VR saattaa lakkauttaa Pendolinoja – katso kartalta, mitkä vuorot ovat vaarassa
Useat junien kaukoyhteydet ovat vaarassa.
Tänä syksynä junakyyti on ollut kylmää.
Elokuussa VR ilmoitti jättimäisistä yt-neuvotteluista, joilla tavoitellaan 50 miljoonan euron säästöjä. Heti perään valtio ilmoitti leikkaavansa VR:n rahoitusta 13,5 miljoonalla eurolla. Useita junavuoroja joutui vasaran alle.
Lokakuun alussa liikenneministeri Anne Berner (kesk) ilmoitti, että valtaosa VR:n henkilöliikenteestä muutetaan markkinaehtoiseksi. Se tarkoittaa perinteisen raidemonopolin murtumista.
Tähän asti VR:llä on ollut monopolin vastapainona myös yhteiskunnallinen tehtävä. Yhtiö on sitoutunut tarjoamaan junayhteyksiä kannattamattomilla reiteillä.
Tämän niin kutsutun velvoiteliikenteen osuus on 11 prosenttia kaukoliikenteen liikevaihdosta. Tappiolliset junavuorot on pyritty maksamaan vilkkaiden reittien tuottamalla voitolla.
VR:n toimitusjohtaja Mikael Aro ilmoitti lokakuun alussa Lapin Kansassa, että jos VR menettää yksinoikeuden kaukoliikenteeseen, se haluaa neuvotella myös velvoiteliikenteen uudelleen.
”Tässä on plussia ja miinuksia molemmille osapuolille”, Aro sanoi.
Nämä yhteydet vaarassa
Oheinen kartta osoittaa reitit, jotka kuuluvat VR:n velvoiteliikenteen piiriin. Tappiollisia ovat monet Lapin-yhteydet, muun muassa kaikki Helsingin ja Lapin väliset yöjunat.
Nopea IC-yhteys Helsingistä Rovaniemelle on tappiollinen Oulusta pohjoiseen.
Kannattamatonta liikennettä löytyy toki myös etelämpää. Esimerkiksi puolet Lahden ja Riihimäen välisistä junavuoroista on velvoiteliikennettä.
Myös elokuussa 2014 aloitettu Pendolinon aamuvuoro Kuopiosta Helsinkiin kuuluu tappiollisen velvoiteliikenteen piiriin. Nopea aamuyhteys on tarjonnut savolaisille mahdollisuuden käydä päiväseltään Helsingissä. Meno-paluulippu on ollut suunnilleen kolme kertaa halvempi kuin Finnairin lentolippu.
Lappeenrannan lakkautus koskee iltapäivän Pendolino-vuoroa Helsinkiin. VR:n tiedotus ei kykene antamaan ajantasaista listaa lakkautusuhan alaisista junavuoroista.