Viranomaisten palvelut siirtyvät verkkoon: Jäävätkö vanhukset tyhjän päälle?

Uudistettu Suomi.fi-verkkopalvelu mullistaa kansalaisten verkkoasioinnin. Miten vanhukset pärjäävät tässä hurjassa muutoksessa?

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Tavoitteena on toimittaa viranomaisten viestit kansalaisille ensisijaisesti sähköisesti vuodesta 2018 alkaen.

Uudistettu Suomi.fi-verkkopalvelu mullistaa kansalaisten verkkoasioinnin. Miten vanhukset pärjäävät tässä hurjassa muutoksessa?
(Päivitetty: )
Teksti: Esa Pesonen

Uudistettu Suomi.fi-verkkopalvelu mullistaa kansalaisten verkkoasioinnin. Yhdeltä sivustolta on mahdollista hoitaa asiointiaan niin valtion kuin kuntienkin viranomaisten kanssa.

Palvelun kautta kansalainen voi asioida suoraan viranomaisten täysin suojatun yhteyden kautta. Yhdellä kirjautumisella.

Kaikki Suomi.fi-palveluun

Hallituksen tavoitteena on toimittaa viranomaisten viestit kansalaisille ensisijaisesti sähköisesti vuodesta 2018 alkaen. Mutta onko vaarana, että esimerkiksi vanhukset tipahtavat tyhjän päälle samaan aikaan kun myös palvelupisteiden määrää vähennetään? Miten vanhukset pärjäävät tässä hurjassa muutoksessa?

Projektin johtaja Janne Viskari Väestörekisterikeskuksesta vakuuttaa, että vanhuksia ei ole unohdettu.

”Ne, jotka eivät voi tai osaa itse käyttää Suomi.fi-palvelua, voivat valtuuttaa itselleen avustajan. Tämä mahdollisuus tulee käyttöön asteittain eri virastoissa. Asiointi on näin turvallisempaa kuin paperiasioissa, sillä avustajan kaikista toimista jää sähköinen merkintä. Myös paperitse on edelleen mahdollista asioida.”

Hyväksikäytön vaara olemassa

Eli hyväksikäytön vaaraa ei ole? Vai miten homma toimii?

”Se riski on tietenkin aina olemassa kaikessa asioinnissa jos avustettavaa painostetaan antamaan valtakirja. Mikään palvelu ei voi olla täysin aukoton.”

Onko Suomi.fi-palvelua testattu ikäihmisillä ennen käyttöön ottoa?

”Palvelua on testattu kaikilla mahdollisilla käyttäjillä tämän kolmen vuoden projektin aikana.”

”Ja esimerkiksi työssäkäyvien osalta palveluiden saavutettavuus paranee, sillä heidän on vaikea asioida virastoissa virka-aikana”, Viskari lopettaa.

Lue myös:

Miten mummolta käy digiloikka? Uutta voi oppia aina, mutta riittääkö eläke laitehankintaan?

 

 

Suomi.fi-palvelu lyhyesti

Palvelun avulla kansalainen voi muun muassa tarkistaa omat tietonsa eri viranomaisten rekistereistä ja asioida eri virastojen kanssa yhdellä kirjautumisella.

Tulevaisuudessa palvelun avulla voi myös vastaanottaa viranomaisviestejä sähköisesti ja valtuuttaa toisen henkilön asioimaan puolestaan.

X