Elokuva-arvio: Luc Bessonin huumori tuo keveyttä väkivaltaiseen Anna-agenttielokuvaan

Huippumalli Sasha Luss hyppää ammattitappajan rooliin.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Todellisuudessakin valokuvamallina työskennellyt Sasha Luss näyttelee ammattitappajaa, jonka peiterooli on huippumalli.

Huippumalli Sasha Luss hyppää ammattitappajan rooliin.
Teksti:
Pertti Avola

Vuonna 1990 ranskalaisohjaaja Luc Besson teki menestyselokuvan Tyttö nimeltä Nikita, jonka päähenkilönä oli naispuolinen ammattitappaja. Lähes 30 vuotta myöhemmin Besson teki käytännössä saman elokuvan uudestaan. Vuonna 2019 valmistunut Anna kertoo elämässään alamäkeen ajautuneesta venäläisestä nuoresta naisesta, josta KGB muokkaa ylivertaisen tappajan. 

Anna on elokuvana tyylikäs ja tyhjä, mutta näppärästi koostettu. Yhdessä sen kohtauksessa päähenkilö Anna myy moskovalaisella torilla maatuskanukkeja, ja koko elokuvakin on kuin maatuskanukke: kerroksia löytyy koko ajan lisää, eikä katsoja voi olla varma onko viimeinen niistä sittenkään se aivan viimeinen. 

Valokuvamallina uransa aloittanut venäläinen Sasha Luss täyttää Annan mitat hyvin, tämän peiterooli kun on juuri huippumalli. Helen Mirrenillä tuntuu olleen hauskaa piinkovaa KGB-pomoa Olgaa esittäessään. 

Luc Bessonin elokuvissa on aina myös omanlaistaan huumoria ja realismia ravisuttelevia fantasia-aineksia. Eivät ne Annaa sen korkeammalle nosta, mutta tuovat väkivaltaiseen tarinaan tiettyä keveyttä.

***

Anna, sunnuntai 26.11. klo. 21.00, MTV Sub

Lue myös: Tunnetko kasvikset? Tee tietovisa ja näet, montako pistettä saat!

X