Puhelin hajosi! Hajonneen puhelimen korjaaminen voi olla kalliimpaa kuin uuden hankkiminen – Tästä syystä laitteen korjaamista kannattaa harkita

Jaa artikkeliLähetä vinkki
rikkinäinen puhelin
Rikkinäisen korjaaminen on ekologisempaa kuin uuden hankkiminen. © istock
Rikki menneen puhelimen voi korjauttaa, vaikka se tyyristä onkin. Näin säästytään puhelinrumbalta ja uudella laitteella sähläämiseltä.

Kannattaako rikkinäinen puhelin korjata?

”Vanha, rakas puhelimeni putosi kivilattialle, ja lasi meni säpäleiksi. Kannattaako minun viedä rikkinäinen puhelin korjattavaksi vai suosiolla ostaa uusi?”

Et ole ainoa ihminen, joka on pudottanut puhelimensa. Puhelimen päällyslasi eli kosketuspaneeli tai sen alapuolella oleva näyttö voi mennä rikki, mutta se voidaan vaihtaa.

Kun lasi on vaihdettu, kannattaa ostaa lasinsuojus ja irtokuoret. Nämä suojaavat puhelinta kolhuilta. Irtokuoret ovat vähän kömpelöt, mutta tarpeelliset. Siis puhelinhuoltoon.

Toinen yleinen vika puhelimessa on, että latausliitin ei toimi. Siinä voi olla roskia tai sitten olet survaissut kaapelin väkisin, ja se on huonossa asennossa. Tämänkin vian voi korjata. Käsittele puhelinta, liittimiä ja johtoja hellästi.

Puhelin voi olla mykkä eikä toimi, mutta se ei silti ole rikki. Käyttäjä on saanut laitteen ns. juntturaan väärällä käytöllä. Jos kotijoukot eivät osaa auttaa, apua saa puhelinhuollosta tai operaattorin liikkeestä.

Jos korjautat vanhan, säästyt uuden puhelimenkäytön opettelulta

Puhelinmalleja on valtavasti ja lisää tulee koko ajan. Kun olet tottunut käyttämään omaa puhelintasi, uuden hankkiminen ja käyttö voi pelottaa. Siksi vanhan puhelimen viat kannattaa korjata, silloin sinun ei tarvitse opetella uuden puhelimen konsteja.

Myyjä herkästi suosittelee uutta laitetta. Korjaaminen voikin maksaa enemmän kuin uusi puhelin, mutta käyttömukavuus voi viedä voiton.

Jos kuitenkin päädyt ostamaan uuden puhelimen, muista puhdistaa vanhan puhelimen tiedot. Puhelimessahan meillä on koko elämä: on kuvia, yh­teystietoja, pankkijuttuja ja jos vaikka mitä. Jos et itse osaa siirtää näitä tietoja uuteen puhelimeen, pyydä apua nuorisolta tai alan liikkeestä.

Ja kun asioit puhelinliikkeessä tai huollossa, vaadi hyvää palvelua. Jos et ymmärrä, kysele ja kysele. Hyvä asiakaspalvelija puhuu sellaista kieltä, että vähän vanhempikin asiakas ymmärtää.

Jos käy niin, että rikkinäinen puhelin ei ole enää korjauskelpoinen, älä heitä sitä sekajätteeseen äläkä piilota piirongin laatikkoon. Kun ostat uuden puhelimen, myyjäliike ottaa vanhan ja hoitaa asianmukaisen hävityksen ja kierrätyksen.

Juttu julkaistu ensi kerran Vivan numerossa 1/21.

X