Näin upeat Roosa nauhat kertovat tunnetuista suunnittelijoistaan - Anna Puun kultainen salama korjasi kaikkien aikojen suurimman keräyspotin

Tiesitkö, että naisten syövät koskettavat Suomessa joka vuosi yli 6500 naista? Vuonna 2003 käynnistetty Roosa nauha -kampanja on tullut tunnetuksi julkkisten suunnittelemista persoonallisista Roosa nauhoista.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Tiesitkö, että naisten syövät koskettavat Suomessa joka vuosi yli 6500 naista? Vuonna 2003 käynnistetty Roosa nauha -kampanja on tullut tunnetuksi julkkisten suunnittelemista persoonallisista Roosa nauhoista.
(Päivitetty: )
Teksti:
Terhi Harper

Positiivisuus on voimaa, muistutti Michael Monroe vuonna 2016

Vuoden 2016 Roosa nauha –keräyksen keulakuvaksi pyydettiin muusikko Michael Monroe. Ikoninen rokkari ei epäröinyt lähteä mukaan kampanjaan, jonka tavoitteena tuolloin oli kerätä 1,5 miljoonaa euroa rintasyöpätutkimukseen teemalla Positiivisuus on voimaa.

”Parasta mitä voi tehdä julkisuudella, on käyttää sitä hyvän asian puolesta. Olen otettu, että minua on pyydetty mukaan Roosa nauha -kampanjaan. Kuka tahansa meistä voi sairastua koska vain ja olla avun tarpeessa”, Michael Monroe muistutti.

Tähtiä ja sydämiä myös miesten rintapieliin

Suunnittelun tuloksena Roosa nauhaa koristivat Michaelin suunnittelemat tähdet ja sydämet – tutut elementit, jotka hän liittää nimikirjoituksiinsa.

”Tähdet edustavat valoa ja sydämet rakkautta. Musiikki on elämäni rakkaus ja se, että musiikkini voi auttaa vaikeaa sairautta vastaan taistelevaa ihmistä, on hienointa tässä ammatissa.”

Michael Monroe suunnitteli vuoden 2016 Roosa nauhan

© Arto Wiikari / Otavamedia

Michael Monroen erityinen toive vuonna 2016 oli, että naisten ohella myös miehet hankkisivat  useampia nauhoja rintapieleensä, jotta Roosa nauha -keräyksen tavoitteet täyttyisivät.

Michaelin toivomus ei ollut turha, sillä keräys tuotti 1,5 miljoonaa euroa.

Vuosi 2017 oli rohkeuden vuosi – Duudsonit keräyksen keulakuvana

Vuonna 2017 Roosa nauhan –teemana oli Rohkeudelle. Roosa nauhan suunnittelijoiksi kutsuttiin vauhtinelikko Duudsonit eli Jarno Leppälä, Hannu-Pekka Parviainen, Jukka Hildén ja Jarno Laasala, jotka lähtivät yhtä innokkaasti mukaan keräyksen keulahahmoiksi kuin Michael Monroe vuotta aikaisemmin.

Rohkeus ja pelkoa kohti kulkeminen ovat tuttu juttu Duudsoneille, joiden hurjapäiset temput ovat aiheuttaneet ylimääräisiä sydämentykytyksiä monille televisiokatsojille kotisohvilla.

© Pekka Mustonen/Otavamedia

Hurjapäiden hatunnosto rohkeille naisille

Duudsonien inspiraatiosta Roosa nauha koristautui modernin särmikkääseen Jussi-kuvioon.

Nelikko kertoi kampanjan alkaessa luomisprosessistaan näin:

”On kunnia olla mukana tässä keräyksessä. Naiset ovat näyttäneet meille, mitä on uskaltaa elää hetkessä omana itsenään. Mitä me olemme tehneet ei vedä vertoja sille rohkeudelle, mitä kamppailu rintasyöpää vastaan vaatii.”

Keräyksen kokonaistuotto oli vuonna 2017 ensimmäistä kertaa yhteensä kaksi miljoonaa euroa.

Meissä on voimaa – Kultainen salama vuodelta 2018 rikkoi ennätykset

Viime vuonna monen suomalaisen rintapieltä koristi laulaja Anna Puun suunnittelema Roosa nauha teemalla Minä & Sinä. Meissä on voimaa.

Voima-teema suuntasi Annan ajatukset salamaan – siihen samaiseen, joka löytyy hänen kitarahihnastaan.

”Yhdessä me ihmiset olemme luonnonvoimien kaltainen voima. Minä & Sinä voimme tehdä paljon syöpätutkimuksen edistämiseksi ja syövän selättämiseksi”, Anna kertoi kampanjan kynnyksellä.

Anna Puun haaveena oli nähdä salama kaikkien suomalaisten rinnassa.

Haaveilu kannatti. Kullanhohtoinen, korumainen salama otettiin vastaan innokkaasti: Ensimmäistä kertaa kampanjan historiassa Roosa nauhaa myytiin yli miljoonalla eurolla.

Kaiken kaikkiaan keräyksen tulos oli 2,3 miljoonaa euroa, ennätys sekin.

X