Elokuva-arvio: Vapaa maa on kuin poliisisarjan jakso, jonka jännitys kasvaa loppumetreillä

Christian Alvartin saksalaiselokuva Vapaa maa perustuu espanjalaisohjaaja Alberto Rodriguezin hienoon trilleriin Suosurmat (2014).

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Vapaa maa on kuin saksalaisen poliisisarjan jakso.

Christian Alvartin saksalaiselokuva Vapaa maa perustuu espanjalaisohjaaja Alberto Rodriguezin hienoon trilleriin Suosurmat (2014).
Teksti:
Pertti Avola

Tapahtumat on nyt siirretty vuoden 1992 itäiseen Saksaan, pari vuotta Saksojen yhdistymisen jälkeen. 

Esimiehensä kanssa riidellyt länsisaksalaispoliisi Patrick Stein (Trystan Pütter) passitetaan Löwitzin pikkukaupunkiin itäpuolelle tutkimaan teinisiskosten katoamista. Kumppanikseen hän saa kovaotteisen entisen Stasi-poliisin Markus Bachin (Felix Kramer).

Nuoret lähtevät seudulta länteen ja tehtaat ovat joutuneet markkinatalouden armottomaan otteeseen. Ihmisten elämä on vain kurjistunut. Kun tytöt löytyvät kuolleina, selviää, että Löwitzissä riehuu lisäksi vielä nuoria naisia saalistava sadistinen sarjamurhaaja.

Pitkähkö Vapaa maa on saksalaista peruselokuvaa, suoraviivaista ja hiukan mielikuvituksetonta, kuin venytetty saksalaisen poliisisarjan jakso. Paikoittaiset terävät huomiot Saksojen välisistä taloudellisista ja mentaliteettien eroista piristävät tasapaksua kerrontaa jonkin verran, mutta vasta loppupuolellaan elokuva ottaa kunnolla mukaan matkaansa, kun siihen tulee aitoa jännitystä. 

Päätöskohtauksen moraalinen nenännyrpistys tuo ironisesti nimettyyn Vapaaseen maahan hieman turhankin alleviivaavaa ylemmyydentuntoisuutta.

***

Vapaa maa, keskiviikko 24.1. klo 22.00, Teema & Fem

X