Sensaatiomainen fossiili olikin huijaus – Näin hämähäkistä kuoriutui rapu

Kylläpä hurjan suuria hämähäkkejä eleli liitukaudella, joka alkoi noin 144 ja päättyi 66 miljoonaa vuotta sitten. Vai elikö sittenkään?

Sensaatiomainen fossiili puhuttaa.

Näin saattoi päätellä aiemmin tänä vuonna julkaistusta tieteellisestä artikkelista, jossa kuvattiin tieteelle uusi hämähäkkilaji, Mongolarachne chaoyangensis.

Nyt on kuitenkin paljastunut, että fossiloitunut hämähäkki ei ole hämähäkkiä nähnytkään, vaan fossiili on rapu. Fossiilille oli vain piirretty hämähäkin raajat.

Fossiilihuijaukset arkea Kiinassa

Huijauksen paljastanut yhdysvaltalainen tutkija, Paul Selden Kansasin yliopistosta, sanoo, että fossiilihuijaukset ovat hyvin tavallisia Kiinassa. Fossiililöytöjä tekevät maallikot, jotka myyvät niitä keräilijöille ja tutkijoille, ja jos fossiileja hieman parantelee, niistä voi saada paremman hinnan.

Erikoista tässä huijauksessa oli se, että se päätyi tieteelliseen julkaisuun aitona fossiloituneena lajina.

Taidokas huijaus meni läpi asiantuntijoillakin

Paul Seldenin mukaan huijaus oli tavallista taidokkaampi, mutta sen ei olisi koskaan pitänyt mennä asiantuntijoiden seulasta läpi. Epäilykset fossiilin aitoudesta nousivat alunperin Pekingissä, josta tutkijat olivat yhteydessä Seldeniin.

Kun Selden sai fossiilin eteensä, hän havaitsi heti, että kyseessä ei voinut olla hämähäkki. Tärkein paljastava tuntomerkki olivat suuret, ulkonevat mulkosilmät, jollaisia hämähäkeillä ei ole. Piirretyissä raajoissa oli myös liian monta jaoketta, jotta ne olisivat voineet olla hämähäkin raajoja.

Miksi fossiilia paranneltiin?

Kun fossiilia tutkittiin fluoresenssimikroskopialla, eläin paljastui ravuksi, jolle oli piirretty hämähäkin raajat.

Kun fossiilista poistettiin väärennetyt ominaisuudet, kävi ilmi, että ravun fossiili oli varsin huonokuntoinen. Se olisi tuskin mennyt kaupaksi tai siitä olisi saanut vain vähän rahaa. Näin selvisi myös motivaatio fossiilin parantelemiseen.

Seldenin mukaan fossiilin perusteella tehty lajikuvaus poistetaan, eli lajia Mongolarachne chaoyangensis ei ole enää olemassa. Itse rapu on niin huonosti säilynyt, ettei vielä tiedetä, saadaanko siitä lajikuvausta aikaiseksi lainkaan.

Lue myös: Historiallinen syöpä löydettiin 240 miljoonaa vuotta vanhasta saksalaisfossiilista

Lue myös: Dinovauvat hautuivat munissa jopa puoli vuotta – Onko tässä yksi syy dinosaurusten häviämiseen maapallolta?