Miksi pakottava virtsaamistarve iskee yhtäkkiä ja pissa lirahtaa housuun? Näin urogynekologi kertoo pakkoinkontinenssista

Jaa kaverilleTilaa Seura
Estrogeenin puute vaihdevuosien jälkeen voi altistaa pakkoinkontinenssille.
Estrogeenin puute vaihdevuosien jälkeen voi altistaa pakkoinkontinenssille. © istockphoto
Jos haluat päästä leikkaushoitoon, pitää konservatiivisten keinojen, kuten laihdutuksen, lantionpohjan jumpan ja fysioterapian, olla kokeiltuna.

Virtsankarkailu ja yllättävä, pakottava virtsaamistarve ovat ikäviä vaivoja. Kysyimme neuvoja urogynekologi Eija Laurikaiselta, Turun yliopistollisesta sairaalasta.

Miksi pissaa lirahtaa yskiessä?

Kyseessä on ponnistusinkontinenssi. Yskimisen lisäksi näin voi käydä vaikkapa hypätessä tai juostessa.

Ponnistusinkontinenssissa lantionpohjan kudokset pettävät ja virtsaa pääsee karkaamaan.

Syynä on virtsaputkea ympäröivien tukirakenteiden tai virtsaputken sulkijamekanismin heikkous.

Vaivalle altistavat ylipaino, raskaus ja synnytykset, runsas tupakointi, krooninen yskä ja ummetus.

Lue myös: Virtsankarkailu piinaa – Miten lirahtelun saa loppumaan? Voiko vanha rakko oppia uusille tavoille? Näin neuvoo erikoislääkäri

Miksi yhtäkkiä iskee pakottava virtsaamistarve ja pissa lirahtaa housuun?

Tämä on pakkoinkontinenssi. Virtsarakko saattaa tyhjentyä jopa kokonaan. Syynä on virtsarakon tyhjentäjälihaksen liian aktiivinen toiminta.

Estrogeenin puute vaihdevuosien jälkeen voi altistaa pakkoinkontinenssille. Taustalla voi olla myös virtsatietulehdus, lääkitykset ja erilaiset neurologiset sairaudet.

Jos virtsaamistarve temppuilee ja yllättää, kannattaa varautua.

Jos virtsaamistarve temppuilee ja yllättää, kannattaa varautua. iStock

Voivatko pakko- ja ponnistusinkontinenssi vaivata yhtä aikaa?

Kyllä, silloin puhutaan sekamuodosta. Lisäksi on olemassa ylivuotoinkontinenssi, joka naisilla aiheutuu yleisimmin virtsarakon laskeumasta.

3 x hyvä tietää jumpasta

Jumppaa lantionpohjaa

On vahva näyttö siitä, että säännöllinen lantionpohjanlihasten treeni ehkäisee virtsankarkailua sen kaikissa muodoissaan. Jumpalla voi myös korjata jo alkanutta vaivaa.

Jumppa vahvistaa lantionpohjan lihaksia ja virtsaputken sulkijamekanismia sekä ehkäisee laskeumien kehittymistä. Lantionpohjan jumppa helpottaa myös tihentynyttä virtsaamisen tarvetta.

Miten lihaksia vahvistetaan?

Helpointa lantionpohjan lihasten jumppaaminen on selinmakuulla. Lihakset löytää helposti vessakäynnillä.

  • Löydät lihakset, kun keskeytät virtsasuihkun kesken pissaamisen. Siihen tarvitaan lantionpohjalihaksia. Samalla voit testata lihasten hallintaa eli onnistutko keskeyttämään virtsaamisen hetkeksi. Tämä ei ole vielä varsinainen lihasharjoitus. Älä tee virtsasuihkun keskeyttämistä liian usein, ettei virtsaaminen häiriinny.
  • Aloita lantionpohjan lihasten jännittäminen peräaukon suulla. Jännitä peräaukkoa samalla tavalla kuin pidättäisit ilmavaivoja. Kun jännität peräaukkoa, jännitys vaikuttaa myös emättimessä ja virtsaputkessa. Voit tehdä vaikkapa 10 voimakasta supistusta, joiden kesto on 5 sekuntia sekä vähemmällä voimalla 2–3 supistusta, joiden kesto on 10–15 sekuntia. Jumppa on hyvä tehdä päivittäin. Kun kehityt, voit jumpata lihaksia myös istuen tai seisoen
  • Tulokset tuntuvat kolmen, neljän kuukauden kuluttua.

Entä jos kotitreeni ei auta?

Sitten on käännyttävä fysioterapeutin puoleen. Fysioterapeutti voi ohjata lantionpohjan lihastreeniä ja antaa sähköärsytyshoitoa, jossa matalajännitteistä sähkövirtaa johdetaan lantion seudun kudoksiin, lihaksiin ja hermoihin emättimeen asetettuja elektrodeja pitkin.

Hoidolla voidaan rauhoittaa tai stimuloida virtsarakon toimintaa ja se auttaa sekä ponnistus-, pakko- että sekainkontinenssissa.

Voiko virtsankarkailulle tehdä itse jotain?

Ehdottomasti voi. Se ei ole mikään automaatio, joka alkaa vaivata raskauksien, synnytysten ja iän myötä.

Painonhallinta on äärimmäisen tärkeä keino. Jos pystyy pudottamaan painoa 5–10 prosenttia, karkailu vähenee selvästi. Harrasta liikuntaa, hoida ummetus ja lopeta tupakointi. Alkoholia, hiilihapollisia juomia ja kahvia on hyvä käyttää kohtuudella.

Vaihdevuosissa pakkoinkontinenssiin auttaa myös paikallinen estrogeeni, joka vahvistaa limakalvoja.

Asiantuntijana urogynekologi Eija Laurikainen, Turun yliopistollinen sairaala.

Lue myös: Loppu lirahtelulle! Näin koulutat yliaktiivisen rakon ja vähennät virtsankarkailua

X