Ilouutinen vanhan auton omistajille: Näin säästät bensakuluissa satoja euroja

Jaa artikkeliTilaa Seura
vanha auto
Suomessa on arviolta lähes 700 000 sellaista ennen vuotta 2007 käyttöön otettua autoa, jotka voisi muuntaa toimimaan myös etanolibensalla, jolloin bensakulut laskisivat merkittävästi. © colourbox
"Aiemmassa menettelyssä ei ollut mitään järkeä."

Poliitikkoja on totuttu syyttämään sanojensa syömisestä, mutta edellisen hallituksen liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikko saa puhtaat paperit ainakin yhdessä asiassa. Risikon ajama säädös, jonka mukaan auton muutoskatsastus etanoliin siirtymisen yhteydessä maksaa enää korkeintaan muutaman kympin, on saatu ihan oikeasti voimaan.

Aiemmin bensiinikäyttöisen auton remontoiminen myös etanolilla toimivaksi tyssäsi juuri muutoskatsastuksen järjettömään hintaan.  Katsastuksen edellyttämä päästötesti nimittäin maksoi tuhansia euroja.

Liikenteen turvallisuusviraston Trafin linjaamassa uudessa kevennetyssä menettelyssä riittää muunnoslaitteen valmistajan selvitys, josta ilmenee asennetun laitteen yhteensopivuus ja toimivuus kyseiseen automalliin.

Suomessa on liikenneministeriön mukaan arviolta lähes 700 000 sellaista ennen vuotta 2007 käyttöön otettua autoa, jotka voisi muuntaa toimimaan myös etanolibensalla. Etanolibensa maksaa alle euron litralta.

Vaikka kyseistä etanolia kuluu ajettaessa enemmän kuin tavallista bensiiniä, vanhan auton bensakulut vähenisivät roimasti, noin 30 prosentilla.

Satojen eurojen säästö vuodessa

Esimerkkitapauksessa auton omistaja ajelee Skoda Octavia Combilla vuosimallia 2006, ja ajokilometrejä tulee mittariin vuosittain noin 30 000. Bensaa ajokki syö noin kahdeksan litraa 100 kilometrillä.

Jos Skoda muunnettaisiin toimimaan etanolilla, nykyisillä bensiinihinnoilla vuotuinen säästö olisi osapuilleen 550 euroa.

Jos ja kun bensan litrahinta tulevaisuudessa nousee lähemmäs viime vuosien keskimääräistä tasoa, säästöä kertyy vielä ainakin satasen enemmän.

Auton muuntaminen etanolilla toimivaksi maksaa joitain satasia, noin 300–400 euroa.

Tankkauspisteitä lisää

Etanolibensiinin tankkauspisteitä on avattu viime aikoina tasaiseen tahtiin lisää. Jätteistä ja muun muassa sahateollisuuden sivutuotteista valmistettavaa kotimaista bioetanolia saa tällä hetkellä yli 110 huoltoasemalta ympäri Suomea.

Pirkkalassa toimiva StepOne Tech -yhtiö on kehitellyt ja valmistanut autojen etanolimuutossarjoja vuodesta 2012 lähtien. Uusi säädös oli pitkään odotettu, iloinen uutinen.

”Kyllähän tässä kaikki voittavat. Vanhojen autojen päästöjä on tästedes mahdollista pienentää roimasti kohtuullisen vähäisillä kustannuksilla, ja suomalaista eettistä bioetanolia tankkaamalla tuetaan myös kotimaista työtä”, Tuomo Isokivijärvi StepOne Techistä sanoo.

Isokivijärvi muistuttaa, että autoon voi tankata tavallista bensiiniä myös muutoslaitteen asennuksen jälkeen. Autoilija ei siis joudu pulaan, vaikka etanolia myyvää huoltoasemaa ei aina löytyisi.

Yhtiöllä on laitteen asennuspisteitä jo 30 paikkakunnalla ympäri Suomea.

”Vaikka uusi säädös tuli vastikään voimaan, etanolimuutossarjan kysyntä on kasvanut jo selvästi”, Isokivijärvi kertoo.

Oikea suunta

Teknologian tutkimuskeskuksen VTT:n johtava tutkija Juhani Laurikko pitää uutta säädöstä kädenojennuksena oikeaan suuntaan, sillä se tekee etanolivaihtoehdon käyttöön ottamisen taloudellisesti mahdolliseksi.

”Aiemmassa menettelyssä ei ollut mitään järkeä.”

Laurikko kuitenkin muistuttaa, ettei kaikkien autojen muuntaminen etanolikäyttöisiksi ole täysin ongelmatonta. Joidenkin autojen polttoainetankit ja tiivisteet kestävät etanolia paremmin kuin toiset.

X