Muista turvavyö! Sen käyttö kannattaa linja-autossakin

Ilman turvavyötä menehtyneistä automatkustajista olisi vyön käytöllä pelastunut joka kolmas – myös bussimatkustajista.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Turvavyö olisi pelastunut joka kolmannen automatkustajan.

Ilman turvavyötä menehtyneistä automatkustajista olisi vyön käytöllä pelastunut joka kolmas – myös bussimatkustajista.
(Päivitetty: )
Teksti:
Miikka Järvinen

Sunnuntaina 2.4. kolme yläkoululaista kuoli bussin suistuttua tieltä Ruotsissa. Yhden onnettomuudessa loukkaantuneen isä kertoi sanomalehti Borås Tidningenille, että turvavyö pelasti hänen tyttärensä hengen. Siitä, kuinka moni matkustajista käytti turvavyötä, ei ole varmuutta.

Turvavyö on pakollinen

Liikenneturvan mukaan Suomessa noin puolet pitkän matkan bussien matkustajista käyttää turvavyötä. Vyö tuli pakolliseksi kaukoliikenteen busseissa vuonna 2006.

Onnettomuustietoinstituutin yhteyspäällikön Tapio Koisaaren mukaan Suomessa on kuollut 10 linja-automatkustajaa viimeisen 10 vuoden aikana. Kuudesta ilman turvavyötä menehtyneestä turvavyö olisi pelastanut kaksi.

 

70 euron rikesakko

Henkilö- ja pakettiautojen kyydissä kuoli 186 henkilöä vuonna 2015. Heistä 41 prosenttia ei käyttänyt turvavyötä, joka olisi pelastanut joka kolmannen.

”Tilastot osoittavat, että turvavyön käytöllä on yhteys liikennekuolemiin. 70 euron rikesakko laiminlyönnistä on kuolemanriskiin nähden lievä rangaistus”, Koisaari sanoo.

 

Valvonta

Poliisihallituksen poliisitarkastajan Kari Onnisen mukaan bussien turvavöitä tarkastetaan harvoin, lähinnä raskaan liikenteen tehovalvonnan yhteydessä.

”Reittilinjojen busseja on haastavaa pysäyttää, koska niillä on aikataulut. Valvonta keskittyy tilausajoihin. Poliisin saamien valvontatoiveiden kohderyhmää ovat leirikuljetukset ja koulujen retket,” Onninen sanoo.

Yleisin rikkomus on kuljettajan ajo- ja lepoaikojen laiminlyönti.

”Ongelmat keskittyvät tiettyihin firmoihin. Lepoaikarikkeitä esiintyy erityisesti etelästä Lappiin suuntautuvilla matkoilla. Taustalla on tarjouskilpailu ja kustannuspaine, kun yritetään selvitä yhdellä kuljettajalla.”

 

Turvavyö pakolliseksi taksikuskeillekin

Valmisteilla oleva tieliikennelain uudistus poistaa taksikuskeilta oikeuden kyyditä asiakkaita ilman turvavyötä.

”Harva jättää turvavyön käyttämättä. Vaikka taustalla on mahdollisuus päästä pakoon uhkaavaa tilannetta, vyö pelastaa enemmän kuin siitä on haittaa”, Sanoo Taksiliiton puheenjohtaja Jari Lemmetyinen.

X