Näin suomalaisbrändit välttävät tuotehävikkiä – Vastuullisuudella ohjataan myös asiakasta

Jaa artikkeli
Suomalaisbrändi Marimekko tuntee vastuullisuutensa ympäristökysymyksissä.
© Mirva Kakko / Otavamedia
Kysyimme Marimekolta, Finlaysonilta ja Haltilta, miten yritysten tuotteissa otetaan huomioon ympäristövaikutukset, ja mitä valmistajien myymättä jääneille tuotteille tapahtuu.

Vaatteiden ja erityisesti luksumerkkien tuotteiden kierrätys on noussut puheenaiheeksi, kun paljastui, että brittiläinen vaatemerkki Burberry poltti myymättä jääneettekstiilituotteet. Myöhemmin Burberry kertoi lopettaneensa paljon keskustelua herättäneen tavan.

Selvitimme, miten suomalaisbrändit, Marimekko, Finlayson ja Halti, ottavat ympäristövaikutukset toiminnassaan huomioon.

Ennakointia ja alennusmyyntejä

Marimekon ja Finlaysonin sesonkituotteiden tai mallistojen viimeiset erät myydään loppuun yritysten alennusmyynneissä tai tehtaanmyymälöissä.

Haltilla puolestaan uskotaan ennakointiin: tuotteiden määrä suunnitellaan ennakkotilauskannan pohjalta.

Sekä Marimekolta, Finlaysonilta ja Haltilta vastattiin, että tuotteita ei jää myymättä.

”Emme tee pintamuotia”

Marimekolta korostetaan, että ajaton tuotesuunnittelu on liiketoiminnan ydin ja kiertotalous nähdään yrityksessä vaatetusalan suurena mahdollisuutena.

Marimekon tuotteet ovatkin kysyttyjä second-hand-markkinoilla.

”Tuotteitamme ei hylätä heti, kun muoti muuttuu, sillä ne on suunniteltu kestämään aikaa. Parhaimmillaan tuotteet siirtyvät sukupolvelta toiselle. Emme tee pintamuotia”, Marimekon vastuullisuuspäällikkö Saara Azbel kertoo.

Marimekolla uskotaan myös kuluttajien tietoisuuden lisääntymiseen vaatteiden ympäristövaikutuksista. Konkreettinen esimerkki tästä on Marimekon ja We Started This -verkkokaupan keräystapahtumat, joissa asiakkaat ovat voineet tuoda vanhoja vaatteitaan myytäväksi.

”Haluamme osaltamme mahdollistaa asiakkaillemme tällaisen hyvän ja toimivan tavan kierrättää tuotteitamme”, Azbel sanoo.

Jukka Kurttila on Finlaysonin toimitusjohtaja.

Finlaysonilla suositaan ajattomuutta tuotemallistoissa. © Tommi Tuomi / Otavamedia

Joulutuotteet ilman tonttuja ja lumipalloja

Kodin erilaisia tekstiilejä valmistavalta Finlaysonilta kerrotaan, että yrityksessä pyritään tuotteiden ajattomuuteen ja sesongista irrottautumiseen yhä enemmän. Vuosittain yrityksessä suunnitellaan kaksi mallistoa, joiden ajattomuuten panostetaan entisestään.

”Toki mallistoihin kuuluu myös sesonkituotteita esimerkiksi jouluun, pääsiäiseen ja rapukauteen liittyen”, Finlaysonin vastuullisuuspäällikkö Elli Ojala sanoo.

Joulun sesonkituotteissa pyritään esimerkiksi välttämään selkeitä jouluun liittyviä kuvioita ja suosimaan enemmän joulun värimaailmaa. Tämä mahdollistaa tuotteiden käyttämisen eri vuoden aikoina sesongista riippumatta.

Vetoketjut irti ja kiertoon

Ulkoiluvaatteita ja muita retkeilytarvikkeita valmistavalta Haltilta suositellaan kuluttajalle tuotteiden kierrättämistä aina, kun se on mahdollista.

”Kun tuote jää itseltä käyttöä vaille, se kannattaa viedä kierrätyspisteeseen, mikäli se on vielä käyttökelpoinen. Jos tuote rikkoutuu, suosittelemme, että asiaks pyrkii korjaamaan sen vielä käyttöönsä. Huonokuntoisen tuotteen voi myös toimittaa vaikkapa eläinsuojeluyhdistyksille, jotka mielellään ottavat vastaan toppavaatteita ja makuupusseja”, sanoo Haltin tuotannonjohtaja Kristina Öhrnberg.

Käyttökelvottomasta makuupussista tai teltasta voi löytyä vielä hyödynnettäviä osia, kuten vetoketjuja tai ehjää materiaalia. Jos tuotteen osiakaan ei voi enää hyödyntää, telttojen metalliosat voi toimittaa metallinkeräykseen.

© Halti

Kierrätysmateriaalista uusia tuotteita

Vuodesta 2016 Finlayson on kerännyt vanhoja lakanoita, joita onkin tuotu kierrätykseen vuosittain noin 30 000 kiloa. Viime vuonna yritys otti vastaan myös aikansa eläneitä farkkuja hyödyntääkseen materiaalia uusissa tuotteissaan. Kaikkiaan farkkuja tuotiin myymälöihin noin 12 000 kiloa.

Finlaysonin asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä uusiin kierrätysmahdollisuuksiin.

”Rikkinäisille farkuille ja vanhoille lakanoille ei ole ollut selkeää keräyskanavaa. Asiakkaat ovat myös tykänneet, kun olemme kertoneet läpinäkyvästi, mitä heiltä kerätyistä materiaaleista valmistetaan”, Elli Ojala kertoo.

Marimekko on lisännyt vastuullisen puuvillan käyttöä vuodesta 2013 asti.

Marimekko on lisännyt vastuullisen puuvillan käyttöä vuodesta 2013 asti. © Norman Ojanen / Otavamedia

Myös Haltilla kierrätysmateriaalit ovat osana uusien tuotteiden elinkaarta: tavoitteena on vaihtaa suurin osa polyesterista kierrätettyyn polyesteriin. Haltin ECO-tuotteet valmistetaan kierrätetystä materiaalista.

”Kierrätetyn polyesterin raaka-aineina käytetään esimerkiksi vesipulloja ja elintarvikepakkausmuoveja”, Kristina Öhrnberg sanoo.

Vastuullisemmat materiaalit ja uudet innovaatiot käyttöön

Vastuullisen puuvillan määrää pyritään lisäämään Marimekon ja Finlaysonin tuotteissa.

Finlaysonin tavoitteena on lisätä vastuullisien materiaalin osuutta 30 prosenttiin vuoteen 2020 mennessä. Vastuullisiksi materiaaleiksi Finlayson määrittelee kierrätysmateriaalit, Reilun kaupan ja luomupuuvillan ja pellavan.

Tällä hetkellä näiden materiaalien osuus on Finlaysonilla lähes 8,5 prosenttia kaikesta käytetystä materiaalista.

Marimekko on lisännyt vastuullisen puuvillan käyttöä vuodesta 2013 asti. Vuonna 2017 sen osuus kaikesta puuvillasta oli 53 prosenttia. Vuoden 2018 tavoite on nostaa BCI (Better Cotton Intiative) puuvillan osuus 65 prosenttiin.

Tämän lisäksi Marimekko on mukana kahdessa eri hankkeessa, jossa etsitään uusia materiaaleja tekstiilien valmistukseen. Koivuselluloosasta valmistettua biohajoavaa tekstiilikuitua on jo kokeiltu prototyyppimekossa vuonna 2014.

Halti noudattaa Textail Exchangen hallinnoimaa RDS-standardia ja käyttää vain sertifioitua untuvaa tuotteissa.

Yritys on sitoutunut bluesign-periaatteisiin, johon kuuluu ilmaan ja veteen ja työntekijöihin sekä kuluttajiin kohdistuvan kemikaalikuorman ja päästöjen minimointi tuotteiden valmistuksessa. Halti myös edellyttää alihankkijoidensa noudattavan samoja periaatteita.

X