Elokuva-arvio: Fallen Angels näyttää Hong Kongin neonvärisen yön lainsuojattomineen

Jaa artikkeli
Fallen Angels
Michelle Reis ja Takeshi Kaneshiro näyttelevät visuaalisuudella leikittelevän elokuvan antisankareita. © Block 2 Pictures / Yle
 Hongkongilaisen elokuvan ykkösohjaaja Wong Kar-wai rakensi Fallen Angelsin läpimurtoteoksestaan Chungking Express ylijääneen tarinalinjan pohjalta.

Wong Kar-wain mielestä nämä kaksi elokuvaa muodostavat yhden kokonaisuuden, jonka ideana on näyttää Hong Kongin kaksi eri puolta: valoisa ja pimeä, päivä ja yö.

Epälineaariset tarinalinjat, rohkea värien käyttö ja kuvaaja Christopher Doylen loihtima visuaalinen ilme yhdistävät Wongin elokuvissa itämaisen lakonisen fatalismin ja länsimaisen romantiikan.

Fallen Angelsin kaksi tarinaa sivuavat toisiaan kuin ohimennen. Ensimmäisessä seurataan nuorta palkkamurhaajaa ja hänen apulaistaan, toisessa samaista apulaista, joka auttaa vankilasta paennutta rikollista välttelemään poliisia. Mausteina on toivotonta rakkautta ja väkivaltaa.

Elokuvan maailma koostuu neonvalojen kirjavoittamista pimeistä kaduista, savuisista baareista, sateen kiillosta asfaltilla ja vieraantuneista ihmisistä. Visuaalinen ilme ja tunnelma ovat tarinoita tärkeämmät. Fallen Angels on kiehtova tuokiokuva Hong Kongin pimeästä puolesta ennen sen siirtymistä Isolta-Britannialta Kiinan erityishallintoalueeksi.

***½

Fallen Angels, ke 3.11. klo. 21.45, Teema & Fem

X