Kuinka todennäköistä on saada koronavirus lennolta? Tutkimusten perusteella tartuntariski on pienempi kuin voisi kuvitella

Lentomatkustaminen saattaa olla korona-aikana turvallisempaa kuin aiemmin on ajateltu. Lennoilla on nimittäin todennettu varsin vähän koronatartuntoja.

Jaa artikkeliLähetä vinkki
Lentomatkustaminen saattaa olla korona-aikana turvallisempaa kuin aiemmin on ajateltu. Lennoilla on nimittäin todennettu varsin vähän koronatartuntoja.
Teksti: Katriina Lundelin

Lentokoneeseen ahtautuminen yhdessä tuntemattomien kanssa saattaa tuntua huonolta ajatukselta koronapandemian aikana. Joidenkin asiantuntijoiden mukaan lennolta ei kuitenkaan saa koronaa kovin herkästi.

Maailmalla on nimittäin todennettu vain muutamia tapauksia, joissa koronaa sairastanut matkustaja olisi tartuttanut muita matkustajia tai lentohenkilökuntaa, kertoo amerikkalainen CNN.

Matkailu on koronaepidemian aikana vähentynyt merkittävästi: syynä sekä ihmisten pelko tartunnoista että eri maiden asettamat matkustusrajoitukset.

Jos uusin tutkimus osoittautuu vedenpitäväksi, lentomatkustamisen riskit voivat olla paljon luultua pienemmät. Ulkomailla voi toki yhä saada koronatartunnan, mutta lentokoneessa olisi ehkä syytä pelätä vähemmän.

Lennolta vain muutamia koronatartuntoja

Millaiseen näyttöön tutkijoiden arvio oikein perustuu?

Viime maaliskuun lopulla lennolla Yhdysvalloista Taiwaniin matkusti 12 koronaa oireilevaa henkilöä. Yksikään kanssamatkustaja ei sairastunut, vaikka lennolla oli 328 matkustajaa. Myös koko henkilökunta antoi negatiiviset koronanäytteet lennon jälkeen.

Lennon aikana saatuja koronatartuntoja on kyllä todennettu, mutta tulokset viittaavat siihen, että taudin tartuttavuus lennoilla on vähäinen.

Matkustajat eivät olleet yhtä onnekkaita Israelin Tel Avivista Saksan Frankfurtiin suunnanneella lennolla viime maaliskuussa. Kyydissä oli joukko matkustajia, jotka olivat altistuneet hotellissaan aulavirkailijan kantamalle koronavirukselle.

Aulavirkailijan diagnoosi selvisi vasta myöhemmin, altistuneita ei testattu ennen matkaa, eivätkä he käyttäneet koneessa maskia.

Neljä tuntia ja 40 minuuttia kestäneen matkan jälkeen matkustajat testattiin. Altistuneista seitsemällä oli covid-19-tauti. Heistä kahden penkkirivin etäisyydellä istuneista ihmisistä kaksi antoi lennon jälkeen positiivisen koronatestin.

Jos kaikki käyttävät maskia koneessa, viruksella on vain vähän mahdollisuuksia levitä lennolta.

Jos kaikki käyttävät maskia koneessa, viruksella on vain vähän mahdollisuuksia levitä. Kuva: iStock

Tapauksia, jossa lentomatkustaja olisi tartuttanut useita matkustajia tai henkilökuntaa, on tiedossa vain yksi. Lennolla Iso-Britanniasta Vietnamiin yksi ainoa kantaja tartutti neljätoista kanssamatkustajaa ja yhden henkilökunnan jäsenen.

Lue myös: Valelääkärileikkejä somessa: kannattaako Twitterin jokaisen korona-tilin sanomisia uskoa?

Maskit ja lentokoneiden ilmanvaihto vähentävät tartuntariskiä

Yksi selitys sille, miksi tartuntariski näyttäisi olevan lentokoneissa varsin pieni, on koneiden tehokas ilmanvaihtojärjestelmä. Matkustamon ilma vaihtuu nykyaikaisissa koneissa kokonaan kahden, kolmen minuutin välein.

Useimmissa konemalleissa ilma siiloutuu suodattimen läpi, joka nappaa talteen lähes kaikki ilmassa leijuvat partikkelit.

Viime kevään jälkeen lentoyhtiöt ovat myös tarkentaneet ohjeistuksiaan ja koronatartuntoihin on varauduttu. Suurin osa yhtiöistä vaatii matkustajilta ja henkilökunnalta kasvomaskien käyttöä, siivousta on tihennetty ja turhaa liikkumista matkustamossa rajoitetaan.

Lue myös: Koronavilkku-sovellus kertoo korona-altistuksesta – Sovelluksen käyttö vaatii uudehkon älypuhelimen

Kolmen asian pitää mennä pieleen, jotta lennolta voi saada koronan

Massachusettsin Teknolgia-instituutin professori, Arnold Barnett, on mallintanut covid-19-tartunnan todennäköisyyttä 2–4 tuntisilla lyhyillä lennoilla. Hän selvitti myös, kuinka paljon tartunnanriski pienenee, jos matkustajien väliin jätetään tyhjiä penkkejä.

Barnettin mallin mukaan täydellä lennolla Airbus 320:lla tai Boeing 737:llä mahdollisuus saada koronatartunta on yksi 4300:sta, jos kaikki matkustajat käyttävät maskia. Riski pieneni edelleen yhteen 7700:sta, kun matkustajien väliin jätettiin tyhjä penkki.

”Monet asiat ovat vaarallisempia nyt korona-aikana kuin aiemmin, eikä lentäminen ole mikään poikkeus”, Barnett kommentoi CNN:lle.

Käsihygienia on edelleen tärkeimpiä koronan torjuntakeinoja. Osa lentoyhtiöistä jakaa matkustajille suojapaketin, jossa on esimerkiksi maski, kumihanskat ja käsidesiä.

Käsihygienia on edelleen tärkeimpiä koronan torjuntakeinoja. Osa lentoyhtiöistä jakaa matkustajille suojapaketin, jossa on esimerkiksi maski, kumihanskat ja käsidesiä. Kuva: iStock

Jotta lennolla voi saada tartunnan, kolmen asian pitää Barnettin mukaan mennä pieleen.

Koneessa pitää olla covid-19-potilas, ja hänen pitää olla tartuttava. Jos kaikki pitävät koneessa maskia, maskin pitää jollain tavalla pettää. Joko sitä ei ole puettu kunnolla tai siinä on ollut jotain vikaa. Lisäksi tartuttajan pitää istua riittävän lähellä.

Tutkimuksen perusteella koneiden täyttäminen vain puolilleen olisi tartuntoja ajetellen hyvä strategia, mutta Kansainvälisen ilmakuljetusliitto IATA:n mukaan se ei olisi taloudellisesti järkevää.

Maski suojaa muita, visiiri itseä

Kasvomaskipakon lisäksi osa lentoyhtiöistä on jo siirtynyt muovisten visiirien käyttöön. Kun visiiri yhdistetään suu-nenä-suojaan, matkustaminen on entistä turvallisempaa.

Muovisten visiirien puolesta puhuu myös professori Arnold Barnett. Koska visiiri peittää silmät, nenän ja suun, se suojaa kantajaansa tartunnoilta.

”Tieteellinen tieto muuttuu koko ajan, mutta oma käsitykseni on, että kasvomaski vähentää merkittävästi todennäköisyyttä tartuttaa muita, mutta se ei suojaa kantajaansa kovinkaan hyvin. Visiiri sen sijaan suojaa kantajaansa.”

Näkemys saa tukea brittitutkimuksesta, jossa todettiin, että tartuntariskiä voi vähentää käyttämällä matkustajien välissä penkkiin kiinnitettävää muovista suojalevyä.

Lisäksi visiireitä tulisi käyttää aina yhdessä maski kanssa, koska sen sivuista ja alta voi yhä karata koronaa kantavia pisaroita.

Lentoyhtiöistä Qatar Airways ja Philippine Airlines ovat jo ottaneet visiiripakon käyttöön. Muovilevyä pitää kantaa kasvoillaan koneeseen noustessa, sieltä poistuttaessa ja turistiluokassa matkustaessa.

Lue myös: Riskimaista laskeutuu Suomeen yhä useita kymmeniä lentoja – ja päivittäin jopa tuhat lentomatkustajaa

Visiiri suojaa kantajaansa koronalta pelkkää maskia paremmin.  Qatarin koneissa visiiri pitää olla kasvoilla lennolle tullessa ja lennolta poistuessa.

Visiiri suojaa kantajaansa koronalta pelkkää maskia paremmin. Qatarin koneissa visiiri pitää olla kasvoilla lennolle tullessa ja lennolta poistuessa.

X