Tunnista uupumuksen merkit – ”Vapaapäivä ei pelasta, jos arki on liian kuormittavaa”

Jaa kaverilleTilaa Seura
Keho kertoo uupumuksesta
© istockphoto
Mistä tietää, että stressi on päässyt niin koville kierroksille, että uupumuksen merkit voi jo lueka kehosta? Siihenhän ei välttämättä havahdu itse, ennen kuin ollaan jo burn outin puolella.

Uupumuksen merkit voi opetella tunnistamaan. Huippu-urheilijoiden fysiikkavalmentajana kannuksensa ansainnut Marko Yrjövuori sanoo, että keho paljastaa uupumuksen oireet ja kertoo ylirasituksesta jo varhain.

Vaikka fysiikkavalmentajan opit on tarkoitettu urheilijoille, pätevät stressistä kertovat kohdat myös tavallisiin ihmisiin.

Uupumuksen merkit löytyvät kehosta

Kun kuulee kehon viestit ajoissa, voi ongelmaan ainakin yrittää vaikuttaa. Aina tuhoisaa stressiä ei pysty täysin poistamaan, mutta silloinkin omaa jaksamista voi tukea muuten.

Tyypillisiä ylirasituksen oireita ovat esimerkiksi kohonnut leposyke.

”Ei ole normaalia jos syke on aamulla 120.”

Sykemittari auttaa huomaamaan kohonneen leposykkeen.

Alkoholi nostaa leposykettä, haittaa unta ja palautumista.

Jatkuva sairastelu kertoo siitä, että vastustuskyky on laskenut: se on hälytysmerkki.

”Jos on aina kipeä, on rehkinyt liikaa. Kun pitäisi kilpailla, iskeekin flunssa tai vatsatauti.”

Vatsaoireet voivat toki olla myös tahdosta riippumattoman hermoston yritys kertoa, että olet vatsalla jännittäjä ja valmis suoritukseen. Eli kaikki möyriminen ei tarkoita, että pitäisi pysähtyä.

IBS

Uupumuksen merkit ovat moninaisia, vatsakipuihin kannattaa myös kiinnittää huomiota. © iStock

Jos tunnistat uupumuksen oireet – pysähdy

Ärtyneisyys, masentuneisuus ja alakulo ovat hälytysmerkkejä. Myös motivaatiopula aiemmin motivoituneella ihmisellä tarkoittaa, että nyt on pysähtymisen paikka: Miten menee? Mistä tämä oikeasti johtuu?

Univaikeudet, sekä nukahtamisvaikeudet että yölliset heräilyt, voivat kertoa siitä, että keho on sellaisessa stressitilassa, että se ei pysty pysähtymään.

”Vapaapäivä ei pelasta, jos arki on liian kuormittavaa.”

Yrjövuoren keskeinen neuvo on yksinkertainen:

”Aina ei tarvitse jaksaa. Etsi itsellesi sopiva suorittamisen ja levon tasapaino.”

Se on helpommin sanottu kun tehty.

Petteri Ala-Kivimäki & Marko Yrjövuori: Mestareiden rakentaja, Nemo.

Lue myös: Mika uupui yrittäjänä työtaakan ja oman armottomuutensa vuoksi: ”En usko, että olisin hengissä ilman terapiaa”

Artikkeli on julkaistu ensi kerran Kotilääkärissä 9/19.

Kiinnostuitko? Tilaa Kotilääkäri-lehti

X