Ralliautojen ulosajot johtivat kahden ihmisen kuolemaan – onnettomuudet eivät vaikuta Neste Rallin turvasuunnitelmaan

Suomen suurimmassa rallissa ei ole vaarallisia katselualueita, vaan alueet luokitellaan joko sallituiksi tai kielletyiksi. Pelastushenkilökunta huolehtii kilpailijoiden ja yleisön lisäksi myös mökkeilijöistä.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Ralliauto Neste Rallissa vuonna 2002.

Suomen suurimmassa rallissa ei ole vaarallisia katselualueita, vaan alueet luokitellaan joko sallituiksi tai kielletyiksi. Pelastushenkilökunta huolehtii kilpailijoiden ja yleisön lisäksi myös mökkeilijöistä.
Teksti:
Lotta Sillanmäki

Jyväskylässä järjestetään ensi viikonloppuna yksi Pohjoismaiden suurimmista yleisötapahtumista. Neste Rallina tunnettu Suomen MM-ralli on myös kilpailijamäärältään yksi isoimmista rallin MM-sarjassa.

Kaikissa yleisötapahtumissa on tärkeää huolehtia turvallisuudesta, mutta rallikilpailuissa kaahaavat autot lisäävät onnettomuusriskiä.

Neste Rallin kilpailunjohtaja Kai Tarkiainen kertoo, että katsojat sijoitetaan paikkoihin, joissa rallin seuraaminen on turvallista.

”Ohjaus tapahtuu katsojaoppaan kautta, johon on merkitty katselualueiden sijainti. Kun paikanpäälle saapuu, siellä on järjestyksenvalvojia ja muita toimitsijoita ohjaamassa yleisöä oikeille alueille.”

Kaksi kuolemaa kesäkuussa

Kesäkuun 2018 aikana Suomessa sattui kaksi kuolemaan johtanutta onnettomuutta rallikilpailuissa.

Seinäjoella ralliauto suistui ajoradalta ja törmäsi naiseen, joka kuoli välittömästi saamiinsa vammoihin. Onnettomuus tapahtui 15. kesäkuuta SM-osakilpailuna ajetun Pohjanmaa Rallin ensimmäisellä pikataipaleella. Tapaturmasta uutisoi ensimmäisenä Ilkka.

Toinen kuolonkolari tapahtui vain viikkoa myöhemmin Porissa.

Juhannusaattona Hangassuon moottoriradalla järjestetyssä jokamiesluokan kilpailussa kaksi autoa suistui ulos radaltaan. Toinen autoista osui kilpailun toimitsijaan, joka kuljetettiin ensihoidosta sairaalaan, kertoi Satakunnan Kansa.

Uhrina ollut mies menehtyi vammoihinsa kaksi päivää tapaturman jälkeen.

Turvasuunnitelmaan ei tehty muutoksia onnettomuuksien takia

Onnettomuustutkintakeskus OTKES tutkii tapauksia yleisö- ja autourheilutapahtumien turvallisuuden parantamiseksi, OTKESin johtaja Veli-Pekka Nurmi kertoo twitterissä.

Myös poliisi on käynnistänyt rikostutkinnan onnettomuuksista. Molempia tapaturmia tutkitaan kuolemantuottamuksina.

Tarkiainen sanoo, että onnettomuudet eivät ole vaikuttaneet Neste Rallin turvallisuusjärjestelyihin. Kilpailu järjestetään Jyväskylässä jo 68. kerran.

”Tänä vuonna ei ole tehty muutoksia minkään sattuneen onnettomuuden vuoksi, vaan uusia suunnitelmia on tehty lähinnä siksi, että kilpailureittejä on muutettu aika paljon.”

Rallitapahtuman turvasuunnitelmaa päivitettiin viime vuonna kansainvälisen autoliiton FIA:n kanssa käytyjen keskustelujen pohjalta.

”Tehtiin aika isoja muutoksia sen perusteella, kuinka FIA ylipäänsä ohjeistaa kansanvälisten kilpailujen järjestäjiä turvasuunnitelmien teossa.”

Tarkiaisen mukaan rallikisoissa sattuu aina jonkin verran ulosajoja.

”Välillä niissä tapahtuu myös henkilövahinkoja. Onneksi mitään kovin vakavaa ei ole ollut meidän kisoissa ainakaan viime vuosina.”

Helsingin Sanomien mukaan Jyväskylän MM-rallikilpailussa on viimeksi sattunut kuolemaan johtanut onnettomuus vuonna 1996. Belgialainen katsoja kuoli ja 32 muuta sai vammoja, kun ralliauto suistui tieltä aivan Jyväskylän keskustassa.

Sitä ennen tapahtumassa on ollut kaksi kuolemaan johtanutta onnettomuutta. Vuonna 1981 uhrina oli AKK:n puheenjohtaja Raul Falin, jonka yli itävaltainen kuljettaja ajoi.

Kielletty alue ei välttämättä ole vaarallinen

Seinäjoen onnettomuudessa kuollut nainen seurasi kisaa vaaralliseksi luokitellulla alueella, joka ei kuitenkaan ollut yleisöltä kielletty.

Ylen uutisessa kansallisen autourheiluliiton AKK Motorsportin puheenjohtaja Juhani Pakari arvioi, että rallikilpailuissa on satoja vaarallisia alueita, koska mutkien ulkokaarteet ovat aina vaarallisia.

Onko Neste Rallissa vaarallisia katselualueita?

”Meillä ei luokitella alueita vaarallisiksi, vaan osa paikoista on kiellettyjä”, kilpailunjohtaja Tarkiainen sanoo.

Kielletty alue ei välttämättä ole vaarallinen, vaan yleisöltä voidaan estää pääsy esimerkiksi toisten kotipihoille tai viljelysmaille.

Kilpailun reittitiimi ja turvallisuudesta vastaavat henkilöt käyvät kaikki kisa-alueet läpi ja pelastussuunnitelma tehdään sen mukaan.

Osana pelastussuunnitelmaa kilpailureiteistä lähetetään kuvat pelastusviranomaisille ja poliisille, joka myöntää luvan yleisötilaisuuden järjestämiseen.

Myös kansainvälinen autoliitto on tutustunut turvallisuussuunnitelmaan.

”FIA:n turvatarkkailija kiertää reitillä ennen kilpailua samoin kuin meidän omat turva-autot, jotka varmistavat ennen kilpailijoiden saapumista, että kaikki on rakennettu niin kuin pitää ja alueet on rajattu sovitusti.”

Tätä ennen on jo tehty valmiustarkastukset, joissa käydään läpi alueiden rajat ja katsotaan, että ne vastaavat turvasuunnitelmaa.

Hyvä näkymä katselualueelta parantaa turvallisuutta

Neste Rallissa on otettu käyttöön uusia teitä, jotta kilpailijoiden ja katselijoiden mielenkiinto kisaan säilyy. Vain yksi reitti on säilynyt täysin samanlaisena kuin viime vuonna.

”Erikoiskokeiden nimet saattavat olla tuttuja, mutta niissä on paljon uusia osuuksia. Reittejä on viety pienemmille teille, risteyksiä on lisää ja vanhoja reittejä on käännetty toiseen suuntaan”, Tarkiainen kertoo.

Uusia reittejä ei testata etukäteen, sillä kokenut reittitiimi osaa tunnistaa, minkälainen tie sopii ralliin. Turvallisuutta ei kuitenkaan unohdeta.

”Kun uusi reitti päätetään ottaa käyttöön, reittitiimi käy yhdessä turvallisuuspäällikön kanssa katsomassa, millaisia paikkoja siellä on, joihin yleisöä voi laittaa.”

Tarkiainen kertoo, että järjestäjien turvallisuusajattelussa yksi keskeinen asia on hyvä näköyhteys kisareiteille.

Kun ihmiset näkevät tielle, he myös pysyvät ohjeiden mukaisilla alueilla.

”Jos sieltä ei näe mitään, niin lähdetään hakemaan parempaa paikkaa. Ne omat ratkaisut eivät sitten ole aina yhtä turvallisia kuin meidän valitsemat alueet.”

Katselualueen lähellä täytyy olla myös parkkitilaa ja hyvät kulkuyhteydet. Paikalta on tarvittaessa päästävä pois myös kesken rallikisan.

Pelastushenkilökunta hoitaa tarvittaessa myös asukkaita

Jokaisen erikoiskokeen lähdössä on hoitotason ambulanssi ja ensivasteauto, jossa on palomiehiä ja ensihoitajia sekä ensihoitoon erikoistunut lääkäri.

Ensivasteautossa on myös tarvittavat välineet onnettomuuksien varalle, kuten raivaus- ja sammutuskalustoa.

”Pidemmissä erikoiskokeissa ensivasteautoja on lähtöpaikan lisäksi myös välipisteillä, jolloin pystytään reagoimaan nopeammin reitin loppuosalla mahdollisesti tapahtuviin onnettomuuksiin.”

Lisäksi kilpailua varten on vuokrattu Ranskasta pelastushelikopteri, jossa työskentelee suomalainen ensihoitokoulutuksen saanut lentoavustaja sekä ensihoitolääkäri.

”Helikopterilla pystyy liikkumaan nopeasti kohteeseen. Sillä voidaan käydä tarkistamassa tilanne keskeyttämättä kilpailua, vaikka ei olisi vielä tietoa onnettomuuden laadusta”, Tarkiainen selittää.

Suuri osa pelastustehtävistä on tapauksia, jotka eivät suoraan liity ralliautoiluun. Pelastusviranomaiset rientävät apuun, kun katsoja nyrjäyttää nilkkansa tai saa allergisen reaktion ampiaisen pistosta.

Kilpailussa on hyvin varustetut pelastusyksiköt, joten sieltä pyydetään apua myös, jos joku reitin varrella asuva tai kesämökkiläinen saa sairauskohtauksen.

”Jos on ihan pakko saada joskus sydänkohtaus tai muu vakavampi homma Keski-Suomen alueella, niin se kannattaa tehdä ensi viikonloppuna”, Tarkiainen toteaa.

 

Neste Ralli kisataan Jyväskylässä 26.–29.7. Tapahtuman järjestää AKK Sports Oy.

X