Kreml joutui jarruttelemaan koronahuhujensa lietsomista – omakin kansa alkoi uskoa liikaa rokotesalaliittoihin

Jaa artikkeli
Venäjän valtio kehuu Sputnikin voittavan länsimaiset rokotteet, mutta kansa ei tätä täysin usko. © Kuvakaappaus Sputnik V-valmistajan sivuilta
Venäjän propagandakoneisto levitti vielä kesällä mielellään länsimaihin huhuja koronasta ja rokotteiden vaaroista. Nyt lietsomiselle tuli äkkijarrutus - koska omakin kansa alkoi uskoa kuulemaansa pelottelua eikä suostu rokotettavaksi.

Kreml on joutunut erikoiseen tilanteeseen. Sen vahva propagandakoneisto yritti vielä keväällä lietsoa länsimaiden suuntaan pelkoja koronarokotteiden vaaroista, ja edisti pandemiaa koskevien huhujen leviämistä.

Nyt syksyn tullessa toiminta on muuttunut, ja maa on alkanut selvästi jarrutella koronapelottelua, arvioi sotilasliitto Naton Strategisen viestinnän osaamiskeskus uudessa tutkimuksessaan.

Erityisesti tämä näkyy Saksassa, missä Venäjän valtion mediakanavilla kuten RT:llä (Russia Today) sekä Sputnik-uutistoimistolla on paljon saksankielistä uutistarjontaa.

Osaamiskeskuksen tutkimuksessa seurattiin venäläistä valtiojohtoista ja valtion etuja palvelevaa viestintää alkuvuodesta heinäkuun puoliväliin asti, jolloin Saksa valmistautui liittopäivävaaleihinsa.

Koronahuhujen lietsonta väheni edellisvuodesta jyrkästi, ja syynä voi olla propagandan liian hyvä teho Venäjän omien kansalaisten parissa.

”Venäjä on ollut taitava käyttämään länsimaiden lehdistönvapauden tarjoamia mahdollisuuksia valeuutisoinnissaan, mutta tässä tapauksessa se on tehnyt tavallaan oman maalin. Tulkintani on, että uutisointi on levinnyt sosiaalisen median kautta takaisin Venäjälle”, Riiassa sijaitsevan keskuksen latvialainen johtaja Jānis Sarts uskoo.

Kreml vieroitti ihmiset myös Sputnik-rokotteista

Venäläiset tuntevat nyt liiankin hyvin erilaisia koronaan ja länsimaisiin rokotteisiin liitettyjä salaliittoteorioita, joista moni on lähtöisin Kremlin omista sylttytehtaista.

Kasvavan epäluulon seurauksena venäläisten into hakea kotimaisiakin rokotteita on pysynyt laimeana.

Venäjän julkaisemien tilastojen mukaan vain runsas neljännes kansalaisista on tähän mennessä ottanut kaksi rokotetta.

Terveysviranomaisten kyselyissä rokotteista kieltäytyjiä on peräti 54 prosenttia. Luku on yksi korkeimmista maailmassa. Kyselyissä venäläiset sanovat, etteivät oikein luota edes Sputnik-rokotteen turvallisuuteen, ja perustelevat kantaansa erilaisilla ”toisen käden tiedoilla” joita ovat netistä lukeneet.

Hyvin kuvaavaa on, että Venäjän somessa on levinnyt runsaasti ensin Saksan sosiaalisessa mediassa kiertäneitä rokoteväitteitä.

Yksi selitys tälle on Saksassa asuvien venäjänkielisten ihmisten suuri määrä. Heitä voi olla jopa kolmisen miljoonaa, joista valtaosa on entisen Neuvostoliiton alueelta palanneita etnisiä saksalaisia.

Moni heistä näkee, kuulee ja lukee koronahuhuja Saksan vale- ja vastamediasta, ja jakaa niitä eteenpäin entisen kotimaansa venäjänkieliseen someen.

Somejätit poistivat RT:n saksalaisvideot

Venäjän EU-vastaisen valeuutisoinnin keskeisiä viime vuoden teemoja olivat Saksassakin koronan vaarojen kiistäminen ja viranomaisten juonista varoitteleminen.

Tätä disinformaatiota EU-alueelle tuottavat RT sekä 31 kielellä uutisia ja radio-ohjelmaa tekevä Sputnik-uutistoimisto.

Ne muodostavat Kremlin vuonna 2014 perustaman ulkomaanpropagandaan keskittyvän yhtiön, Rossija Segodnjan, kovan ytimen. Venäjän arvioidaan käyttävän vuosittain yli miljardi euroa oman viestinsä levittämiseen tätä kautta.

Kun Venäjän viranomaiset huolestuivat oman kansan rokotehaluttomuudesta, myös RT-kanava joutui kesän lopulla muuttamaan kurssiaan.

Nyt kanavalla on julkaistu saksaksikin tietoiskuja, joissa kehutaan muun muassa Sputnikin hyvää tehoa.

”Jotkut rokotevastaiset piirit ovat jopa alkaneet arvostella RT-kanavaa rokotemyönteisyydestä”, Jānis Sarts sanoo.

Suunnanmuutos tuli kuitenkin hieman myöhään, sillä somejätit olivat jo kyllästyneet huhunkylvöön.

Videoalusta YouTube poisti palvelustaan syyskuun lopussa saksankielisen RT.de -kanavan videot sekä toisen saksaksi uutisoineen Kremlin tukeman sivuston tuotokset.

Päätöstään YouTube perusteli sivustojen levittämillä väärillä koronaväitteillä.

Tekstimuotoinen RT:n saksankielinen sivusto on yhä pystyssä. Siellä arvostellaan yhä muun muassa koronapassia ja kokoontumisrajoituksia, mutta kauhutarinat rokotteiden sivuvaikutuksista ovat harventuneet.

Saksassa RT käyttää nyt enemmän tilaa EU:n ulko- kuin terveyspolitiikan haukkumiseen. © Kuvakaappaus saksankieliseltä RT-sivustolta

Kreml varoo horjuttavansa uskoa oman maan viranomaisiin

Naton osaamiskeskuksessa arvioidaan, että Venäjän äkillisesti vähentyneen korona- ja rokotepelottelun taustalla ovat myös muut sisäpoliittiset syyt kuin pelkkä Sputnikin menekin lisäämistarve.

Kreml halusi Sartsin arvion mukaan poistaa kaikki mahdolliset tekijät, jotka olisivat voineet vaikuttaa kielteisesti äskettäin pidettyihin duuman vaaleihin.

Kun ulkomailla Kremlin propagandakanava leimaa läntisten päättäjien koronavaroittelut humpuukiksi, myös venäläinen mediankuluttaja saattaa alkaa epäillä omien terveysviranomaistensa samanlaisia varoituspuheita palturiksi.

”Heikkenevän talouden myötä yhä useammat venäläiset ovat alkaneet suhtautua kyynisesti Kremlin propagandaan”, Sarts sanoo.

Politiikkaan vaikuttaminen jatkuu silti

Venäjä tekee edelleenkin eniten valtiollisia vaikutusyrityksiä maissa, jotka ovat sille  taloudellisesti ja ulkopoliittisesti tärkeimpiä.

Venäjän epäillään huhunkylvöllään vaikuttaneen muun muassa Britannian Brexit-kampanjaan sekä Yhdysvaltain vuoden 2016 presidentinvaalien asetelmiin. EU:ssa Venäjän tärkein maali on Saksa.

Myös Saksan tämän kesän liittopäivävaaleissa näkyivät Venäjän mieltymykset.

Janis Sartsin mukaan Saksassa toimiva venäläismedia tuki oikeistopopulistista AfD-tä, mutta mustamaalasi vihreitä ja etenkin puolueen liittokansleriehdokasta Annalena Baerbockia. Tämä ei yllätä, sillä Baerbock on julkisuudessa arvostellut kärkevästi Venäjää ja sen Saksaan rakentamaa Nordstream 2-kaasuputkea.

Mustamaalaamisen näkyvimpänä välineenä käytettiin saksankielistä RT-kanavaa, joka esimerkiksi uudelleentwiittausten määrässä sijoittuu Saksassa kolmen suurimman uutisvälineen joukkoon.

Venäjä on itsepintaisesti kiistänyt lännen syytökset vaikuttamisoperaatioista. RT:n päätoimittaja Margarita Simonjan on kuitenkin itse todennut Venäjän tarvitsevan johtamaansa mediaa ja verrannut sitä maan puolustusministeriöön.

”RT kykenee käymään informaatiosotaa koko läntistä maailmaa vastaan käyttämällä tietoa aseenaan”, Simonjan on sanonut.

Informaatio-operaatiot on kirjattu myös Venäjän sotilasdoktriiniin. Venäjän näkökulmasta informaatiosota on jatkuvaa ja se käyttää siihen kaikkia mahdollisia työkaluja.

Vastaavasti näiden kansalaisten mieliin vaikuttavien operaatioiden tärkeys – sekä väärältä informaatiolta puolustautumisen tarpeellisuus – ymmärretään myös lännessä.

”Natossa vallitsevan käsityksen mukaan informaatio-operaatiot ovat jo nyt yksi ratkaisevista tekijöistä konflikteissa. Teknologian kehittyessä niiden merkitys korostuu entisestään”, Jānis Sarts myöntää.

 

 

X