Elämäntaparemontti edessä? Etene askel kerrallaan – ja pidä nämä vinkit mielessä!

Jaa artikkeliTilaa Seura
Personal trainer ja joogaohjaaja Jaana Heiskanen kertoo, että elämänmuutos kannattaa tehdä yksi asia kerrallaan.
Personal trainer ja joogaohjaaja Jaana Heiskasen mukaan pysyvä elämänmuutos onnistuu parhaiten, kun kaikkia arjen tapoja ei yritä muuttaa yhdellä kertaa. © TEIJA SOINI
Miten elämäntapoja kannattaisi muuttaa, jotta muutoksesta tulisi pysyvä osa uutta arkea? Personal trainer ja joogaohjaaja Jaana Heiskanen muistuttaa, että arkeen halutut muutokset kannattaa tehdä yksi kerrallaan. Lue lisää!

Vuoden alussa moni laittaa elämäntavat uusiksi ja elämäntaparemontti alkaa. Vaikka tuntuisi houkuttelevalta aloittaa esimerkiksi elämänmuutos käynnistämällä kuntokuuri, tipaton tammikuu ja herkkulakko samalla kertaa, tämä ei ole pidemmän päälle tehokkain tapa remontoida elämäntapojaan.

Palautumiseen ja rentoutumiseen liittyviä retriittejä järjestävän Rentovilla-yrityksen personal trainer ja joogaohjaaja Jaana Heiskanen kertoo, että avain elämänmuutoksen onnistumiseen on muuttaa arkea askel kerrallaan. Hän on työskennellyt hyvinvoinnin parissa yli 20 vuotta.

”Jos haluaa muuttaa vaikkapa kolme asiaa arjestaan ja alkaa esimerkiksi pitää mikrotaukoja kesken työpäivän, vaihtaa pullan hedelmään ja ryhtyä venyttelemään joka ilta, kahden kuukauden päästä kaikki muutokset ovat jääneet arkeen vain 10 prosentin todennäköisyydellä”, Jaana Heiskanen kertoo.

Jos yrittää muuttaa kaksi asiaa yhdellä kertaa, muutoksista tulee rutiineja 35 prosentin todennäköisyydellä. Kannattavinta olisi tehdä elämänmuutos yksi asia kerrallaan: tällöin onnistumisprosentti kahden kuukauden kuluttua on 85 prosenttia. Kun yksi muutos on jäänyt pysyvästi arkeen, voi alkaa seuraavan.

”Esimerkiksi jokailtaista venyttelyä täytyy tehdä jopa 40–60 kertaa, ennen kuin siitä tulee rutiini. Kun sitä on toistanut 200 kertaa, sitä ei enää halua vaihtaa.”

Elämänmuutos vaatii toistoja. Jotta esimerkiksi päivittäisestä joogahetkestä tulisi pysyvä osa arkea, sitä pitää harjoittaa Heiskasen mukaan yli 200 kertaa. © ISTOCK

Elämäntaparemontti vaatii myös armollisuutta

Moni on tottunut vanhoihin rutiineihinsa, ja muutos on tiukassa, koska toimintatavat on saatettu oppia jo lapsuudessa tai edellisiltä sukupolvilta. Siksi Jaana Heiskanen painottaa kuntokuureissa myös armollisuuden merkitystä.

Jos repsahtaa tai ei jaksakaan liikkua, seuraavana päivänä on taas uusi tilaisuus. Oman asenteen merkitystä painottaa myös Anna Perho Annan kolumnissaan.

Kehoa kannattaa opetella kuuntelemaan: hikijumppien ja kuntosalilla huhkimisen lisäksi myös lempeämmät harjoitukset ovat tärkeitä.

”Olen opiskellut palautumiseen liittyviä työkaluja ja huomannut sekä asiakkaissa että itsessäni, että kovaan salilla suorittamiseen jää helposti koukkuun. On tutkittu, että elimistömme tarvitsee myös palauttavia eli matalasykkeisiä harjoituksia, mutta tieto ei vielä muuta käyttäytymistä.”

Kaikkein tärkein tapa palautua on kunnollinen yöuni.

”Unen osuus palautumisesta on jopa 80 prosenttia. Huomaan itsestäni, että jos yöunet jäävät monena yönä vähiin, keho on alipalautunut ja alan purra hampaita”, Jaana Heiskanen sanoo.

Lue myös Aloita elämäntapamuutos maltilla! Personal trainerin superhelpot vinkit: Tee ainakin nämä pienet muutokset − ja voit heti paremmin

X