D-vitamiini auttaa immuunijärjestelmää – Ota vitamiini oikein ja saat siitä tehokkaimman suojan infektioita vastaan!

Jaa artikkeliLähetä vinkki
D-vitamiini
D-vitamiinin hyödyt immuunipuolustukselle ovat olleet jo pitkään tutkijoiden tiedossa. © istock
Itä-Suomen Yliopiston tutkimuksessa selvitettiin, auttaako lisätty D-vitamiini immuunipuolustusta, jos altistuminen on jo tapahtunut.

Itä-Suomen yliopiston tutkimuksen mukaan D-vitamiinin ennaltaehkäisevä käyttö auttaa suojautumaan infektioilta tehokkaammin kuin myöhemmin saatu vitamiini.

D-vitamiinia tarvitaan normaaliin immuunipuolustukseen. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että vaikeaan D-vitamiinin puutokseen liittyy suurentunut ylähengitystieinfektioiden riski.

Myös infek sairastumisen riskin on todettu olleen suurempi niillä, jotka eivät saa riittävästi D-vitamiinia.

Suomessa auringonvalosta saatavaa D-vitamiinia muodostuu maaliskuun ja lokakuun välisenä aikana. Talvella suomalaisten kannattaa siis syödä D-vitamiinivalmisteita, ellei ruokavalioon kuulu paljon esimerkiksi kalaa tai maitotuotteita, joihin on lisätty D-vitamiinia.

Lue myös: Viralliset D-vitamiinisuositukset ovat monen mielestä alhaiset suomalaisten tarpeisiin – Paljonko D-vitamiinia uskaltaa syödä?

Ennaltaehkäisevä käyttö on tehokkainta

Tuore tutkimus valottaa elimistön hyvän D-vitamiinitason antamaa suojaa infektioita vastaan.

Tutkimuksessa ihmisen veren immuunisoluja altistettiin tauteja aiheuttavien bakteerien ja hiivasienen rakenneosille. Lisäksi solut altistettiin D-vitamiinille joko ennen näitä immuunialtisteita, niiden jälkeen tai samanaikaisesti niiden kanssa.

Tutkimuksessa havaittiin, että ennen tartuntaa saatu D-vitamiini suojasi tartunnalta paremmin kuin myöhemmin saatu vitamiini.

”Tulokset viittaavat siihen, että infektioilta suojautumiseksi D-vitamiinilisän ennaltaehkäisevä käyttö on tehokkaampaa kuin käytön aloittaminen tartunnan jo tapahduttua, toteaa tutkimuksen johtaja”, professori Carsten Carlberg.

Tutkimuksessa koehenkilöt jaettiin kolmeen ryhmään. Ensimmäisessä ryhmässä solut altistettiin bakteereille ensin 24 tunniksi. Sitten solut saivat toiset 24 tuntia D-vitamiinia ikään kuin hoitona tartunnalle.

Toisessa ryhmässä annettiin ensin 24 tuntia D-vitamiinia ja sitten 24 tuntia bakteerialtistusta. Ryhmässä jäljiteltiin tilannetta, jossa D-vitamiinitaso on valmiiksi hyvä.

Kolmannessa ryhmässä altiste ja D-vitamiini annettiin samaan aikaan 24 tunnin ajan.

Lue myös: Onko D-vitamiini on hyvä flunssalääke? Lue 10 väittämää ravintoaineen terveyshyödyistä

Ovatko taudit lievempiä, jos muistaa popsia D-vitamiinia?

Tutkimus toteutettiin kokonaan soluja testaamalla, ei siis oikeita ihmisiä hyödyntäen.

Eri tutkimusasetelmissa sekä immuunialtisteet että D-vitamiini saivat aikaan reaktion osin eri geeneissä, mikä viittaa siihen, että D-vitamiinin käytön ajoitus tartuntaan nähden vaikuttaa merkittävästi soluihin.

Taudinaiheuttajat vaikuttivat kolme kertaa tehokkaammin soluihin silloin, kun D-vitamiinia ei oltu annettu.

Kaikkein tehokkain suoja tuli etukäteen annetusta D-vitamiinista.

Tutkimus ei vielä kerro, auttaako hyvä D-vitamiinitaso vain välttämään tartuntoja vai onko taudinkuva myös lievempi sellaisella ihmisellä, jonka kehossa on riittävästi D-vitamiinia.

”Tutkimus antaa viitteitä siitä, että tauti voisi olla lievempi”, Carsten Carlberg sanoo.

”Sen voi kuitenkin todistaa vain toistamalla tutkimuksen oikeilla ihmisillä.”

Lue myös: Tutkimus: Elimistön hyvä D-vitamiinitaso voi suojata syövältä – Neljännes suomalaisista tarvitsee muita suurempia D-vitamiiniannoksia

X