Keskittyykö peruskoulu olennaiseen? Minimiluku- ja laskutaidot eivät riitä jatko-opinnoissa ja työelämässä

Jaa kaverilleTilaa Seura

Peruskoulun synty 1970-luvulla oli taistelua ja myös rankkaa koulukiusaamista – opettajien kesken. Nykyisin 90-vuotiaan opettajan kokemukset tuolta ajalta ovat järkyttäviä (s.16), olipa peruskoulusta mitä mieltä hyvänsä. Ankarasta alusta huolimatta peruskoulu on kasvattanut kelpo kansalaisia vuosikymmenet. Historia kuitenkin puhuttaa edelleen.

Peruskoulu on nauttinut arvostusta hyvien PISA-oppimistulosten vuoksi, mutta suunta on ollut alaspäin. Itsenäisyyspäivänä saadaan taas uutta ihmeteltävää. Online-elämä täyttää lasten ja nuorten ajan. Luku- ja laskutaito sakkaa. Erityisesti poikien osaaminen huolestuttaa. Minimitaidoilla tie jatkokoulutuksiin ja työelämään on vaarassa. Toisaalta opiskelumotivaatio katoaa, kun nuori näkee, ettei opiskelu välttämättä takaa työpaikkaa. Tämä puoli on aikuisten vastuulla, jotka poliittisilla päätöksillä työntävät nuoria töiden sijasta syrjään ja kortistoon.

Peruskoulun modernit opetusmuodot ja aihepiirit ovat hyvää ja hyödyllistä kehitystä. Mutta kyllä ne kysymyksiäkin herättävät.

Eräässä koulussa oppilaiden projektina oli koota arjen ongelmia ja keksiä niihin työpajassa luovia ratkaisuja. Mitä arvelette kertyneen ongelmiksi? Kyllä, kotityöt ja siivous.

Ja ratkaisu? On rakennettava robotti, joka muistuttaa, että pitää viedä roskat. Oppiko lapsi tästä projektista jotain, mene tiedä. Tuo laitekin on jo keksitty: kännykkä – eikä se ole kotityöongelmaa ratkaissut sen paremmin kuin uhkailu, kiristys ja lahjonta. Nykylasten päivät ovat liian täynnä kaikkea, älylaitteita, pelejä, harrastuksia aamusta iltaan. Siinä menossa eivät roskapussit muistu mieleen, vaikka kännykalenteri piippaisi.

Huononevan luku- ja laskutaidon Suomessa pitäisi muistutusrobotin sijaan keskittyä olennaiseen, kun opetusresurssit eivät ainakaan lisäänny. Peruskoulun juurilta löytyy kaksi erinomaista, sittemmin minimiin karsittua palvelua: tukiopetus, joka vahvistaa lasten osaamista tulevaisuuden kannalta olennaisissa perusasioissa. Ja koulun harrastekerhot, joissa lapset saavat osviittaa opinto- ja elämäntielleen. Ainakin noille juurille kannattaisi palata.

X