Volkswagenin myrkkyautot kelpaavat Euroopassa sellaisinaan, joten täällä ei ole tarvetta huijata

Autojen päästörajoitukset ovat Amerikassa paljon Eurooppaa tiukemmat.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Jos Volkswagen olisi myynyt autot laillisella ohjelmalla, ostajat olisivat ehkä karsastaneet autoa, koska polttoaineen kulutus olisi ollut huomattavasti suurempi.

Autojen päästörajoitukset ovat Amerikassa paljon Eurooppaa tiukemmat.
(Päivitetty: )
Teksti:
Miia Saari

Volkswagen on Yhdysvalloissa jo usean vuoden ajan käyttänyt diesel-mallistossaan laitteistoa, joka antaa automaattisesti virheellisiä tuloksia mitattaessa myrkyllisiä päästöjä.

Mutta miksi Volkswagen huijaisi testituloksia vain Yhdysvalloissa, mutta ei Euroopassa?

Kysytään asiaa  Teknologian tutkimuskeskuksen VTT:n johtavalta tutkijalta Juhani Laurikolta.

Eikö Euroopassa ole tarvetta huijata, koska Volkswagenin myrkkyautot kelpaavat eurooppalaisille ihan sellaisenaan, ilman että testituloksia täytyy väärentää?

”Tämä on ihan oikea tulkinta. Ne raja-arvot, joita Yhdysvalloissa tavoitellaan, ovat paljon tiukemmat kuin Euroopassa vaaditut arvot. Yhtä tiukkaa päästörajaa ei ole syyskuussa voimaan tulleessa Euro 6 -vaatimuksessakaan.”

Tämäpä yllättävää. Että jenkit ovatkin ympäristöasioissa meitä eurooppalaisia edistyksellisempiä?

”Ehdottomasti, mitä tulee ajoneuvojen pakokaasupäästöihin. Yhdysvallat on ollut lähi-ilman laatuun vaikuttavien päästöjen rajoituksissa Eurooppaa 15–20 vuotta edellä. Tämmöisiä ilmanlaatua huonontavia päästöjä ovat esimerkiksi typen oksidit, häkä ja palamattomat hiilivedyt.

Nyt vasta Euroopassa aletaan olla pakokaasupäästöjen rajoituksissa lähellä niitä arvoja, joita Yhdysvalloissa on vaadittu jo pitkän aikaa.”

Ja juuri näitä paikallisia ilmanlaatuongelmia aiheuttavien päästöjen testeissä Volkswagen huijasi Yhdysvalloissa?

”Kyllä, niissä, joissa testataan mm. typen oksidien raja-arvoja. Raja-arvo on Yhdysvalloissa todella tiukka, ja siihen pääseminen ei ole ollut helppo homma.

Yhdysvalloissa Volkswagenia syytetään siitä, että näissä autoissa olisi käytetty järjestelmää, joka olisi tunnistanut testitilanteen, ja testitilanteessa auto olisi toiminut niin, että päästöt olisivat olleet riittävän pienet.”

Miten huijaus käytännössä toteutettiin?

”Autossa oli jokin järjestelmä, joka tunnisti testitilanteen, mutta normaalissa ajossa moottori ohjattiin toimimaan niin, että päästöt eivät olleet vaaditulla tasolla, mutta esimerkiksi polttoaineen kulutus oli testitilannetta pienempi.

Oletan, että näissä tapauksissa ajoneuvon polttoaineen kulutus olisi ollut paljon suurempaa, jos auto olisi toiminut ankarien päästörajoitusten ehdoilla.

Pienet päästöt siis  ilmeisesti yhdistyvät korkeampaan polttoaineen kulutukseen. Tämä on minun tulkintani asiasta.

Auto kuluttaisi paljon enemmän polttoainetta, jos testitilanteessa käytettävä vähäpäästöinen ohjelma olisi autossa käynnissä jatkuvasti.”

Miten paljon Volkswagen hyötyi huijauksesta?

”Volkswagen on saanut hyväksynnän tuotteelle, jota ei olisi pitänyt kelpuuttaa markkinoille. Jos he olisivat myyneet autot laillisella ohjelmalla, niiden suosio ei ehkä olisi ollut niin suuri, koska polttoaineen kulutus olisi ollut paljon suurempi.”

Kuka tässä on kärsinyt eniten? Myrkkyautojen ostajat ovat ainakin säästäneet polttoainekuluissa.

”Volkswagen on huijaamalla saanut määräävän markkina-aseman, joten kilpailijat ovat kärsineet. Ne autovalmistajat, jotka ovat valmistaneet autot sääntöjen mukaisiksi.

Ja ne ihmiset ovat kärsineet, jotka ovat altistuneet niille pakokaasupäästöille, jotka näistä autoista ovat tulleet. Väitteiden mukaan nämä päästöt ovat pahimmillaan ylittäneet sallitut rajat yli 40-kertaisesti. Monet ovat hengittäneet niitä sisäänsä.”

Mutta me Euroopassa siis hengitämme yhtä paljon myrkkyjä ihan laillisesti?

”Emme noin paljon, jos arvojen ylitys on ollut yli 40-kertainen sallitusta. Sellaisia määriä ei meilläkään sallita.”

X