Saija Nivamo perusti hoiva- ja kauneusalan yrityksen koronakriisin keskellä – ”Halusin uutta haastetta ja puhtia työuralleni”

Yksi ihmetteli ja toinen kehui rohkeaksi – oma perhe ei kuitenkaan hämmästellyt Saija Nivamon päätöstä tehdä yrittäjäunelmistaan totta.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Saija Nivamo kannustaa yrittäjyydestä haaveilevia sekä puhumaan unelmasta ääneen että hyödyntämään yritysneuvojan ammattitaitoa.

Yksi ihmetteli ja toinen kehui rohkeaksi – oma perhe ei kuitenkaan hämmästellyt Saija Nivamon päätöstä tehdä yrittäjäunelmistaan totta.
Teksti:
Terhi Harper

Kuopiolainen Saija Nivamo, 43, oli haudutellut ajatusta oman hoiva- ja hyvinvointipalveluita tarjoavan yrityksen perustamisesta jo pitkään.

Koronapandemia ei saanut häntä perääntymään suunnitelmissaan.

”Olin menettänyt kiinnostukseni silloisiin työtehtäviin ja halusin uutta haastetta ja puhtia työuralleni. Uusista vaihtoehdoista vahvimmaksi nousi haave yrittäjyydestä”, Saija Nivamo kertoo.

Puheista tekoihin

Saija Nivamo puhui asiasta ensin läheisille ja tuttaville, mutta huomasi pian tarvitsevansa tuekseen myös ammatti-ihmisen kokemusta ja näkemystä.

Seuraava askel oli yritysneuvojan tapaaminen Uusyrityskeskuksessa Kuopiossa.

Ensikäynnillä aikaa vierähti useampi tunti.

”Olin tehnyt yrityksen liiketoimintaan liittyvän laskelman jo paperille, mutta nyt lukuja tarkasteltiin erityisellä huolella; mitkä niistä ovat kannattavia ja toteutettavissa oikeasti.”

Nivamo kokee, että yritysneuvojan ammatillinen osaaminen, kannustus ja usko liikeideaan antoi lopullisen uskalluksen nousta omille siiville.

Läheiset eivät ihmetelleet ratkaisua

Saija Nivamon Hyvä Energia alkoi tarjota palveluitaan huhtikuun 1. päivänä. Samaan aikaan keskustelu yrittäjien korona-ahdingosta kävi vilkkaimmillaan tiedotusvälineissä ja sosiaalisessa mediassa.

Jotkut Sari Nivamon ympärillä olevista saattoivatkin pitää ajatusta oman yrityksen perustamisesta ’vähän hulluna’.

”Entisellä työpaikalla kollegat kommentoivat, että olenpa rohkea, kun ryhdyn yrittäjäksi korona-aikana. Läheiset sen sijaan eivät ihmetelleet ratkaisuani. He olivat nähneet, kuinka kipuilin silloisessa työssäni.”

Etukäteen uutta yrittäjää huoletti erityisesti se, kuinka löytää korona-aikana yrityksen tämän hetken tärkein asiakaskunta; yksityisiä hoivapalveluja tarvitsevat ikäihmiset.

”Monet vanhuksista eivät ole verkossa eivätkä sosiaalisessa mediassa, mutta onneksi sana kulkee lasten ja lastenlasten kautta. Laitoin myös mainoksen paikallislehteen, jossa oli lisäksi juttua työstäni”, Nivamo kertoo.

Yrittäjä on huomannut myös puskaradion voiman, kun moni vanhus on mainostanut palveluita eteenpäin omissa verkostoissaan.

Yrittäjä tuo iloa vanhuksen päivään

Keskellä koronakevättä Saija Nivamo elää omaa yrittäjän unelmaansa.

”Nautin siitä, että saan työssäni tavata erityisesti niitä eristyksessä eläviä vanhuksia, jotka eivät nyt pääse näkemään sukulaisiaan kuten lapsiaan tai lastenlapsia. Oman työni kautta saan tuoda iloa heidän päiväänsä.”

Hän ei koe hoivatyötä tehdessään kiirettä tai painetta. Yrittäjänä hän on voinut suunnitella aikataulunsa riittävän väljäksi.

”Olen rytmittänyt käynnit niin, että ei tarvitse lähteä kiireellä yhdestä paikasta seuraavaan. Kun työt on tehty, voin tehdä vielä avuksi jonkun pikkuaskareen, vaikkapa viedä roskat. Monelle ikäihmiselle myös yhteinen aamu- tai päiväkahvihetki on päivän kohokohta. Tästä ajasta, kun istumme rauhassa yhdessä, en laskuta asiakasta lainkaan. Ajattelen, että se on vähintään yhtä tärkeä hetki, kuin varsinaiset toimitettavat työt.”

Vanhukset ovat koronakaranteenissa.

Monelle korona-aikaa elävälle yksinäiselle vanhukselle hoivatyöntekijän tapaaminen on päivän kohokohta. Kuvituskuva. © iStock

Nivamo on ottanut yrityksen ensimmäisenä toimintakuukautena vastaan myös hieronta-asiakkaita kiinnittäen erityistä huomiota desinfiointi- ja hygieniaohjeistukseen.

Kaikki ajan varanneet ovat saapuneet paikan päälle luottavaisin mielin.

”Asiakkaani eivät tapaa toisiaan lainkaan. Kun edellinen lähtee, kuluu puoli tuntia seuraavan saapumiseen. Tällä välin pesen ja desinfioin kaiken mahdollisen.”

Asiakkaat ovat työn suola

Kun koronan aiheuttama poikkeustila päättyy, Saija Nivamon ajatuksena on kasvattaa kotipalvelun osuutta nykyisestä. Lisäksi haaveena on yhdistää hoivatyö ja liikunta sekä lisätä työkalenteriin työhyvinvointitapahtumia.

Asiakkaat ovat työn suola, nyt ja tulevaisuudessa.

Saija Nivamon mieleen on jäänyt erityisesti eräs yksinäinen rouvashenkilö, joka huokaisi kesken kotikäynnin: ”Olen niin onnellinen, että olen löytänyt elämääni tuommoisen Saijan.”

Lue myös: Näin paljon uusia yrityksiä perustetaan koronakriisistä huolimatta – Suomen Uusyrityskeskukset: ”Päätöstä yrittäjyydestä eivät muuttuneet olosuhteet heilauta”

X