Juoksuvauhti hidastuu iän myötä – Näin lasket, miten pitkään lenkkisi kestävät tulevaisuudessa

Jaa kaverilleTilaa Seura
© iStock
Yalen yliopiston tohtori on kehittänyt taulukon, jonka avulla voit laskea, miten ikä vaikuttaa omaan juoksunopeuteesi.

Juokseminen hidastuu iän myötä, mutta ei ehkä niin paljon kuin on luultu, paljastaa uusi Yalen yliopistossa tehty tutkimus.

Juoksuvauhti hidastuu tasaisesti 80-vuotiaaksi asti

Ekonomisti Ray Fair totesi jo vuonna 2007 julkaistussa tutkimuksessa, että maailman ennätyksiä rikkovien juoksijoiden nopeus hidastuu ikääntyessä, kuten kaikkien muidenkin.

Fair kehitti jo vuonna 2007 taulukon, jonka avulla kuka tahansa voi arvioida oman maksiminopeutensa ikänsä perusteella. Tuloksista kävi ilmi, että juoksunopeus hidastui tasaisella tahdilla aina 70 ikävuoteen asti, jonka jälkeen hidastuminen nopeutui.

Nyt uusitussa tutkimuksessa Ray Fair ja tilastotieteisiin erikoistunut tohtori Kaplan huomasivat, että kaiken ikäisten juoksunopeus hidastuu noin prosentilla vuodessa, aina 80-vuotiaaksi asti. Uudistetun laskelman avulla huomattiin siis hidastumisen lineaarisen mallin pysyvän samana pidempään.

Laske, miten juoksunopeutesi hidastuu iän karttuessa

Syötä taulukkoon ikäsi sekä paras juoksuaikasi puoli tai koko maratonilla. Ikätaulukko alkaa 40 vuodesta, jos olet alle 40-vuotias, käytä lukua 40.

”Laskin olettaa, että juoksuvauhti ei hidastu ennen 40 ikävuotta”, kertoo Fair The New York Timesille.

Syötettyäsi ikäsi ja parhaan juoksuaikasi, näet, miten vauhtisi hidastuu. Taulukon pohjalla on maailman parhaat juoksuajat vuodelta 2016. 

”Taulukko toimii hyvänä osvittaana omalle maksiminopeuden tavoittelulle”, Ray Fair toteaa.

Esimerkiksi, jos nyt 40-vuotiaana paras juoksuaikasi on kolme tuntia, 60-vuotiaana juokset saman matkan kolmessa tunnissa ja 39 minuutissa. Fair kuitenkin muistuttaa, että mallissa pysyminen edellyttää jatkuvaa kunnon ylläpitoa.

X