Ei vain vaatteita, vaan aatteita – Suunnittelija Anne-Mari Pahkala ottaa asuillaan rohkeasti kantaa yhteiskunnan epäkohtiin: ”Jos käytät suomalaista brändiä, kerrot samalla omasta arvomaailmastasi”

Muotisuunnittelija Anne-Mari Pahkala ottaa asuillaan kantaa epäkohtiin, kuten merien muovijätteisiin tai naisiin kohdistuvaan väkivaltaan. Hänen mielestään kaikkien olisi syytä katsoa uusin silmin vaatekaappiensa sisältöä.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Muotisuunnittelija Anne-Mari Pahkalan mukaan kuluttajia olisi syytä kannustaa ostamaan tuotteita suomalaisilta yrityksiltä, pieniltä kivijalkaliikkeiltä, elämysten ja palvelujen tarjoajilta ja suunnittelijoilta.

Muotisuunnittelija Anne-Mari Pahkala ottaa asuillaan kantaa epäkohtiin, kuten merien muovijätteisiin tai naisiin kohdistuvaan väkivaltaan. Hänen mielestään kaikkien olisi syytä katsoa uusin silmin vaatekaappiensa sisältöä.
(Päivitetty: )
Teksti: Katri Koskinen

Kun sisäministeri Maria Ohisalo (vihr.) saapui maaliskuussa 2020 hallituksen tiedotustilaisuuteen koskien Uudenmaan rajojen sulkemista, hänellä oli yllään vihreä poolokaulusmekko. Harva meistä tiedosti, että asulla oli vahva sanoma. Agenda. Tarina.

Asun on suunnitellut muotitaiteilija Anne-Mari Pahkala, 35.

”Pukeutumisellakin voi vaikuttaa yhteiskuntaan. Puku voi sisältää arvoja. Ja minä autan asiakkaitani luomaan asun, joka myös tukee niitä.”

Se, mitä puet päällesi, ei ole yhdentekevää. Vaatteilla voi vaikuttaa enemmän kuin aavistammekaan.

Vaikuttajanaisia

Uppoutuessaan pikkutyttönä fanta­siakirjojen maailmaan Anne-Mari Pahkala loi mielikuvissaan Taru sormusten herrasta -hahmoille vaateparret päästä varpaisiin.

”Mytologia ja luonnonmystiikka ovat aina kiehtoneet minua: olemmehan pohjoisen luonnon kansaa.”

Kenties tuo kauhajokelaisen tytön rikas mielikuvitus ja rakkaus luontoon ajoivat hänet kutsumusammattiinsa opiskelemaan ompelijaksi, sitten pukusuunnittelijaksi. Työharjoittelu Venetsiassa näytti, että hänen intohimonsa oli suunnitella kokonaisuuksia, joilla oli suurempi merkitys.

”Työssäni minua ovat ohjanneet alusta asti vahvat arvot, kuten eettisyys, ekologisuus ja tasa-arvo. Vuosi vuodelta eteläpohjalaiset juureni näkyvät yhä enemmän työssäni rakkautena pohjoiseen luontoon ja minimalismiin.”

12 vuotta yrittäjänä toimineen Pahkalan vakioasiakaskuntaan kuuluu kansanedustajia, taiteilijoita ja julkisuuden henkilöitä. Vaikuttajanaisia.

”Suunnittelen ajattomia, laadukkaita käyttövaatteita, iltapukuja ja hääasuja kaikille kauneutta arvostaville henkilöille, jotka haluavat pukeutumisellaan edustaa vastuullista muotia ja valintoja”, Pahkala kiteyttää.

”Emme voi suunnitella asuja pelkästään ilahduttamaan tätä päivää: vaatteen tulisi kestää aikaa.”

Muovijätteestä muotia

Vuonna 2015 Pahkala matkusti työn takia Kiinaan. Muovin, krääsän ja saasteen määrä järkytti. Hän päätti ottaa kantaa puhtaamman luonnon puolesta ja tuoda työllään muoviongelmaa ihmisten tietoisuuteen.

”Viisi vuotta sitten ei ollut muodikasta puhua maapallon tilasta, tai siitä, että meret ovat täynnä muovia. Otin tietoisen riskin suunnitellessani iltapuvun italialaisesta kierrätyskuidusta, joka oli tehty merestä poimituista muovi­pulloista.”

Kansanedustaja Emma Kari ja puoliso. Linnan juhlat 2016 6.12.2016 © Pekka Nieminen/Otavamedia

Kansanedustaja Emma Karin pukuloistoa Linnan juhlissa vuonna 2016. © Pekka Nieminen

Kun kansanedustaja Emma Kari (vihr.) puki asun päälleen Linnan juhliin 2016, se aiheutti ihmisissä jopa närkästystä. Moista kannanottoa ei katsottu soveliaaksi.

”Muistan saaneeni ala-arvoisia kommentteja siitä, että käytin Linnan juhlat -asussa innovaatiokuitua. Joku sanoi, että sama vaikka pukeutuisi vessapaperiin.”

Nyt, neljä vuotta myöhemmin, sama asu arkistoitiin Suomen kansallismuseoon ajankuvana.

”Muistutan itseäni jatkuvasti olemaan rohkea, että uskallan rakastua omiin intuitioihini.”

Pahkalan suunnittelemat asut ovat nostaneet esiin myös naisiin kohdistuvan väkivallan ja erityislasten oikeudet.

Esimerkiksi Naisten Linjan kanssa vuonna 2018 toteutettua Se kolmas -kampanjaa varten Pahkala suunnitteli kolme juhla-asua tuodakseen esiin sen, että Suomessa joka kolmas nainen on kokenut parisuhdeväkivaltaa joko nykyisen tai entisen kumppaninsa taholta.

”Halusin myös rohkaista, että apua on saatavilla, kenenkään ei tarvitse olla yksin. Yleisesti ottaen etenkin kaupallinen muoti on iloista ja kevyttä: muotia ei haluta nähdä liian vakavana tai synkkänä.”

”Muistutan itseäni jatkuvasti olemaan rohkea, että uskallan rakastua omiin intuitioihini.”

Siihen kaavaan Pahkala ei ole suostunut kangistumaan.

Sekundaa vai laatua?

Kauppakeskusten vilinässä ja verkkokauppojen loputtomassa suossa olemme tottuneet hankkimaan vaatteita nopeasti ja halvalla.

”Tottuminen halpatuotteisiin ei ole kuluttajan syy, vaan kulttuuri on totuttanut meidät siihen.”

Muotisuunnitelija Anne-Mari Pahkala

Asuissaan Anne-Mari Pahkala käyttää laadukkaita kankaita, kuten silkkiä. ”Sen lisäksi, että vaate on kaunis yllä, se on myös miellyttävän tuntuinen. ”

YK:n Euroopan talouskomission UNECE:n mukaan kuluttajien tottumukset ovat muuttuneet radikaalisti parin vuosikymmenen aikana. Vaatteiden tuotanto kaksinkertaistui vuosina 2000–2014, ja yksittäisen kuluttajan hankkimien vaatteiden määrä kasvoi keskimäärin 60 prosenttia.

Pahkala kannustaa pohtimaan todellista vaatetarvetta sekä miettimään omaa ostopäätöstä pidemmän aikaa. Missä oloissa vaatteet on tehty? Tarvitsenko todella tätä?

”Oman tyylin tärkein lähtökohta on, että vaatteet sopivat vartalolle sekä muodon, koon, että mallin puolesta. Monet naiset – itseni mukaan lukien – ovat eri mallisia. Mutta valitettavasti massatuotantokaupat harvoin tarjoavat erilaisille vartalotyypeille täydellisesti istuvia vaatteita”, Pahkala toteaa.

Siksi moni sortuu hutiostoksiin.

”Nyt jos koskaan voisi pysähtyä pohtimaan, kuinka paljon on vuodessa kuluttanut rahaa epäeettisen halpatuotannon tukemiseen ja heräteostoksiin – samalla voi miettiä, mitä sillä rahalla olisi voinut saada vastuullisemmasta tuotannosta. Mitä jos olisikin käyttänyt sen rahan suomalaiseen designiin, joka on laadukasta ja kestävää, ja jota voi huoltaa?”

Mutta kulttuuri muuttuu, Pahkala muistuttaa.

”Ihmiset linjaavat enenevissä määrin, etteivät he halua ostaa pikamuotia, vaan mieluummin suomalaisia tuotteita.”

Designin hinta

Laatu toki myös maksaa.

”Mallistostani löytyy vaatteita 100 ja 2 000 euron väliltä. Uniikeissa mittatilausasuissa hinta taas määräytyy suunnitteluun ja tuotantoon kuluvan ajan ja materiaa­lien mukaan.”

”On hyvä muistaa, että uniikkiasuissa hinta jakautuu laajasti suomalaiseen työhön. Uniikkiasun tekeminen on iso ja vaativa työ, missä on useampi tekijä mukana suunnittelijasta ompelijaan.”

Pahkala ymmärtää, että äkkiseltään summat saattavat hirvittää.

”Jos tuntuu pelottavalta käyttää suuria summia kylmiltään, voi ensin vaikkapa tutustuavaatevuokraamoiden tarjontaan ja suomalaisten suunnittelijoiden töihin sitä kautta.”

Vaikuttajanaisille asu-kokonaisuuksien suunnittelu on Anne-Mari Pahkalan unelmien täyttymys.

Asuissaan Anne-Mari Pahkala käyttää laadukkaita kankaita, kuten silkkiä. ”Sen lisäksi, että vaate on kaunis yllä, se on myös miellyttävän tuntuinen.” Kuva: Satu Mali

Tekstiiliteollisuuden massatuotannoissa tuotetaan huonolaatuisia kankaita järkyttäviä määriä. Esimerkiksi iso osa merien mikromuoveista on peräisin muovipohjaisista tekstiileistä, kuten polyesteristä ja nylonista.

Ajatuskin ahdistaa Pahkalaa.

”En kuitenkaan väitä, etteikö laadukkaita keinokuituja olisi olemassa. Tärkeintä on, että keinokuidunkin täytyy olla kestävä ja kaunis.”

Suomessa syntyy miljoonia kiloja tekstiilijätettä vuodessa, noin 10 kiloa henkeä kohden.

Tähän epäkohtaan eettisyyttä painottava Pahkala tarttui suunnittelemalla juhla-asun suomalaisen Infinited Fiber Companyn kanssa, joka tekee tekstiilijätteestä uutta kierrätyskuitua. ”Ikuisesta” kuidusta tehty iltapuku nähtiin myös Linnan juhlissa.

”Olen ylpeä siitä, että Suomesta kumpuaa tällaisia innovaatioita.”

 

Näytä tämä julkaisu Instagramissa.

 

Henkilön Anne-Mari Pahkala (@annemaripahkala) jakama julkaisu

Vaatteet on aatteet

Palataan vielä Maria Ohisalon asuvalintaan: vihreä mekko ei ole vain vihreä mekko.

”Suunnittelijana olen miettinyt, että asu edustaa montaa asiaa. Maastonvihreä värivalinta viestii sisä- ja poliisiministeriyttä ja se sopii hyvin myös Vihreiden puheenjohtajalle. Muotokieleltään asu kunnioittaa tätä tehtävää. Minulle on tärkeää, että tuen työlläni myös asiakkaan minuutta.”

Pahkala toivoisi enemmän keskustelua siitä, miten tärkeää pukeutumisella viestiminen onkaan.

”Nykyisessä hallituksessa on paljon nuoria, tiedostavia naisia, jotka ovat käyttäneet valtavan paljon suomalaisia suunnittelijoita. Se on mahtavaa.”

Pahkalan mukaan ajan hengessä on nähtävissä selkeä muutos.

”Miten valtava merkitys sillä onkaan, että vaikuttajat ostavat suomalaisia tuotteita ja esiintyvät mediassa nämä vaatteet päällä: tämä kaikki tukee suomalaista yrittäjyyttä.”

Sillä, että esimerkiksi Suomen pääministerillä Sanna Marinilla oli kotimaisen vaatefirma Uhana Designin asu brittiläisen Voguen haastattelussa, oli iso merkitys Suomi-brändille.

Suomalainen luonto on tärkeä Anne-Mari Pahkalalle.

Vaikuttajanaisille asu-kokonaisuuksien suunnittelu on Anne-Mari Pahkalalle sydämenasia.”Tärkein neuvoni on, että uskalla rakastaa sitä, mitä teet. ” © Satu Mali

Pahkalan mukaan etenkin valta-asemassa olevien vaikuttajien olisi tärkeää tiedostaa ja pohtia, mitä he haluavat vaatteillaan viestittää.

”Jos käytät suomalaista brändiä, kerrot samalla omasta arvomaailmastasi. Jos vaikuttajana edustat jatkuvasti halpaketjutuotannon vaatteissa, joista ei ole jäänyt veroja Suomeen tai jotka ovat tehty lapsityövoimalla, millaisen viestin annat?” Pahkala haastaa.

Hän uskoo, että moni mieluummin äänestää ihmistä, joka tekee työtä suomalaisten yrittäjien eteen esimerkiksi valitsemalla suomalaisen suunnittelijan.

”Silloin hän on maksanut työstä asiaankuuluvan korvauksen, jolla on tuettu suomalaista työtä.”

Rakasta sitä, mitä teet

Vaikuttajanaisille asukokonaisuuksien suunnittelu on ollut Pahkalan suuri unelma, joka on jo monella tapaa toteutunut. Ehkäpä jonain päivänä hän saisi suunnitella asun Michelle Obamalle, Meghan Marklelle tai Jenni Haukiolle. Se olisi unelmien täyttymys.

”Tärkein neuvoni on, että uskalla rakastaa sitä, mitä teet. Välillä minun pitää muistuttaa itselleni sitä samaa: pitää vain uskaltaa.”

Lue myös: Onko tässä Linnan juhlien koskettavin asu? Autistisen Nuutti-pojan äiti Noora Koponen ottaa juhla-asullaan kantaa erityislasten oikeuksiin

X