Työvoimatoimisto tylytti työtöntä Leenaa, 32: ”Meillä on kyllä se periaate, että asiakkaat itse koluavat netistä tietoa”

Työtön Leena, 32, olisi halunnut tavata henkilökohtaisesti työvoimavirkailijan. Tämä ehdotti, että hän voi laittaa Leenan työpsykologin jonoon, jonne on vuoden odotusaika.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Työtön Leena, 32, olisi halunnut tavata henkilökohtaisesti työvoimavirkailijan. Tämä ehdotti, että hän voi laittaa Leenan työpsykologin jonoon, jonne on vuoden odotusaika.
(Päivitetty: )
Teksti:
Ulla Janhonen

Helsinkiläinen yhteiskuntatieteiden maisteri Leena, 32, on ollut puoli vuotta työttömänä. Hänellä on vuosien kokemus markkinointi- ja myyntityöstä, ja hän haluaisi kovasti palata työelämään. Leena halusi tietää työvoimatoimistosta, mitä hänen kannattaisi nyt tehdä. Samalla hän halusi päivittää työttömyystilanteensa ja -suunnitelmansa.

Leena otti selvää, että TE-toimisto tarjoaa erilaisia vaihtoehtoja työttömälle, muun muassa palkkatukea ja erilaisia työkokeiluja.

Näistä Leena tahtoi tietää enemmän, sillä nettisivut antoivat tietoa vain pintapuolisesti eikä Leena saanut selvyyttä, millaisin perustein pääsee työkokeiluun tai mikä on palkkatuki.

Leena jätti yhteydenottopyynnön Uudenmaan TE-toimiston oma-asiointipalveluun. Viestissään hän toivoi haluavansa varata ajan, jolloin hän voisi tavata henkilökohtaisesti hänelle määrätyn työvoimavirkailijan.

Asiat hoidetaan netissä omatoimisesti

Virkailija soitti melkein viikon myöhässä.

”Hän tosin pahoitteli viivästystä, mutta heti alkuun huomasin, että hänellä oli jotenkin valtava kiire”, Leena kertoo.

Virkailija sanoi, ettei hän oikein ymmärrä, kenet Leena haluaisit tavata.

”Sinähän olet aktiivinen ihminen”, virkailija sanoi ja totesi, että Leena voi päivittää netissä omatoimisesti työttömyystilanteensa ja -suunnitelmansa.

Työtön työnhakija päivittää netissä työttämyystilanteensa tietyin väliajoin, ja nyt oli aika päivittää se. Leena olisi halunnut päivittää tilanteensa yhdessä työvoimavirkailijan kanssa, mutta siihen virkailijalla ei ollut aikaa.

”Kenet sinä vielä oikein haluaisit tavata”, virkailija kysyi.

Leena yritti selittää, että hän haluaisi tietää, millaisia palveluja Uudenmaan TE-toimisto hänelle tarjoaa. Hän haluaisi istua rauhassa alas ja kuunnella, kun TE-toimiston virkailija kertoisi hänelle, mitä kaikkea hän voisi tehdä päästäkseen uudestaan kiinni työelämään.

Virkailija vastasi, että tässä puhelimessa voimme jutella esimerkiksi työkokeilusta. Virkailija jatkoi, että Leena on ollut vasta puoli vuotta työttömänä, joten hän ei puolla työkokeilua, joten sitä on turha nyt hakea.

Sitten virkailija ehdotti, että Leenan kannattaisi kokeilla palkkatukea.

Siitä Leena halusi nimenomaan tietää enemmän, mutta virkailija ei ollut ollenkaan halukas kertomaan oma-aloitteisesti asiasta, vaan Leena joutui kysymään koko ajan lisää, ja Leenasta alkoi tuntua, ettei hän edes osaa kysyä mitään, koska virkailija antoi tietoa niin niukasti.

Leena kysyi vielä kerran, että onko mahdollista tulla tapaamaan virkailijaa henkilökohtaisesti ja käydä asiat rauhassa läpi.

”Meillä on kyllä se periaate, että asiakkaat itse koluavat netistä tietoa”, virkailija sanoi.

Apua saa TE-toimiston aulasta

Sitten virkailija lisäsi:

”Meillä aulassa osataan hyvin neuvoa nettiasioissa.”

Leenan päässä löi tyhjää, sillä hän luuli ensin, että kyseessä on joku nettipalvelu nimeltä Aula ja hän kysyin, että anteeksi, mikä aula.

”Se on meidän työvoimatoimiston aula”, virkailija vastasi ja kertoi samalla toimipisteiden osoitteet. Samalla hän kehaisi, että siellä nämä sivut osataan läpikotaisin.

”Ajattelin, että voi hyvänen aika, nyt tämä puhelu kannattaa lopettaa ja hyvä, että on sentään joku, joka osaa nettisivut läpikotaisin, mutta minulle siitä ei taida olla mitään hyötyä.”

Työpsykologille puolen vuoden jono

Sitten aivan kuin armonpalana virkailija sanoi, että hän voi laittaa Leenan työpsykologin jonoon, mutta lisäsi, että psykologille on tosin puolen vuoden tai vuoden odotusaika. Työpsykologit selvittävät soveltuvuutta erilaisiin töihin.

Puhelun jälkeen Leena mietti, että mitä järkeä on TE-toimistoilla, joilla ei ole aikaa neuvoa työttömiä.

”Se on silloin lähtökohtaisesti turha instituutio.”

Häntä myös hämmästytti se, että TE-toimistossa puolen vuoden työttömyydestä ei olla ollenkaan huolissaan.

”Onko niin, että pitää olla kymmenen vuotta työttömänä ennen kuin aletaan kunnolla neuvoa ihmisiä?”

Millaisia kokemuksia sinulla on työvoimatoimistosta: Oletko saanut apua vai tylytystä?

Kerro meille tarinasi 23.9. mennessä! Lähetä kertomuksesi ja yhteystietosi mahdollista yhteydenottoa varten: ulla.janhonen@otava.fi

Kiitos!

X