Kuolleenmeren kääröt dna-testiin – löytöluola saattoi olla kirjasto

Kuolleenmeren kääröt ovat askarruttaneet tutkijoita vuosia. Nyt kansainvälinen geenitutkijoiden ryhmä on osallistunut kääröjen dna-palapelin kokoamiseen.

Kuolleenmeren kääröt käsittävät noin 900 käsikirjoitusta. Kuva: Shai Halevi/Courtesy of the Israel Antiquities Authority

Kuolleenmeren kääröt ovat yksi 1900-luvun suurimpia arkeologisia löytöjä. Ne käsittävät noin 900 käsikirjoitusta joista vain kymmenkunta on säilynyt kokonaisena ja loput vain osittain.

Suuri osa käsikirjoituksista on alkuaan kirjoitettu eläinten nahalle, ja suuri osa näistä on hajonnut pieniksi kappaleiksi. Yksittäisiä kappaleita on itse asiassa yli 25 000, ja on vaikea tietää, mitkä palasista kuuluvat samaan kääröön.

Tutkijat ovat selvitelleet tätä palapeliä vuo­sien ajan, mutta työ on edelleen kesken.

Nahanpalan kertomaa

Nyt kansainvälinen geenitutkijoiden ryhmä on tuonut palapelin kokoamiseen oman osaamisensa. Koska Kuolleenmeren kääröt on tehty eläinten nahasta, he katsoivat, voisiko nahan dna tuoda lisätietoa kääröjen alkuperästä.

Dna voi esimerkiksi kertoa sen, mille eläimelle nahka kuuluu. Jos kaksi palaa, joiden epällään olevan samasta kääröstä, ovat selvästi eri eläinlajista, tällöin ne tuskin kuuluvat samaan kääröön.

Tutkijat analysoivat 26 palaa, ja vaikka määrä on vähäinen, tekniikka lunasti lupauksiaan. He havaitsivat, että 24 osaa oli peräisin lampaasta, mutta kaksi osaa lehmästä.

Kääröjen dna-profiilit voivat auttaa erottamaan aidot väärennöksistä.

Kääröjen dna-profiilit voivat auttaa erottamaan aidot väärennöksistä. Kuva: Alevtina Zibareva/istockphoto

Koska Juudea ei sovellu lehmien kasvatukseen, lehmien nahasta tehdyt kääröt oli luultavasti kirjoitettu kaukana Qumranista. Tämä vahvistaa sen käsityksen, että kaikkia tekstejä ei kirjoitettu Qumranin alueella kuten pitkään on oletettu.

Qumranin luolat olivatkin ehkä pikemminkin kirjasto, jonne oli kerätty juutalaisia tekstejä kauempaakin. Mielenkiintoisesti Jeremiaan kirjan neljästä osasta kaksi oli peräisin lehmästä ja kaksi lampaasta. Se tarkoittaa, että kirjasta oli olemassa kaksi eri versiota: yksi lampaannahkainen, toinen lehmännahkainen.

Kuolleenmeren kääröjen dna-tutkimuksella voi olla toinenkin hyöty. Kääröistä ja niiden osista maksetaan suuria summia ja siksi liikkeellä on paljon väärennöksiä. Kääröjen dna-profiilit voivat auttaa erottamaan aidot väärennöksistä.

Lue myös: Nyt puhuvat ensimmäiset orjat – Arkeologit paljastavat varhaisten orjien synkän elämän