Netflix nosti suomalaisen Karppi-rikossarjan maailmankartalle – Sarjan ohjaaja Rike Jokela: ”Emme me aluksi edes ymmärtäneet, mitä se merkitsee”

Jaa artikkeli
Karppi
Karpin kolmannella kaudella selvitellään myös Sofia Karpin (Pihla Viitala) ja hänen työparinsa Sakari Nurmen (Lauri Tilkanen) kireitä välejä. © yle
Vaikka Karppi-sarja päättyy kolmanteen kauteen, Sofia Karpin tarina ei välttämättä ole vielä lopussa.

Meitä suomalaisia kadehditaan kautta maailman, kun Yle aloittaa Karppi-sarjan kolmannen kauden.

”Katsojat muissa maissa ovat käärmeissään kuul­tuaan, että kolmoskausi alkaa meillä eivätkä he pääse sitä vielä näkemään. Juuri nyt Twitterissä näytti olevan paljon espanjankielistä Karppi-hehkutusta ja -keskustelua”, kertoo sarjan pääkäsikirjoittaja ja ohjaaja Rike Jokela.

Karpille on kertynyt katsojia ympäri maailman sen ansiosta, että Netflix päätti ottaa sarjan ensimmäisen kauden ohjelmistoonsa.

Netflixillä ei ole tapana julkistaa katsojalukujaan, mutta Karpin kohdalla tilastot olivat ilmeisen tyydyttävät, sillä suoratoistojätti hankki ja esitti myös sarjan toisen kauden.

Ja nyt fanit siis odottavat kuumeisesti kolmatta kautta eivätkä tiedä, kuinka kauan odotus kestää. Netflix ei paljasta etukäteen myöskään sitä, minkä sarjojen uusia kausia se on hankkinut omien tuotantojensa lisäksi ja milloin se aikoo ne esittää – tai aikooko.

”Emme me aluksi edes ymmärtäneet, mitä se merkitsee, että Netflix haluaa Karpin. Kun ensimmäinen kausi sitten julkaistiin jollain alueella, googlasin huvikseni sarjan englanninkielisen nimen Deadwind, ja osumia alkoi sadella. Silloin tajusin, että nyt tämä tapahtuu. Nyt tätä voivat katsoa ihmiset missä päin maailmaa vain. Tuntuihan se hienolta.”

Täydellinen ajoitus

Rike Jokela toteaa, että Karppia alettiin myydä maailmalle juuri oikeaan aikaan. Ensinnäkin kiinnostus pohjoismaista rikosdraamaa, nordic noiria, kohtaan kiehui kuumana. Toisekseen samaan ajankohtaan sattui Netflixin suunnankäännös, jota Karpin tekijät eivät voineet edes aavistaa.

Karpin suunnitteluvaiheessa tekijät pitivät mahdollisena, että hyvin tehdyn suomalaissarjan oikeudet myydään kansainvälisesti ja että parhaassa tapauksessa jossain maassa myös tehdään oma versio sarjasta.

”Olisimme olleet siitä onnellisia. Mutta tämähän kääntyi täysin ympäri, kun Netflix päätti alkaa näyttää alkuperäisiä sarjoja eri puolilta maailmaa”, Jokela muistelee.

”Tuntui hämmentävältä, miten äkkiä kaikki muuttui. Yhtäkkiä somessa tuli vastaan postauksia, että Karppi on neljänneksi katsotuin sarja jossain päin maailmaa. Kyllä nämä ovat olleet sellaisia askeleita, että toivottavasti Suomessa loppuu pikkuhiljaa se höpötys, ettei täällä voi tehdä mitään kansainväliseen levitykseen kelpaavaa.”

Sorjosen rinnalla

Jokela kiittää vetoavusta toista suomalaissarjaa Sorjosta, joka on niin ikään päässyt Netflixin levitykseen.

”Nämä kaksi kulkevat poikkeuksetta maailmalla parivaljakkona. Kun ihmiset ovat nähneet toisen, heille suositellaan toista.”

Suomalaisen kaksikon näkyvyys Netflixin listoilla kertoo osaltaan kotimaisen draamatuotantomme viime vuosien korkeasta laadusta. Jokela toteaa ykskantaan, että tärkein syy laadun kohoamiseen on raha.

”Ei sitä hirveästi ole tullut lisää. Juuri sen verran kuitenkin, että vähän lisää paukkuja on saatu jälkituotantoon, joka on meillä Karpissa isossa roolissa. Esimerkiksi värimäärittely ja äänityöt tehdään samalla pieteetillä kuin elokuvissa”, Jokela kertoo.

”Totta kai se on ärsyttävää, että raha on kaikessa läsnä niin tärkeänä tekijänä. Taitavia ihmisiähän meillä on joka tapauksessa. Suomalaisia kuvaajia voisi koska tahansa lähettää Hollywoodiin.”

Lue myös: Ville Virtanen pisti kroppansa likoon ja laihdutti liki 20 kiloa: ”Painoin vähemmän kuin teatterikoulun ensimmäisellä luokalla”

Kuvassa Karppi (Pihla Viitala) ja Tikka (Irina Pulkka). © Yle

Kuvassa Karppi (Pihla Viitala) ja Tikka (Irina Pulkka). © Yle

Käsikirjoitus vaatii rahaa

Kansainvälistyminen on tarkoittanut myös sitä, että sarjoja on tehty entistä enemmän kansainvälisinä yhteistuotantoina. Tätäkin Jokela pitää tärkeänä tekijänä sarjojen laadun kohoamisessa.

Karpista kiinnostuivat heti alkumetreillä saksalaiset ja ranskalaiset, joilta saatiin euroja tuotantobudjettiin.

”Eivät ne osuudet mitään ihan valtavia ole, ehkä 20 prosenttia koko budjetista. Mutta ne eurot tulevat kuitenkin sen päälle, mitä meillä muuten olisi.”

Jokela muistuttaa, että pohjimmiltaan kaiken edellytyksenä on kuitenkin aina hyvä käsikirjoitus. Mutta myös käsikirjoituksen tekeminen vaatii rahoitusta. Rahalla ostetaan lisää kirjoitusaikaa ja maksetaan kunnon palkkaa käsikirjoittajille.

Hollywoodista on soiteltu

Karppi kirjoitettiin alun perinkin kolmen kauden mittaiseksi, mutta Sofia Karpin tarina ei välttämättä ole vielä lopussa kauden päättyessä. Jokelan mukaan Karppi voisi saada jatkoa esimerkiksi elokuvan muodossa samoin kuin Sorjonenkin.

”Tekijöillä on kova halu tehdä vielä jotain, ja meillä olisi sarjan stooriin sellainen kirsikka kakun päälle. Totesimme, että kaikki ideat eivät millään mahdu kolmanteen kauteen. Päätimme säästää yhden idean, joka olisi luontevaa kertoa vähän lyhemmässä muodossa. Mutta katsotaan, miten tämä taas tästä lähtee.”

Toistaiseksi pitkä Karppi-työputki on kuitenkin Jokelan osalta ohi, ja hän on alkanut varovaisesti jutella tuttujen kollegojen kanssa myös mahdollisista uusista projekteista. Niin, ja sieltä Hollywoodistakin on otettu yhteyttä.

Karpin ansiosta Hollywoodista tuli kyselyä, olisinko kiinnostunut Euroopassa toteutettavasta projektista. Minulla ei ole mitään käsitystä, kuinka realistista on, että sitä koskaan tehdään. Mutta jo se on ollut mielenkiintoista, että olen keskustellut Hollywood-tuottajan kanssa suomalaisista tv-sarjoista ja siitä, miten hän näkee Karpin ja Sorjosen.”

Karppi, sunnuntai 31.10. klo 21.10, TV1

X