Aliarvioivatko opettajat lihavia lapsia? Näin ylipainoon liittyvät stereotypiat vaikuttavat arvosanaan
Tutkimuksen mukaan lihavan lapsen kirjoittama essee arvioitiin usein huonommaksi kuin laihan.
Elämä ylipainoisena ei aina ole helppoa. Sitä se ei varsinkaan ole nuorelle, jonka kehonkuva on vasta muodostumassa, ja joka kaipaisi positiivista palautetta omasta kehostaan.
Valitettavasti yleiset käsitykset lihavuudesta ja sen syistä elävät tiukasti ympäristön asenteissa ja voivat heijastua alitajuisesti siihen, miten ympäristö kohtelee ylipainoisia lapsia ja nuoria.
Tuoreessa tutkimuksessa on saatu vahvaa näyttöä siitä, että edes opettajat eivät ole vapaita ylipainoa koskevista stereotypioista. Vaikka opettajat tiukasti kielsivät, että ulkonäkö vaikuttaisi lapsille annettaviin arvosanoihin, tutkimuksen tulokset puhuivat toista.
Pulska kuva vaikutti arvosanaan
Yhdysvaltalaisessa tutkimuksessa oli mukana yli sata opettajaa, jotka saivat arvioitavakseen 11-vuotiaan tytön kirjoittaman terveysaiheisen esseen. Esseet oli kerätty erään koulun ainekirjoituksesta, ja opettajien tietämättä koulun opettaja oli jo arvostellut esseet keskinkertaisiksi.
Esseen mukana tuli myös kuva kirjoittajasta. Osa opettajista näki kuvan, jossa kirjoittaja oli hoikka; toinen osa näki kuvan, jossa sama tyttö oli kuvamanipulaatiolla muokattu pulskaksi. Opettajien tarkoitus oli arvioida esseetä, ja kirjoittajan taitoa.
Tulokset osoittivat, että ulkonäöllä on väliä. Hoikka tyttö sai säännönmukaisesti paremmat pisteet kuin pulska, vaikka opettajat olisivat lukeneet tismalleen saman esseen.
Tutkijoiden mukaan tulos voi selittää, miksi ylipainoisten lasten koulumenestys on monissa tutkimuksissa ollut huonompi kuin normaalipainoisten. Lasten taidoissa ei välttämättä olekaan mitään vikaa, vaan opettajien stereotyyppisissä käsityksissä.
Lue myös: Köyhtyvissä kunnissa luokkakoot ovat kasvussa – Kahden opettajan isot luokat ovat jo arkea