Pienet elokuvateatterit ovat Yösyöttö-kiistan voittajia – ”Finnkino-riita pelastaa meidän talven”

Jaa kaverilleTilaa Seura
Yösyöttö
Yli 100 000 katsojaa kerännyt Yösyöttö on ollut rahasampo monille pienille elokuvateattereille. © Solar Films/ Marek Sabogal
Yösyöttö on menestynyt yllättävän hyvin Finnkinon teatterien ulkopuolella. Yli sadan tuhannen katsojan potin jakavat pienet teatteriyrittäjät.

Muutama suuri häviäjä, paljon pieniä voittajia.

Parin viikon katsojalukujen perusteella elokuvateatteriketju Finnkinon ja levitysyhtiö Nordisk Filmin välille Yösyöttö-elokuvasta syntyneen kiistan voi tiivistää näin.

Kiista esityskorvauksista johti pattitilanteeseen, joka piti Yösyötön pois Finnkinon saleista. Monilla paikkakunnilla lähes monopoliasemassa oleva ketjulla on noin 70 prosentin markkinaosuus suomalaisella elokuvateatterikentällä.

6. lokakuuta ensi-iltansa saanut Yösyöttö on kuitenkin osoittanut, että suuria yleisömääriä voi kerätä Finnkinon imperiumin ulkopuoleltakin. 23. lokakuuta mennessä Marja Pyykön ohjaama romanttinen komedia sai 107 918 katsojaa.

”Tilanteen huomioiden tulos on hyvä”, Nordisk Filmin elokuvalevityksestä vastaava johtaja Katarina Nyman sanoo.

Pienille elokuvateattereille se on ollut erinomainen.

Finnkino on suurin – mutta hallitsee silti vain kolmasosaa saleista

Yli satatuhatta katsojaa on komea potti jaettavaksi Finnkinon ulkopuoliselle elokuvateatteri-Suomelle.

Sitäkin riittää yhä. Toisella esitysviikolla Yösyöttöä näytettiin yhteensä 120 salissa.

Vertailun vuoksi: myös Finnkinon teattereissa pyörivää Ikitietä esitettiin samalla viikolla 127 ja Napapiirin sankarit 3 -elokuvaa 144 salissa.

”Yösyöttö-kiista on muistuttanut, että Suomessa on Finnkinon lisäksi yhä paljon elokuvateatteritoimijoita”, Suomen elokuvateatteriliiton (SEOL) toimitusjohtaja Tero Koistinen sanoo.

Hän pudottelee lukuja:

Elokuvateatteritoimintaa on Suomessa noin 120 paikkakunnalla.

Finnkino hallitsee suurimpien kaupunkien elokuvateatterikenttää. Suurin kaupunki missä se ei toimi on 75 000 asukkaan Joensuu. Silti Finnkino hallitsee vain kolmasosaa Suomen noin kolmesta sadasta elokuvasalista.

”Suomessa on kymmenen paikkakuntaa, jossa toimii useita eri elokuvateatteriyrittäjiä: Espoo, Helsinki, Hyvinkää, Jyväskylä, Kuopio, Lahti, Salo, Tampere Vantaa. Näistä Hyvinkäällä ja Salossa ei ole Finnkinon teatteria”, Koistinen sanoo.

”Yösyöttö-tapauksen suurimpia voittajia ovat teatterit, jotka kilpailisivat normaalitilanteessa samasta yleisöstä Finnkinon kanssa.”

Pienten elokuvateatterien kassamagneetti

”Kyllä tämä pelastaa meidän talouden tämän talven osalta”, Harri Rissanen kertoo.

Hän pyörittää Kino Patterya. Liikkuvalla kalustolla toimiva elokuvateatteriyrittäjä järjestää näytöksiä Parikkalassa ja Lappeenrannassa.

Rissanen ynnää pyörittäneensä Yösyöttöä kuusi kertaa Lappeenrannassa ja pari kertaa Parikkalassa.

”Täysille saleille meni. Kahdessa kaupungissa elokuva keräsi yhteensä noin 900 katsojaa.”

Pienelle toimijalle se on suuri luku.

”Ennätyselokuvamme Järven tarina keräsi 2000 katsojaa, mutta heistä puolet oli koulukinon kautta tulleita lapsia. Kiinnostusta lisäsi myös se, että osa elokuvan tekijöistä on kotoisin täältäpäin”, Rissanen kertoo.

Myös Kaarinassa helmikuusta toiminut Kino Piispanristi on tehnyt Yösyötöllä hyvän tuloksen.

”Ennen Finnkino-kiistaa arvioimme työkaverin kanssa elokuvan keräävän vähän alle tai yli tuhat katsojaa. Nyt niitä on tullut kolmetuhatta”, Piispanristin Antti Juntunen kertoo.

Lukujen merkitystä lisää se, että kaupunkilaismaisemaan sijoittuvaa romanttista komediaa pidettiin pitkään lähinnä urbaaniin makuun vetoavana elokuvana.

Tampereella toimivan taide-elokuvaan erikoistuneen Niagaran yleisö on myös innostunut Yösyötöstä.

”Elokuva on saanut 4000 katsojaa ja voi saada vielä toisen mokoman. Kävi miten kävi jo nyt voi sanoa, että Yösyöttö nousee meillä vuoden katsotuimmaksi elokuvaksi”, Niagaran Juha Elomäki sanoo.

Tuntematon sotilas ajaa Yösyötön ahtaalle

Yösyötön alkuperäinen katsojatavoite oli 200 000 tuhatta. Elokuvaa markkinoitiin satojen tuhansien eurojen mainoskampanjoilla.

Vaikka nykyiset katsojaluvut ovat levittäjälle positiivinen yllätys, takkiin tulee.

”Ei tämä missään nimessä ole kestävä ratkaisu”, Nordisk Filmin Katarina Nyman sanoo.

”Vaikka yleisö on löytänyt elokuvan hyvin myös vaihtoehtoisista saleista, iso osa elokuvan potentiaalista on leikkaantunut pois. Se tarkoittaa suuria tappioita elokuvan tuottajalle, meille ja Finnkinolle.”

Nordisk Filmin Suomessa levittämistä elokuvista on Yösyötön jälkeen jäänyt Finnkinon salien ulkopuolelle ruotsalainen tennisdraama Borg/McEnroe.

”Lisäksi American Assassin -jännärin ja kahuelokuva Jigsawn ensi-iltoja on lykätty hamaan tulevaisuuteen”, Nyman kertoo.

Syy on sama: kiista elokuvateatteriyrittäjän levittäjälle maksamasta esityskorvauksesta. Uuteen omistukseen tammikuussa siirtynyt Finnkino on kertonut haluavansa laskea filmivuokrien hintatasoa.

Filmivuokrista saatava raha virtaa levittäjältä tuottajalle, levittäjän saadessa siitä osuuden – jos jaettavaa on.

”Levittäjänä olemme mukana rahoittamassa elokuvia. Jos ne eivät menesty, kannamme osamme tappiosta. Näin riskialttiilla alalla tuottaja tarvitsee riskin jakajia”, Nyman avaa alan bisneslogiikkaa.

”Jos filmivuokrien hintataso laskee, se kaventaa tuottajille jäävää osuutta ja heikentää siten kotimaisen elokuvan asemaa. Suurena ja vakavaraisena yrityksenä voimme taistella tuottajan puolesta tässä asiassa.”

Seura kirjoitti filmivuokrakiistan kotimaiselle elokuvalle aiheuttamista riskeistä 4. lokakuuta.

Nymanin mukaan neuvottelut Nordisk Filmin ja Finnkinon välillä jatkuvat. Yksityiskohtia hän ei kerro.

”Toivon vahvasti, että pääsisimme pian palaamaan normaaliin arkeen.”

Kylmä arki koittanee tänään myös Yösyötölle: Tuntemattoman sotilaan valloittaessa voimalla suomalaiset valkokankaat, romanttisen komedian elintila käy olemattomaksi.


Artikkelia on korjattu 27.10.2017 klo 23.40: Suurin kaupunki, missä Finnkino ei toimi ei ole Kajaani vaan Joensuu.

X