Puhelinmyynnin härski koronataktiikka – Ikääntyneille myydään vitamiineja ja ravintolisiä harhaanjohtavilla väitteillä
Koronaepidemian varjolla myydään nyt vitamiineja ja ravintolisiä: pahaa aavistamaton asiakas tarttuu puhelinmyyjän syöttiin harhaanjohtavien väitteiden avulla. Tunnistatko tilausansan?
Etenkin iäkkäille kaupataan nyt terveystuotteita puhelinmyynnin välityksellä.
Koronaepidemian jyllätessä taktiikat ovat ajan mukaiset: vitamiineja ja ravintolisiä saatetaan kaupata väitteillä, joiden mukaan tuote suojaa koronaa vastaan tai lyhentää taudin kestoa.
”On todella ongelmallista, että ihmisen huolta omasta terveydestä ja maailman tilanteesta käytetään hyväksi, ja sen avulla johdatellaan henkilö tilausansaan”, sanoo Kristiina Vainio, Kilpailu- ja kuluttajaviraston erityisasiantuntija ja juristi.
Myyntiväitteet voivat olla suoria väitteitä, että tuote lyhentää koronataudin kestoa tai suojaa koronalta. Usein puhelinmyynnin väitteet tulevat kuitenkin rivien välistä.
”Myyjä voi esimerkiksi painottaa sitä, miten tärkeää juuri nyt on huolehtia terveydestä, ja miten juuri myytävä tuote on eriytyisen hyvä suojaamaan terveyttä.”
Ravintolisien ja vitamiinien tehosta koronaa vastaan ei ole näyttöä, joten tällaiset väitteet ovat potaskaa.
Puhelinmyynnin pitäisi kuulostaa kaupanteolta, mutta usein se alkaa jollain ihan muulla
Puhelinmyyntitilanne voi alkaa esimerkiksi siten että asiakkaalta kysellään, onko hän tietoinen, että jokaisen pitää saada tietty määrä vuorokaudessa jotain tiettyä vitamiinia tai ravinnetta.
Vasta jonkun aikaa puhuttuaan myyjä kertoo, että hänellä on tuote, joka sopii erityisen hyvin tähän tarkoitukseen.
”Heti puhelun alussa pitäisi kertoa selvästi, että kyse on myyntitapahtumasta. Usein näin ei kuitenkaan tapahdu, vaan myyjä saattaa kierrellä asiaa.”
Omaiset pitävät iäkkäiden läheisten puolta
Tilausansaan tai harhaanjohtaviin väitteisiin voi erehtyä kuka tahansa. Kilpailu- ja kuluttajavirastossa on kuitenkin vuosien saatossa huomattu, että etenkin ikääntyneet ovat puhelinmyynnin riskiryhmässä.
”Ikääntyneillä on suuremmalla todennäköisyydellä terveys- tai muistiongelmia. He ovat siten alttiimpia terveyteen liittyville myyntipuheille.”
Usein tilanne selviää vasta, kun iäkkään asiakkaan omainen huomaa omituisen laskun ja kysyy siitä. Tässä vaiheessa vitamiineja on voinut tulla jo useamman kuukauden ajan.
Usein juuri omaiset ottavat yhteyttä kuluttajaneuvontaa läheistensä puolesta.
Tätä selittää osin se, että tilausansoihin ja muihin huijauksiin liittyy paljon häpeää. Ihminen voi ajatella olleensa tyhmä, kun haksahti myyjän puheisiin.
”Häpeään ei ole mitään aihetta. Nämä ovat taitavasti rakennettuja huijauksia. Niihin voi erehtyä kuka tahansa.”
Syynää ensimmäinen lasku tarkkaan – Edullinen näyte voi osoittautua kestotilaukseksi
Puhelinmyynnin tilausansa rakennetaan tyypillisesti tarjoamalla kuluttajalle edullista tai ilmaista näytetilausta. Näytetilaus voidaan esimerkiksi lähettää pelkkien postikulujen hinnalla.
Kun tilaus sitten kopsahtaa postiluukusta, mukana tulee lasku. Kuluttaja huomaakin tilanneensa ravintolisiä toistaiseksi voimassa olevalla sopimuksella.
Joskus kuluttaja huomaa tulleensa huijatuksi vasta sitten, kun seuraava paketti saapuu, kuukauden tai kahden kuluttua.
”Ensimmäisen lähetyksen lasku kannattaa lukea tarkkaan. Tieto kestotilauksesta voi lukea esimerkiksi vasta kolmannella rivillä.”
Jo siinä vaiheessa, kun myyjä tarjoaa näyte-erää, kannattaa kysyä suoraan, mihin sitoutuu ja onko kyse pidemmästä tilauksesta. Näin ikävän tilanteen voi torjua jo ennakkoon.