Tutkimus: Voit juoda jopa 25 kupillista kahvia päivässä ilman haittavaikutuksia sydämelle – Lääkäri kehottaa pysymään kohtuudessa

Jaa artikkeliTilaa Seura
Tuoreen brittitutkimuksen mukaan ihminen voi juoda jopa 25 kupillista kahvia päivittäin ilman, että siitä aiheutuisi haittaa sydämen terveydelle.
© iStock
Aiemmin on varoiteltu runsaasti kahvia juoville, että määrää kannattaisi sydänterveyden nimissä rajoittaa. Onko nyt kuitenkin niin, että kahvia voi juoda turvallisesti jopa parikymmentä kuppia päivässä?

Tuoreen englantilaistutkimuksen mukaan ihminen voi juoda jopa 25 kuppia kahvia päivässä ilman, että hänelle aiheutuu siitä valtimoiden jäykistymistä. Queen Mary University of London -yliopiston tutkimukseen osallistui yli 8 000 ihmistä.

Aiemmin on arveltu, että runsas kahvinjuonti vaikuttaisi valtimoiden jäykistymiseen, joka puolestaan lisää muun muassa sydäninfarktin riskiä. Valtimoiden jäykistyminen on yleensä ikääntymisen aiheuttama oire.

Brittitutkimuksessa osallistujat jaettiin kolmeen kategoriaan sen mukaan, kuinka paljon kahvia he normaalisti joivat päivittäin. Ensimmäisessä kategoriassa olivat ne, jotka joivat alle yhden kupillisen kahvia päivittäin, toisessa ne, jotka joivat 1–3 kuppia ja kolmannessa ne, jotka joivat enemmän kuin kolme kupillista päivässä. Osa kolmannen ryhmän osallistujista joi jopa 25 kuppia kahvia päivittäin.

Kaikille osallistujille tehtiin sydämen magneettikuvaus ja pulssiaaltojen infrapunamittaus. Pulssiaaltojen nopeutuminen kertoo valtimoiden jäykentymisestä.

Tutkimuksessa havaittiin, että niillä osallistujilla, jotka joivat jopa 25 kupillista kahvia päivässä, ei ollut valtimoiden jäykentymistä sen enempää kuin niillä, jotka joivat alle yhden kupillisen päivittäin.

Tutkimuksessa otettiin huomioon osallistujien ikä, sukupuoli, paino, pituus, etninen tausta, syömistottumukset, tupakointi, korkea verenpaine ja alkoholinkäyttötottumukset. Tutkijat havaitsivat, että kaikista ahkerimpia kahvinjuojia olivat tupakoivat ja alkoholia säännöllisesti käyttävät miehet.

”Sydänterveys on laajempi asia”

Runsaasti kahvia juova saattaa innostua tutkimustuloksesta ja ajatella, että kahvia voi nyt huoletta juoda niin paljon kuin sielu sietää. Sisätautien ja kardiologian erikoislääkäri Essi Ryödi TAYS Sydänsairaalasta kehottaa kuitenkin suhtautumaan englantilaistutkimukseen varauksella.

”Tutkimuksen tuloksesta ei voida johtaa päätelmää kahvinjuonnin terveellisyydestä yleisesti sydänterveydelle. Sydänterveys on paljon laajempi asia kuin pelkkä valtimoiden jäykkyys.”

Ryödi huomauttaa myös, että keskimääräinen kulutus tutkimuksen paljon kahvia juovien ryhmässä oli vain viisi kupillista päivässä. Vaikka ryhmässä oli myös 25 kupillista päivässä juovia, ei tulosta voida Ryödin mukaan yleistää koskemaan kaikkia erittäin paljon kahvia juovia.

Kahvinjuonnin vaikutukset ovat yksilöllisiä

Kahvin tunnetuin ja myös merkittävin elimistöön vaikuttava ainesosa on kofeiini. Essi Ryödi sanoo kuitenkin, että kahvissa on paljon muitakin yhdisteitä. Hän huomauttaa myös, että kahvinjuonnin vaikutukset ovat yksilöllisiä.

”Kofeiinin ja muiden yhdisteiden pitoisuus riippuu käytetyistä pavuista, paahtoasteesta ja valmistustavasta, joten eri kahvinjuontitavoilla on varmasti tässäkin merkitystä. Ihmisten herkkyys kofeiinille myös vaihtelee paljon; toinen saa oireita paljon pienemmästä määrästä kuin toinen.”

Ryödin mukaan runsas kahvin juominen lisää rytmihäiriöiden riskiä ihmisillä, joilla on alttius niille. Tällaisia rytmihäiriöitä ovat esimerkiksi eteisvärinä ja sydämen lisälyönnit.

”Kofeiini myös nostaa vireystilaa ja voi vähentää vuorokauden aikana saatavan unen määrää. Unenpuute voi lisätä pitkään jatkuessaan muun muassa sydäninfarktin ja rytmihäiriöiden riskiä.”

Kahvinjuonti tutkitusti nostaa verenpainetta hetkellisesti muutamaksi tunniksi. Essi Ryödin mukaan nousu voi olla haitallista niille, jotka sairastavat verenpainetautia. Runsas kahvinjuonti voi vaikeuttaa tavoitearvoissa pysymistä ja lisätä verenpainelääkityksen tarvetta.

Kohtuus kaikessa, myös kahvissa

Essi Ryödi kehottaa pysymään kohtuudessa kahvinjuonnissa, kuten lähes missä tahansa muussakin asiassa. Hänen mukaansa perusterveelle, oireettomalle ihmiselle kahvin määrällä ole juurikaan merkitystä, mutta mahdollisiin oireisiin kannattaa kiinnittää huomiota.

”Jos on unettomuutta, sydämen lisälyöntejä, stressiä, vatsavaivoja tai hermostuneisuutta, kannattaa itsehoitona kokeilla kahvin juonnin vähentämistä.”

Hän kehottaa myös miettimään, johtuuko runsas kahvinjuonti jostain muusta ongelmasta. Jos niin on, ongelma kannattaa ratkaista muuten kuin kahvin avulla.

”Jos huomaa juovansa kahvia paljon piristyäkseen, on järkevää miettiä, miksi on niin väsynyt. Tuleeko nukuttua liian vähän, onko liikaa stressiä ja mikä valvottaa?”

X