Kimi Räikkönen on kuuluisa kylmäpäisestä ajotyylistään ja lakonisista vastauksistaan: ”Minua ei kiinnosta, mitä minusta ajatellaan – en ole Michael Schumacher”

Kimi Räikkönen on yksi maailman kovimmista moottoriurheilijoista. F1-tähti ei pelkää suututtaa mediaa tai omia naapureitaan, mutta Jäämiehen roolin takana on lempeä perheenisä.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Kimi Räikkönen.

Kimi Räikkönen on yksi maailman kovimmista moottoriurheilijoista. F1-tähti ei pelkää suututtaa mediaa tai omia naapureitaan, mutta Jäämiehen roolin takana on lempeä perheenisä.
(Päivitetty: )
Teksti: Sanna Ihalainen

”Katsotaan, mitä saadaan aikaiseksi.”

Jos Kimi Räikköseltä, 38, utelee esimerkiksi seuraavan päivän kilpailusta, on turha odottaa yksityiskohtaisempaa vastausta. Formula 1 -tähti on kuuluisa paitsi kylmäpäisestä ajotyylistään myös lakonisista vastauksistaan.

”Kyselkää tuolta Leppilammelta. Se tykkää puhua”, Räikkönen sanoi ympärillään tungeksineille toimittajille Linnanjuhlissa vuonna 2007.

Median edustajat ovat saaneet kylmää kyytiä – samoin kaikki, jotka ovat yrittäneet ohjailla häntä liikaa. Räikkönen on itsepäinen ja määrätietoinen, niin hyvässä kuin pahassa.

”Jätä minut rauhaan! Tiedän, mitä pitää tehdä”, hän tylytti tiimiradiossa Lotus-tallin insinööriä Simon Rennietä.

Räikkönen on kaikkien aikojen eniten tienannut suomalaisurheilija. Viimeistään Formula 1:n maailmanmestaruus vuonna 2007 nosti hänet suomalaisten urheilulegendojen joukkoon. Hän on brändi, maailmalla supertähti.

Tosin Räikkönen itse on todennut:

”Minua ei kiinnosta, mitä minusta ajatellaan. En ole Michael Schumacher.”

Kimi Räikkönen

Samppanjapullo poksahti auki Brasiliassa vuonna 2007. F1-sarjan tiukka pistetilanne ratkesi lopulta yhdellä pisteellä Räikkösen hyväksi, ja hän voitti maailmanmestaruuden. Voitonjuhlat olivat pitkät ja railakkaat. © MVPHOTOS

Karting-radoilta asti erilainen

Kaikki suomalaiset F1-tähdet ovat aloittaneet autourheilun kartingista. Niin myös Räikkönen.

Kartingyrittäjä Lasse Jaatinen muistaa, kunka Räikkösten perheen pakettiauto kaartoi liikkeen pihaan 1990-luvun alussa. Kimi oli kymmenvuotias, Rami-veli pari vuotta vanhempi. Perhe oli taloudellisesti tiukoilla, mutta vanhemmat olivat valmiita laittamaan kaiken ylimääräisen rahan lasten harrastukseen.

”Tosin se ei ole kovin poikkeuksellista tässä lajissa. Kun kartingiin hurahtaa, siitä tulee koko perheen harrastus”, Jaatinen naurahtaa.

Kimi Räikkönen

Kimi vuonna 1997 kartingauton kyydissä. Kimi oli ikätovereitaan pienempi mutta poikkeuksellisen hyvä kuski. © KAI GUSTAFSSON / OM-ARKISTO

Perhe oli äärimmäisen mukava, toivat usein tullessaan munkkeja. Pojat olivat hiljaisia, mutta Matti-isä oli kova puhumaan.

Räikköset alkoivat ajaa Espoossa Bembölen radalla. Kimi oli alusta asti poikkeuksellisen hyvä. Hän osasi lukea rataa.

”Oli kavereita, jotka saattoivat olla yhtä nopeita. Kimillä oli myös ajosilmää, ja hän pystyi ajamaan kilpailutilanteessa yhtä hyvin kuin harjoituksissa.”

Myös Jaatisen liikkeessä työskentelevä Toni Saarinen muistaa hyvin Räikköset, sillä hän oli usein valmentamassa Kartingliiton leireillä Vierumäellä. Kimi oli vilkas ja iloinen lapsi, jolla oli jekkuja mielessä.

”Jätkät saattoivat livahtaa hiljaisuuden jälkeen jonnekin ja palata vasta aamulla. Vierumäellä oli tiukat säännöt, mutta Kimi tuli aina vähän myöhässä. Ei sille ilmeelle voinut olla pitkään vihainen.”

Kartingliiton maajoukkuevalmennukseen kuului myös esiintymiskoulutuksia. Saarinen harmittelee, että niistä ei ole videomateriaalia.

”Kimin esiintymiset olivat vähän monisanaisempia kuin nykyään. Silloin oli vielä yritystä”, hän naurahtaa.

Tie maailmalle kansainvälisiin kisoihin

Alussa Räikköset ajoivat käytetyillä autoilla, mutta 1990-luvun puolessavälissä Kimi sai rahoituksen muutamalta paikalliselta liikemieheltä. He halusivat tukea lahjakasta poikaa, jotta hän pystyisi siirtymään silloiseen kartingin kuninkuusluokkaan.

”Matti soitti ja sanoi, että unohdetaan se Yamaha-luokan runko, nyt tarvitaan A-luokan runko ja moottori”, Jaatinen muistelee.

Kimi menestyi, ja seuraavana keväänä hän päätti lähteä kansainvälisiin kisoihin. Jaatisen liike auttoi myymällä hänelle tarvittavat varusteet edullisesti.

Räikköset alkoivat kiertää kilpailuja Euroopassa, ja tunnettu virittäjä Peter de Bruijn huomasi Kimin kyvyt.

”Hän kehui, kuinka ennakkoluulottomasti Kimi ohitteli kärkipään kavereita.”

Vuonna 1998 Bruijn alkoi valmistuttaa omaa runkoa. Hän halusi Kimin mukaan tiimiinsä, ja niin tämä meni töihin Bruijnin firmaan Hollantiin.

”Jos Kimi ei olisi saanut apua, hän olisi varmaankin jäänyt ajamaan kartingia Yamaha-luokkaan. Hän oli oikeaan aikaan oikeassa paikassa, vaikka toki kaikki on ollut ansaittua”, Jaatinen sanoo.

Kimi Räikkönen

Räikkönen ja hänen kartanlukijansa Kaj Lindström joutuivat keskeyttämään moottorivian takia Katalonian MM-rallissa vuonna 2010. © MVPHOTOS

F1-tähti syntyi 2001

Hollannissa kävi tuuri. Brittiläiset managerit Steve ja David Robertson löysivät Räikkösen, joka oli vielä tuolloin nuori ja kokematon mutta poikkeuksellisen lahjakas kuski.

Robertsonit auttoivat hänet ensin Isoon-Britanniaan ajamaan Formula Renault -sarjaa. Sitten he onnistuivat vakuuttamaan F1-tallipomon Peter Sauberin Räikkösen kyvyistä, vaikka tuntemattomalla suomalaisella oli takanaan vasta 23 autokilpailua.

F1-piireissä Räikköstä pidettiin epävarmana valintana. Hän tyrmäsi epäilykset ajamalla kuudenneksi debyyttikilpailussaan Australiassa 2001. Sauber tiesi heti, että Räikkönen oli oikea valinta.

”Robertsonien vaikutus oli elintärkeä siihen asti, että Kimi pääsi ajamaan”, muistelee F1-toimittaja Heikki Kulta.

Räikkönen sai ensimmäisen kautensa aikana yhdeksän MM-pistettä ja sijoittui sarjassa kymmenenneksi. Hänet valittiin myös vuoden tulokkaaksi.

Loppu on historiaa.

Kimi (vas.) ja David sekä Steve Robertson

Kimi (vas.) ja David sekä Steve Robertson Brasilian GP:ssä. Robertsonit auttoivat Kimin uran alkuun, ja heistä tuli pian hyviä ystäviä © ANTTI PUSKALA / LEHTIKUVA

”Kimi on mennyt eteenpäin rankalla työllä. Hän pystyy sivuuttamaan pettymyksetkin todella nopeasti, ja se on valttikortti. Kansankielellä sitä kutsutaan sisuksi”, Kulta sanoo.

Kulta on seurannut Räikkösen uraa alusta asti. Kuluneisiin vuosiin on mahtunut yhtä sun toista, ikimuistoisimpana maailmanmestaruuden voitonjuhlat Brasiliassa vuonna 2007.

”Voitto tuli ihan puun takaa. Kimi oli onnenpekka, mutta myös sarjan paras kuski. Ne juhlat ovat yksi omankin elämäni kohokohtia”, Kulta sanoo.

Jäämies jatkaa – jos itse haluaa

Kesällä 2018 spekulaatiot Räikkösen jatkosta Ferrarilla ovat käyneet kuumana. Korvaajan on huhuttu olevan monacolainen Charles Leclerc.

Kulta ei epäile hetkeäkään, etteikö Räikkönen voisi ajaa vielä seuraavaa kautta.

”Olen viimeiset neljä vuotta kirjoittanut, että tuleva kausi saattaa jäädä viimeiseksi. Enää en tee niin.”

F1-piireissä ja erityisesti median joukossa on Kullan mukaan oppositio, joka haluaa nähdä radalla uusia kasvoja. Kuskeja poistetaan vanhimmasta päästä, joten Räikkönen on luonnollisesti tulilinjalla.

”Ferrarin tavoitteena on kuitenkin voittaa valmistajien mestaruus. Kimi on vastannut epäilyksiin erinomaisesti tällä kaudella, joten uskon, että hän saa jatkaa – jos vain itse haluaa jatkaa.”

Yhtä asiaa Kulta toivoo. Jos Räikkönen saisi vielä yhden GP-voiton, hän tekisi samalla uuden Suomen ennätyksen. Tällä hetkellä Räikkönen on 20 voitollaan tasoissa Mika Häkkisen kanssa.

”Se olisi ansaittua.”

Kulta myöntää itsekin olevansa poikkeuksellisen positiivinen F1-toimittaja. Kaikilla ei ole yhtä ruusuista kuvaa Räikkösestä.

Nick Heidfeld (vas.) ja Kimi Räikkönen

Nick Heidfeld (vas.) ja Kimi Räikkönen poseeraavat tallipomo Peter Sauberin kanssa uuden auton julkistustilaisuudessa tammikuussa 2001. © MVPHOTOS

Naapuririita Kirkkonummen motocross-radan melusta

Tätä juttua tehdessä moni kieltäytyy haastattelusta. Jotkut suostuvat antamaan taustatietoja, kunhan nimeä ei mainita. Toiset kieltäytyvät, koska eivät halua sekaantua asiaan millään tavalla.

Ikään kuin Kimi Räikkösen nimi pelottaisi heitä.

Vuonna 2017 Räikkönen rakennutti tontilleen Kirkkonummelle 440-metrisen motocross-radan. Naapurit valittivat kunnan ympäristö- ja rakennuslautakuntaan, sillä heidän mielestään kuulosti siltä kuin ”kymmenen metsuria laulattaisi moottorisahojaan mökin takana”.

Lautakunta linjasi, että yksityinen rata ei tarvitse ympäristölupaa. Naapurit veivät lupa-asian hallinto-oikeuteen, mutta päätös ei muuttunut.

Ääntä kuvaillut naapuri kommentoi myöhemmin: ”Kyllähän se tuolta kuulosti alussa, mutta mökkini on sen verran kaukana, ettei se pahemmin häiritse enää.”

Hän kuitenkin tarkentaa, että häiriö ei ole kadonnut.

”Pikemmin olemme tottuneet siihen. Melu on edelleen yhtä kova.”

Toinen naapureista kertoo, että hänen mielestään radan rakentaminen on periaatekysymys.

”Miten joku voi rakentaa ilman ympäristölupaa, vaikka yleensä kaikki on tarkasti säädeltyä? Kunta valvoo löysästi, jos rakennuttaja on julkkis. Oli se sitten Räikkönen tai Teemu Selänne.”

Töykeä persoona medialle

Räikkösen juro persoonallisuus on turhauttanut erityisesti median edustajia.

Niukoista vastauksista saa toki hauskoja otsikoita, mutta vähäpuheisuus tekee Räikkösen haastattelemisesta vaikeaa. Moni pitää hänen käytöstään suorastaan töykeänä.

Esimerkiksi Tunturirallissa vuonna 2009 Räikkönen aiheutti pahennusta kieltäytymällä haastatteluista. Vauhdin Maailman silloinen päätoimittaja Olli Koivusalo syytti pääkirjoituksessa Räikköstä sooloilusta.

Koivusalon mukaan useat toimittajat ja moottoriurheiluvaikuttajat kutsuivat Räikköstä pelleksi ja olivat sitä mieltä, että hän ei osaa noudattaa yhteisiä pelisääntöjä.

Kimi Räikkönen

Mustista aurinkolaseista on tullut Räikkösen tavaramerkki. Hän on kertonut silmiensä olevan erityisen herkät valolle, mutta myös katseilta suojautuminen on kuulemma plussaa. © MVPHOTOS

”Onneksi Räikkönen on vain F1-kuski. Jos hän olisi valtio, olisimme liemessä”, Koivusalo kirjoitti.

Heikki Kulta ei allekirjoita väitteitä Räikkösen epäkohteliaisuudesta. Hän kertoo nähneensä F1-piireissä paljon huonomminkin käyttäytyviä ihmisiä, jotka eivät ole välttämättä näkevinäänkään toimittajia.

”Schumacherkin oli aikoinaan vähän kelju tyyppi. Kuulemma on pakko olla sellainen, kun ajaa maailmanmestaruudesta. Silloin ei ole sijaa muille tunteille.”

Ihminen roolin takana

Maailmalla Räikkönen on supertähti, siitä ei ole epäilystäkään. Fanit rakastavat mystistä Jäämiestä, joka on saanut lempinimensä McLarenin tallipäälliköltä Ron Dennisiltä.

Räikkösen fanisivua ylläpitävä brittiläinen Saima Azam, 30, kuuli Räikkösestä ensimmäisen kerran vuonna 2001. Fanitus alkoi kuitenkin vasta myöhemmin, kun Räikkönen siirtyi Azamin lempitalliin McLarenille.

”Hän oli uusi kasvo. Ujo ja hiljainen, mutta nopea ja kilpailunhaluinen. Se oli raikasta.”

Azam on tavannut Räikkösen kahdesti, ensimmäisen kerran Lontoossa vuonna 2009 ja toisen kerran Abu Dhabissa vuonna 2015. Jälkimmäisellä kerralla hän pääsi puhumaan idolinsa kanssa.

”Sanoin, että rakastan häntä. Olisin halunnut sanoa paljon enemmän, mutta pääni tyhjeni täysin. Veljeni onnitteli Kimiä hänen poikansa syntymästä, ja hän kiitteli kovasti.”

Azamin mielestä Räikkönen on vahva persoona, joka ei yritä miellyttää muita.

”Sisimmässään hän on herkkä, mutta kaikki eivät näe kovan kuoren läpi vaan pitävät juroa käytöstä ylimielisyytenä.”

Minttu ja Kimi

Minttu Virtanen käveli Kimin elämään vuonna 2013. Pariskunta juhli juuri kaksivuotishääpäiväänsä – tietenkin Kimin lempipaikassa eli karaokebaarissa. © MVPHOTOS

Myös edesmenneellä urheilulääkärillä Aki Hintsalla oli samansuuntainen näkemys.

”Työasioista keskustellessaan hän saattaa vastata hyvin analyyttisestikin, mutta ihmisestä urheilijaroolin takana hän ei puhu medialle käytännössä koskaan. Niinpä hänestä julkisuudessa saatu kuva on juuri se jäyhä ja etäinen, aurinkolasit päässä lyhyitä vastauksia pudotteleva Iceman, Jäämies”, Hintsa kertoo Oskari Saaren kirjoittamassa teoksessa Aki Hintsa – Voittamisen anatomia.

Robin Räikkönen

Isänsä näköinen. Gucci-paidassa poseerannut Robin ”Jäämies Jr.” Räikkönen hurmasi kaikki Unkarin GP-viikonloppuna heinäkuussa 2018. © XPBIMAGES.COM / AOP

Pahikset kiinnostavat

Räikkönen on ollut otsikoissa myös ei-niin-imartelevista syistä. Rankka bilettäminen ja juorulehtien otsikot ovat luoneet hänelle pahan pojan maineen, joka on tosin hälventynyt vuosi vuodelta.

Hulivilin tilalla on nyt perheenisä, joka lähtee mieluummin kotiin perheen luokse kuin yökerhoon hurvittelemaan. Kotona odottavat vaimo Minttu (os. Virtanen) sekä lapset Robin, 3, ja Rianna, 1. Hellyyttävät kuvat Unkarin F1-varikolla jäätelöä syövästä Robinista levisivät heinäkuun lopulla ympäri maailmaa. Räikkönen on avannut perhe-elämänsä hetkiä myös kuvapalvelu Instagramissa.

Turun yliopiston mediatutkimuksen dosentin Jukka-Pekka Puron mukaan Formula 1:n traagisuus on siinä, että kun kuski lakkaa olemasta pahis, hän lakkaa olemasta kiinnostava. Yleisö janoaa persoonia, jotka tasapainottelevat kylmänviileän, kuolemaa uhmaavan hurjapään ja inhimillisen puolensa välillä.

”F1 rakastaa outoutta, ja Räikkönen on kehitellyt henkilöbrändiään eteenpäin tämän outouden ehdoilla. Hän käyttää mustaa huumoria ja suomalaisuuden stereotypioita tietoisesti hyväkseen”, Puro kuvailee.

Räikkönen ei ole ainut persoonallisuus F1:n historiassa. Muun muassa James Hunt ja Eddie Irvine ovat koetelleet sovinnaisuuden rajoja – paljon pahemmin kuin Räikkönen. Huntin ura oli täynnä viinaa, huumeita ja prostituoituja.

”Vaikka Kimillä on rellestäjän maine, ei kenenkään tarvitse pohtia, onko hän sekaantunut rikollisuuteen.”

Puro vertaa Räikköstä keihäänheittäjä Seppo Rätyyn. Molemmat istuvat mukavasti suomalaiseen kansallisidentiteettiin.

”Räikkösessä on myyttisyyttä. Hän pystyy olemaan hiljaa kuin toteemi ja vastailemaan kuin intiaanipäällikkö. Täydellistä.”

Robin-tatuointi

Robinin lapsuuskuva on ikuistettu Kimin käteen. © MVPHOTOS

X