Elokuva-arvio: The Hateful Eight muistuttaa ohjaajansa Quentin Tarantinon ensimmäistä elokuvaa

The Hateful Eight -westernin simppeli tarina on turhaan pitkitetty, mutta Tarantinon tyylitaju ja ladattu dialogi ovat tallella.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Ennio Morriconen säveltämä musiikki toi The Hateful Eight -elokuvalle Oscarin.

The Hateful Eight -westernin simppeli tarina on turhaan pitkitetty, mutta Tarantinon tyylitaju ja ladattu dialogi ovat tallella.
Teksti:
Onnimanni Liukkonen

Quentin Tarantinon tyylitaju, ladattu dialogi ja tunnelmaa tiivistävä rytmi ovat tallella The Hateful Eight -elokuvassa (USA 2015). Jopa siinä määrin, että intensiivinen tyylittely ja kerronnan venyttely peittävät osin alleen tarinan yksinkertaisuuden.

Tarantino käyttää ensimmäistä kertaa säveltäjää elokuvassaan. Legendaarisen Ennio Morriconen teemat maalaavat tehokkaan uhkaavia tunnelmia. Tarantinon edellisen elokuvan Django Unchainedin tapaan kyseessä on western.

Lumimyrskyn kouriin joutuvat palkkionmetsästäjät (Kurt Russell ja Samuel L. Jackson), hirtettäväksi vietävä vanki (Jennifer Jason Leigh) ja rasismiin taipuva tuleva seriffi (Walton Goggins) hakevat suojaa Minnien puodista, josta emännän sijaan löytyykin liuta epäilyttäviä miehiä. Yhdessä tilassa pysyttelevä elokuva muistuttaa Tarantinon esikoiselokuvaa Reservoir Dogsia. Simppeli tarina on turhaan pitkitetty lähes kolmetuntiseksi.

✪✪✪½

The Hateful Eight, lauantaina 13.7. klo 21.00, Jim

Lue myös: Elokuva-arvio: Kunniattomat paskiaiset oikoo historian vääryyksiä – ohjaaja Quentin Tarantino ei tapansa mukaan pihtaile väkivallassa

X