A-studiossa nähtiin jotain hyvin poikkeuksellista – Sebastian Tynkkynen yritti kaapata vallan toimittajalta!

A-studiossa keskusteltiin keskiviikkona syyskuun 6. päivänä 2023 hallituksen rasismitiedonannosta.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Sebastian Tynkkynen (PS) otti käyttöönsä oman pelikirjan suorassa lähetyksessä.

A-studiossa keskusteltiin keskiviikkona syyskuun 6. päivänä 2023 hallituksen rasismitiedonannosta.
(Päivitetty: )
Teksti:
Onnimanni Liukkonen

Toimittaja Petri Raivion vieraana olivat A-studiossa kansanedustajat ja puolueidensa varapuheenjohtajat Nasima Razmyar (SDP), Petri Honkonen (kesk.) ja Sebastian Tynkkynen (PS). Keskustelu eteni normaalisti, ja argumentteja esitettiin melko tuttuun tapaan poliittista jargonia käyttäen.

Kunnes Tynkkynen otti käyttöön oman pelikirjansa.

Hän halusi puhutella maahanmuuttajia suoraan. Tynkkynen totesi:

”Mikä kamera täällä nyt osoittaa, oiskohan toi.”

Samalla Tynkkynen käänsi katseensa suoraan kameraan. Sekunnin verran hän ehti puhua suoraan katsojille, mutta lähetyksen ohjaaja oli valppaana.

Kuvakulma vaihtui, ja Tynkkysen puhe jatkui yleiskuvassa. Hetki oli lyhyt ja ele ehkä pieni, mutta se sisälsi mielenkiintoisia valtaan, haastateltavan asemaan ja journalismiin liittyviä pointteja.

Neljännen seinän kolkuttelua

Neljännen seinän rikkomisella tarkoitetaan sitä, että televisiossa puhutaan suoraan kameralle ja samalla katsojille. Esimerkiksi uutistenlukijat tekevät tätä, se on heidän roolinsa. Katsojat ovat tottuneet luottamaan suoraan kameraan puhuvaan Matti Rönkään, joka lukee uutisia, faktoja.

Uutisissa on mukana luonnollisesti myös tulkintoja ja erilaisia näkökulmia. Silloin ei yleensä puhuta suoraan katsojille, vaan uutistenlukija voi haastatella reportteria, joka kertoo omia tulkintojaan sota-alueelta tai vaikka eduskunnasta. Tällöin viestiä on jo hieman miedonnettu. Lauseet saattavat alkaa muotoiluilla: ”Vaikuttaisi siltä, että…”, ”Enemmistön mielestä…” tai vaikka, ”Vielä ei tiedetä…”.

Poliitikkojen haastattelut ovat sitten ihan oma juttunsa. Poliitikkohan pyrkii haastattelussakin ajamaan omaa ja puolueensa asiaa. Tällöin on ensiarvoisen tärkeää, että haastattelija journalistina ymmärtää asemansa keskustelun puolueettomana johtajana, jolla on oikeus ja velvollisuus haastaa ja esittää lisäkysymyksiä.

Sebastian Tynkkysen pelikirja

A-studiossa Sebastian Tynkkynen yritti napata keskustelua johtavan toimittajan vallan itselleen löytämällä studiosta kameran, jonka palava valo kertoi, että juuri se kamera välittää kuvaa kotikatsomoihin. Vaikka suoraan katsojille puhuminen kesti vain hetken, ehti kotikatsomossa hätkähtää.

Vaikutus oli voimakas. Jos kuvakulmaa ei olisi vaihdettu, olisi Tynkkynen saanut roolin henkilönä, joka puhuu totta suoraan katsojille. Se ei ole haastateltavan roolissa sopivaa.

Tynkkynen puhui kauniisti ja maahanmuuttajia kunnioittavasti, mutta muisti toki myös kuittailla demareille. Vaikka hänen laskelmoitu sanomansa olisi ollut vilpitön, pelisääntöjä hän ei noudattanut. Se kuuluu Tynkkysen pelikirjaan.

Toimittajien haastatteluille Tynkkynen pyrkii asettamaan tiukat reunaehdot. Sen sijaan hän on rakentanut poliittista uraansa olemalla itse kuvattujen videoidensa pääosassa. Näissä videoissa hän katsoo suoraan kameraan ja puhuu seuraajilleen. Se antaa henkilökohtaisen vaikutelman, ikään kuin Tynkkynen puhuisi juuri minulle, kaverina.

Hän saattaa esimerkiksi ilmaantua poliittisesti eri mieltä olevien tapahtumiin hämmentämään. Sebastian Tynkkysen videoista välittyy tarkkaan rajattu näkökulma, jota toimittaja ei pääse haastamaan. Tätä kikkaa hän yritti A-studiossakin, mutta lähetyksen ohjaajan nopea reagointi paljasti tempun.

Lue myös: Persujen Tiktok-jytky yllätti – Tuliko somepolitikointi jäädäkseen?

tiktok
Tiktok on 16– 24-vuotiaden suosiossa, mutta sen suosio kasvaa vanhempien käyttäjien keskuudessa kovaa vauhtia.
X