Elokuva-arvio: Vares – Sheriffi on kehnoa kioskikirjaa muistuttava jännäri
Jussi Vares löytää kaksi ruumista Turun laitamilta: naisen, jota on ammuttu päähän, ja miehen, jonka keho on täynnä riimuja muistuttavia viiltoja, jotka viittaavat siihen, että murha olisi ollut osa hämärää rituaalia.
Vares – Sheriffi on suomalainen rikoselokuva vuodelta 2015. Jos ei Anders Engströmin tai Lauri Törhösen ohjaamia Vares-elokuvia oikein erotakaan toisistaan, niin Hannu Salosen ohjaama sarjan yhdeksäs elokuva kyllä erottuu muista edes hieman.
Salonen on ohjannut Saksassa paljon meilläkin esitettyjä poliisisarjojen jaksoja, mistä johtuu, että hän on oppinut ohjaajana tiettyä taloudellisuutta ja jos ei nyt omaperäistä, niin ainakin vakaata visuaalista tajua.
Valitettavasti Reijo Mäen romaanista on Salosen ja toisen käsikirjoittajan Mika Karttusen käsissä muovautunut tarinaltaan sekava, henkilöhahmoiltaan ja tilanteiltaan kehnoa kioskikirjaa muistuttava jännäri, jossa tuntuu liiankin vahvana amerikkalaisohjaajien Quentin Tarantinon ja Robert Rodriguezin vaikutus.
Hyvää on se, että edellisten Vares-elokuvien turhaa hölötystä ja kapakassa roikkumista on karsittu. Antti Reini tekee Vareksen roolin tutun vähäeleisesti. Karoliina Blackburnin naispäähenkilössä on enemmän särmää kuin Vares-naisissa aiemmin.
**
Vares – Sheriffi, sunnuntai 3.10. klo 21.00, Sub