Nämä yllättävät klassikot ovat nyt erityisen haluttuja – Miksi käytetty joululahja kelpaa vain joka toisen pukinkonttiin?

Jaa kaverilleTilaa Seura
Kalevalakorun Kuutar on Germund Paaerin käsialaa. Hän suunnitteli monia kauniita viikinkiaiheisia koruja.
Kalevalakorun Kuutar on Germund Paaerin käsialaa. Hän suunnitteli monia kauniita viikinkiaiheisia koruja. © Kaisa Rautaheimo / Otavamedia
Käytetty joululahja löytyy vain joka toisen suomalaisen pukinkontista. Katso, mitkä tuotteet ovat nyt halutuimpia klassikoita.

Tilastokeskuksen mukaan suomalaiset kuluttivat vuonna 2018 joululahjoihin 890 miljoonaa euroa eli noin 180 euroa jokaista henkilöä kohti.

Ilmastonmuutos puhututtaa suomalaisia, mutta jouluna hanskat putoavat tiskiin. Miltei puolet suomalaisista ei ota huomioon ympäristöasioita pohtiessaan joululahjahankintojaan.

”Sekä uutuuden viehätys että perinteet kiilaavat ympäristöasioiden edelle”, kertoo Tori.fi:n markkinointipäällikkö Laura Kuusela.

Hänen mukaan hankinnoissa korostuvat hyödyllisyys sekä lahjan saajan toiveiden huomioiminen. Joillakin kuluttajilla käytetyn lahjan antamiseen liittyy vanhoillisia mielikuvia; kierrätetyn lahjan antaja on nuukailija – tai tapa ylipäätään on nolo.

Hanki nyt käytetty joululahja. Artekin klassikkojakkarat ovat hyvin haluttuja.

Hanki nyt käytetty joululahja. Artekin klassikkojakkarat ovat hyvin haluttuja. © Jorma Marstio / Otavamedia

Vuoden käytetty joululahja on Artekin jakkara – Kalevalakoru kiri äänestyksessä hopealle

Suomen ensimmäiseksi vuoden käytetyksi joululahjaksi on äänestetty Artekin jakkara, joka edustaa kotimaista klassikkohuonekalua.

Äänestykseen osallistui lähes 5 000 Tori.fi -sivuston kävijää.

Hopealle äänestyksessä sijoittui Kalevalakorun tuotteet ja kolmanneksi suosituin kierrätetty joululahja on Arabian Muumi-mukit.

Tori.fi:n markkinapaikkajohtaja Timo Huhtamäki uskoo, että voittaja ei valikoitunut sattumalta.

”Artekin jakkaran valitseminen Vuoden käytetty joululahjaksi on suomalaisilta osuvaa, sillä kotimaisen sisustamisen ajaton kulmakivi edustaa mitä mainioimmin laadukkuutta, pitkäikäisyyttä ja myös jälleenmyyntiarvoa. Nuo ovat arvoja, joista nykyajassa on hyvä muistuttaa myös jouluna.”

Keskustelu kiertotaloudesta kaipaa inspiraatiota

Timo Huhtamäki uskoo, että vertaisvaihdannan kasvu tulee muuttamaan vähittäiskauppaa, teollisuutta ja palvelualaa Suomessa.

”Vertaiskaupan kasvu on juna, joka ei äkkiä pysähdy, mutta kiertotalouskeskustelu kaipaa uutta inspiraatiota. Kuluttajat tulisi saada kohdentamaan omia kulutustottumuksiaan uudella, kestävällä tavalla.”

Tällä hetkellä vain 9 prosenttia maailman käyttöönotetuista raaka-aineista pysyy kierrossa.

Vertaiskauppa vaurastuttaa kansantaloutta

Timo Huhtamäki toivookin, että käyttöesineiden elinkaariin panostettaisiin aikaisempaa enemmän.

”Kestävä valmistus näkyy tuotteen käyttöiässä. Sen voi jälleenmyydä useita kertoja tai vaihtoehtoisesti kunnostaa itselleen uudelleen käyttöön.”

Ilmiö näkyykin jo vertaiskaupan määrän kasvussa. Esimerkiksi Tori.fi:ssä on ostotapahtumia noin 10 000 päivässä ja vuosittain rahaa vertaiskaupan läpi kulkee yli 620 miljoonan euron arvosta.

Huhtamäki uskoo, että vertaiskasvu johtaa muutoksiin kivijalka- ja verkkokaupassa. Hän viittaa myös Ruotsiin, josta jo löytyy kiertotalouteen perustuvia kauppakeskuksia.

Samalla hän haluaa haastaa myös yritysmaailman pohtimaan lähestyvää juhlakautta toisin brändiajattelun näkökulmasta:

”Mitä jos Joulupukki ei olisikaan lineaarisen talouden lähettiläs vaan kiertotalouspukki – Ja Korvatunturi voisi olla kestävän kuluttamisen keskus?”

X