Täydet tyylipisteet mäkikotka Matti Nykäselle linjakkuudesta: ”Tyyli syntyy harkituista yksityiskohdista”

Jaa kaverilleTilaa Seura
Matti Nykänen
Matti talvella 1988.
Matti Nykäsen pukeutumistyyliin kuului kolme päälajia: korkeavyötäröiset farkut, pussittava nahkatakki ja valkaistu tukka. Meistä monelle Nykänen oli paitsi urheilu- myös tyyli-ikoni, kirjoittaa Sami Sykkö.

Mäkikotka Matti Nykänen oli mies, joka hallitsi alastulot. Urheilu-uran aikana ne olivat linjakkaampia kuin sen jälkeen, mutta naissotkujen ja muiden mahalaskujen jälkeen hän on aina noussut niin sanotusti takaisin torniin ja ollut valmis uuteen hyppyyn.

Muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta Nykänen piti linjansa myös tyylipuolella.

Hän uskoi kunniakkaasti omaan pukeutumistyyliinsä, johon kuului kolme päälajia: kireät, kapealahkeiset korkeavyötäröiset farkut, pussittava nahkatakki ja valkaistu tukka.

Meistä monelle Nykänen oli paitsi urheilu- myös tyyli-ikoni.

Kävin kerran opiskeluaikoina Pohjanmaalla pienen paikkakunnan baarissa perjantai-iltana. Siellä oli karaoke-ilta ja paikalla noin 40 paikallista miestä, jotka olivat pukeutuneet kuin mäkikotka.

Se yksin kertonee Matin luoman tyylin väkevästä voimasta.

Tavallisuus

Matin ihailijoita on helppo ymmärtää, sillä hän oli monella tapaa suomalaisen miehen kuva.

Ehkä siksi Matin meno tuntui liikuttavan jopa niitä, joita eivät kiinnostanut urheilu tai edes Nykäsen lauluääni. Jos unohdetaan urheilusankaruus, hän oli ongelmineenkin aika tavallinen mattimeikäläinen.

Mutta toisin kuin monilla muilla viisikymppisillä, Nykäsen kroppa oli yhä kunnossa.

Itse asiassa Matti Nykänen oli lähes täydellinen vaatehenkari: hänellä oli juuri sellainen vartalo – pitkät raajat, hoikka uuma – jonka yllä kaikki vaatteet näyttävät hyvältä.

Joskus saattoi näyttää siltä, ettei Nykänen välitä tai ymmärrä, mitä pukee päälleen, mutta kyllä Matti välitti. Esimerkiksi Matin tukka oli aina raidoitettu tai blondattu.

Harkitsevuus

Matti Nykäsen tyyli muokkautui 1980-luvulla, joka muutenkin oli Nykäsen kultainen vuosikymmen. Housuissa oli tuolloin korkeat kireät vyötäröt, joita Matti on suosinut näihin päiviin.

Mutta miksi? Mysteeriä ei ole helppo ratkaista. Hakiko hän niillä seksikkyyttä? Vai oliko hänellä vain turvallinen olo, kun farkut puristivat lanteita niin kuin g-voimat ja ilmavirta aikoinaan hypätessä?

Hän oli mennyt naimisiin neljästi, ja erityisesti yksi hääasu on ollut omaa luokkaansa. Mäkikotka sai vuonna 1989 vaimokseen Pian ja esiintyi lehtikuvassa kokovalkoisessa asussa. Sen erikoisuus oli vaaleansininen tehosteväri: Nykänen oli yhdistänyt vaaleansiniseen kapeaan solmioonsa valkoiset urheilusukat, joissa oli vaaleansininen raita.

Matti selvästi tiesi, että tyyli syntyy harkituista yksityiskohdista.

Kiinnostavuus

Kun Nykäsellä oli taannoin jossakin urheilugaalassa päällään tumma puku ja sininen solmio, hän näytti oikein tyylikkäältä.

Asu todisti, että hän voisi pukeutua kuin kuka tahansa, mutta olisiko se sitten kiinnostavaa tai hauskaa? Nykänenhän oli esiintyjä – mäessä, lavalla, televisiossa, lehtien kansissa.

Suurten viihdyttäjien lailla Matin piti  kiinni tyylistään ja tavaramerkeistään.

Susanna Ruotsalainen onnistui tuomaan Matin tyyliin tyyliä, muttei Matin silti olisi pitänyt kuunnella vaateasioissa naisia, vaan sydäntään.

Ajatelkaa Kaari Utriota, joka suoristi punaiset kiharansa ja vaihtoi modernimpiin silmälaseihin – ei häntä enää tunnistanut Utrioksi. Samaa ei saa tapahtua Matille. Nykäsen on jatkossakin näytettävä Nykäseltä!

Kuvat: Jorma Pouta/Skoy, Pentti Vänskä/Skoy, Olavi Kaskisuo/Skoy, Heikki Saukkomaa/LK

Artikkeli on julkaistu ensi kerran Seura-lehden vuoden 2013 kesän erikoisnumerossa.

Galleria

X