(Päivitetty: )
Teksti:
Seuran toimitus

Suomen huutokauppakeisari, ti 10.3. klo 21.00 Nelonen

TOSI-TV-SARJA ”Kyllä kansa tietää”, pamautti huutokauppakeisari Aki Palsanmäki, kun hänet palkittiin Kultainen Venla -gaalassa vuoden parhaana televisioesiintyjänä.

Kansan rakastaman Suomen huutokauppakeisari -ohjelman suosiolle ei näy loppua, ja kolmas tuotantokausi nähdään nyt pitkän odotuksen jälkeen Nelosella. 

Aki, hurmaavan tavallinen ja aito suomalaismies, pyörittää sukunsa jo 25 vuotta isännöimää huutokauppaa Hirvaskankaalla, Jyväskylän pohjoispuolella yhdessä vaimonsa Helin kanssa.

Rakastaan Aki Palsanmäki muistaa aina kiittää siitä, että tämä jaksaa välillä vähän itsepäisenkin keisarin rinnalla niin myötä- kuin vastamäessäkin.

Mukana huutokaupan arjessa touhuaa myös Akin ja Helin luottomies Markku, ”Hirvaskankaan MacGyver”, jolle mikään annettu tehtävä ei ole mahdoton. Tällä tuotantokaudella pariskunta hankkii melenkiintoisia esineitä julkisuuden henkilöiltäkin, kuten juontaja Janne Katajalta

Virpi Valtonen

Naisen osa, ma 9.3. klo 21.30 TV1

DOKUMENTTI Kolmannes maamme monikulttuurisista avioliitoista solmitaan suomalaisen miehen ja venäläisen naisen välillä. Kati Juuruksen tv-dokumentissa neljä itäsuomalaista vaimoa kertoo elämästään. Murtaen suomea puhuvat joutuvat kohtaamaan vähättelyä, joten on hyvä kuulla, kuinka venäläisvaimot ajattelevat omalla kielellään eivätkä auttavalla suomella.

Juurus tallentaa itäsuomalaisten perheiden tavallisuutta, jota suomalaiset ihannoivat. Arjen juhla on sitä, että vaimo pesee miehen pikiset kädet iltapuhteeksi. Ilojen yksinkertaisuus jättää surullisen olon, mutta toisaalta parin hakeutumisessa toistensa turvaan on lohduttavaa. Rakastaminen on perunoiden hakemista yhdessä.

Kerronnassa on paikoitellen nykydokumenttien viipyilevyyttä, kun ihmiset tuijottavat tyhjyyteen keittiöissään. Tai sitten itäsuomalaiset vaan möllöttävät keskivertoa enemmän. 

Tero Kartastenpää

Pettämätön pistooli, su 8.3. klo 18.00 Teema  ***1/2

ELOKUVA Budd Boetticherin kolmen b-westernin sarjan aloittava ryöstökuvaus (The Tall T, USA 1957) paaluttaa, mistä Hollywoodin halpatuotannoissa parhaimmillaan oli kyse. Pettämätön pistooli on a-linjan serkkujaan ytimekkäämpi, raadollisempi ja siten arvaamattomampi kuvaus moraalin rapistumisesta paineen alla. 

Karjatilanpitäjä (Randolph Scott) jää rosvokoplan vangiksi paikallisen rahamiehen tyttären ja tämän lieron miehen kanssa. Ryöstön mennessä mönkään päätetään kiristää tytön isää.

Richard Boonen johtaman rosvojoukon häijyys pitää katsojan varpaillaan. Scott saa pitää kiinni sankarillisuudestaan, mutta Boetticher rouhii päähenkilöstään sievistelevän kunniallisuuden.

Tylyä selviytymistarinaa ei pehmennetä romantiikalla tai huumorilla.

Matti Rämö

Punk-laulaja Kathleen Hanna, su 8.3. klo 21.00 Teema

DOKUMENTTI Huh, miten voimakas Kathleen Hanna on ollut lavalla. Kun punklaulaja määräsi Bikini Killin keikoilla miehiä poistumaan taakse ja naisia eteen, kukaan ei uskaltanut väittää vastaan.

Rockhenkilöylistyksen sijaan ohjaaja Sini Anderson luo dokumentissaan kuvan 1990-luvun amerikkalaisen feminismin kolmannesta aallosta, jossa debyyttiohjaaja on itsekin vaikuttanut. 

Hannan suurin teko oli perustaa yhtenä päähahmona feminististä riot grrrl -liikettä. Dokumentissa nähdään vaihtoehtosankarin ajattelun kaari, kun hän aloittaa Bikini Kill -grungeyhtyeen miesvihamielisenä laulajana, mutta alkaa ajaa kaikkien syrjittyjen asiaa feministisessä, elektronisessa Le Tigre -yhtyeessä. Hannan mies, Beastie Boysin Adam ”Ad-Rock” Horovitz kuvailee vaimoaan hyväksi auto-onnettomuudeksi. 

Miten tämän sanoisi liikaa hehkuttamatta: elokuvassa on uskomattoman herkullista arkistomateriaalia, tiukkojen tyyppien haastatteluja ja aivan mahtavia anekdootteja. Vuonna 2013 valmistuneessa dokumentissa muusikko kertoo ensimmäistä kertaa oikean syyn, miksi lopetti uransa.

Tero Kartastenpää

Englanti Elisabet I:n aikaan, ti 10.3. klo 21.00 Teema

DOKUMENTTI Professori Ian Mortimerin (kuvassa) luotsaama aikamatka 1500-luvun Englantiin on näkökulmaltaan piristävän kiinnostava historiasarja. Dokumentissa nykyihminen asetetaan ihmettelemään Elisabet I:n maailmaa, josta poimitaan lukemattomia mielenkiintoisia yksityiskohtia. Esimerkiksi lampaita oli joka puolella, mutta ne olivat kooltaan vain viidesosan nykyisistä.

Ensimmäisessä jaksossa keskitytään rahvaan elämään. Jokapäiväinen hengissä pysyminen oli haaste sinällään. Väkivaltaisessa maailmassa kuolema uhkaa tautien, rikollisten, nälänhädän ja kuolemantuomion muodossa. Myös viihde oli väkivaltaista ja sisälsi julmuutta eläimiä kohtaan.

Uskonto saneli maailmankuvaa totaalisesti. Aikalaisille olemassaolo ilman luojaa oli käsittämätön ajatus.

Tällainen mikrohistoriallinen lähestymistapa tarjoaa katsojalle tuulahduksen siitä, mikä historiankirjoituksessa on usein jäänyt marginaaliin. Kuinka esimerkiksi ihmisen luontaiset tarpeet tuolloin suoritettiin? Hyvä ratkaisu on myös se, ettei menneisyyttä esitetä dramatisoituina kohtauksina, vaan aikakauden tyyliä jäljittelevillä piirroksilla. 

Sarjan toisessa jaksossa keskitytään rikkaiden elämään, ja viimeisen osan otsikko on Uusi uljas maailma. Siinä puhutaan kaupungistumisesta, uudesta keskiluokasta, tieteen voittokulusta ja Shakespearen teatterista. 

Tero Kartastenpää

X