Onko motivaatio hukassa? Tässä viisi helppoa vinkkiä, joilla kohotat ja herätät sen

Jaa kaverilleTilaa Seura
Nainen juoksee juoksumatolla
© iStockphoto
Aloititko elämäntapamuutoksen? Tai kenties päätit lisätä liikuntaa, alkaa juosta tai venytellä säännöllisesti? Hieno juttu, onneksi olkoon! Näillä vinkeillä pidät kiinni motivaatiosta.

1. Sano itsellesi: Se on mahdollista.

Jos ei usko itse tavoitteeseen, ei tule onnistumaan. Pitää siis psyykata omaa päätä. Kirjoita tavoitteesi ylös.

2. Sano itsellesi: Minä opin.

Vaikka et juuri nyt pysty siihen mitä tavoittelet, muista, että olet vasta alussa. Opit tekemällä – et luovuttamalla.

3. Miksi haluat muutosta?

Etsi todellinen syy siihen, miksi haluat muutosta. Saat siitä motivaatiota huonoina hetkinä.

4. Älä kampita itseäsi.

Muutokseen kuuluu, että huonoina hetkinä koko touhu epäilyttää. Tiedosta, että kyseenlaistaminen kuuluu prosessiin ja että se pitää päättäväisesti ohittaa.

5. Älä anna muiden lannistaa.

Yhden muuttuminen herättää muissa tunteita, vaikkapa kateutta. Älä kuuntele lannistajia.

Vinkki!

Aseta välitavoitteita. Muista, että pysyvä muutos on ketju pieniä ratkaisuja.

 

Joel Hakala: Eroon jumeista – kehonhuollon käsikirja. Fitra.

Juttu on julkaistu Kotilääkärissä 1/2018.

Kiinnostuitko? Tilaa Kotilääkäri-lehti

X