Tutkimus: Kuulostaisimme apinoilta, jos nämä lihakset löytyisivät meiltä yhä

Uuden tutkimuksen mukaan evoluutio poisti ihmisen kurkunpäästä pienet äänikalvot, jotta pystymme kommunikoimaan paremmin puheen avulla.

Miksi kommunikointimme kehittyi ja opimme puhumaan? Uusi tutkimus pureutuu evoluution erikoisuuksiin.

Jesse Raatikainen

Aika on tehnyt tehtävänsä, emmekä kuulosta enää apinoilta. Ihmisen kurkunpää on yksinkertaisempi elin, kuin muilla kädellisillä nisäkkäillä, kertoo nyt tutkimus, joka julkaistiin tiedelehti Sciencessa. Kyseessä on ensimmäinen laaja tutkimus, joka käsittelee kädellisten eläinten kurkunpäätä.

Muilta kädellisiltä näyttää löytyvän erityiset äänikalvoiksi kutsutut pienet läpät, jotka sijaitsevat äänihuulten yläpuolella. Ihmiseltä nämä lihakset ovat ajan saatossa kadonneet.

Evoluution myötä pystymme muodostamaan täsmällisiä ääniä

Tutkijat päättelevät, että evoluutio on yksinkertaistanut kurkkuamme ja äänihuuliamme, jotta pystymme ilmaisemaan ajatuksemme muodostamalla täsmällisiä ääniä, eli puhumaan selkeästi. Jotta puhe kuulostaisi vakaalta, ihminen pystyy kontrolloimaan äänen korkeuksia ja tuottamaan pitempiä tasaisia ääniä paremmin kuin apinat.

Ihmisellä ei myöskään ole kurkunpäässä niin sanottuja ilmapusseja, jotka apinoilta löytyy. Kyseiset ilmapussit voivat auttaa apinaa tuottamaan kovaäänisiä ja kaikuvia kutsuhuutoja. The Guardian mukaan ilmapussit estävät myös hyperventilaatiota.

Milloin äänikalvot katosivat ihmisiltä?

Tutkimuksessa tarkasteltiin 44 eri kädellislajin kurkunpäätä. Kaikilla eläinlajeilla oli kyseiset äänikalvoiksi kutsutut lihakset. Tutkimuksesta ja sen tuloksista uutisoi myös Smithsonian-instituutin lehti.

Äänikalvojen vaikutus testattiin kolmella kuolleella simpanssilla ja kuudella reesusmakakilla. Kuolleiden eläinten kurkunpäät asetettiin simuloituihin keuhkoihin, jotta pystyttiin tutkimaan kuinka äänikalvot ja äänihuulet toimivat yhdessä.

Tutkimuksen pääasiallinen kirjoittaja, Kioton yliopiston tutkija ja primatologi Takeshi Nishimura uskoo, että tutkimus osoittaa kurkunpään evoluution olleen välttämätön edistysaskel ihmisen puheelle.

Kurkunpään monimutkaisempi anatomia voi tehdä täsmällisestä ääntelystä tutkijoiden väitteen mukaan hankalampaa.

Ongelma on siinä, ettei ole tietoa milloin äänikalvot ovat ihmiseltä kadonneet. Mikäli läpän aiheuttanut geeni joskus löydetään, voidaan mahdollisesti osoittaa tarkempi ajanjakso. Silloin ehkä ollaan myös lähempänä ydinkysymystä: miksi ne katosivat.

Lue myös: Puhuva koira – katso video! Heli Soinin Väätäinen ilmaisee itseään 29 sanalla – Näin äänipainikkeet saavat lemmikin kommunikoimaan uudella tavalla