa vuodessa

Pätkäpaasto laihdutti Sannan

Oikealla kuva Sannasta ennen ja vasemmalla jälkeen laihdutuksen.  © Sanna Rannan kotialbumi

X