Lennot myöhästelevät eniten näissä matkakohteissa – Lentoyhtiöltä voi saada viiveestä jopa 600 euroa korvauksia

Jaa kaverilleTilaa Seura
© Pekka Nieminen / Otavamedia
Hartaasti odotettu lomamatka voi saada ikävän käänteen, jos lento myöhästyy. Lentoyhtiö ei korvaa matkustajalle mielipahaa, mutta rahallista korvausta voi hakea jo yli kolmen tunnin viivästymisestä.

Lentomatkustajia korvausasioissa auttavan Air Helpin mukaan lähes puolet New Yorkin J.F. Kennedyn kentälle Suomesta lähteneistä lennoista oli myöhässä enemmän kuin 15 minuuttia.

Ikävästi kävi  myös monelle Kiinan-lomailijalle: Shanghain Pudongin ja Guangzhoun kentille Suomesta suunnanneista lennoista myöhästyi New Yorkin lentojen tavoin miltei puolet.

Yhteensä näistä myöhästelyistä kärsi lähes 50 000 lentomatkustajaa.

Lennä lähelle, jos haluat pelata varman päälle

AirHelpin keräämän datan mukaan lentojen myöhästyminen tai peruuntuminen on sitä todennäköisempää, mitä kauempana matkakohde on. Matkailla kannattaakin lähemmäksi: vähiten myöhästymisiä sattui Tukholman Arlandan kentälle, Kööpenhaminaan ja Lontooseen.

Halpalentoyhtiöllä voit edelleen lentää huoletta, sillä ne eivät myöhästele muita lentoyhtiöitä useammin, selviää Flight Statsin ylläpitämästä tilastosta.

Miten korvauksia haetaan, kun lento myöhästyy?

Euroopan Unioni on antanut asetuksen lentomatkustajien oikeuksista, joita EU:n alueella toimivien lentoyhtiöiden tulee noudattaa.

Lennon myöhästymisen tai peruuntumisen lisäksi voit hakea korvausta, jos sinulta jostakin syystä evätään pääsy koneeseen tai matkatavarasi katoavat tai vahingoittuvat.

Olet oikeutettu korvauksiin myös silloin, kun joudut matkustamaan alemmassa luokassa kuin mihin lippusi on hankittu.

Moni jättää korvaushakemuksen tekemättä, koska se on vaivalloista ja aikaavievää. Kannattaa miettiä uudestaan – yli neljän tunnin viivästyksestä voit saada parhaassa tapauksessa jopa 600 euron korvauksen.

Voit laskea itse, oletko oikeutettu korvauksiin käyttämällä apuna lentolaskuria.

Toimi näin, kun lento on myöhässä

Toimi heti! Ota jo lentokentällä yhteys lentoyhtiön edustajaan ja ilmoita ongelmasta. Mikäli sinulle ei tarjota sovittuja tai laissa säädettyjä palveluja tai korvauksia, tee kirjallinen valitus lentoyhtiöllesi verkossa.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston  sivustolta löytyvät kattavat ohjeet ja linkit valitusten tekemiseen. Palvelu on kuluttajalle ilmainen. Mikäli jokin asia jää vielä askarruttamaan, Kilpailu- ja kuluttajavirasto tarjoaa puhelinpalvelua joka arkipäivä paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun hinnalla.

Vaikka ilmaista palvelua on saatavilla, yhä useampi jättää hakemuksen lentokorvausyhtiön huoleksi. Tällöin kannattaa huomioida, että yhtiö perii toimeksiannosta kohtuullisen korvauksen. Apua tarjoavia palveluita löytyy verkosta pilvin pimein, sillä korvauksista kiisteleminen säädösviidakossa lentoyhtiön kanssa voi olla aikaa ja hermoja kuluttava prosessi, vaikka perusteet olisivatkin hyvät.

Miksi korvaus voidaan evätä, vaikka lennot viivästyisivät tai peruuntuisivat?

Hakemusrumbaan on todennäköisesti turha lähteä, mikäli lentoyhtiö on ilmoittanut sinulle lennon peruuntumisesta vähintään kaksi viikkoa ennen lennon ajankohtaa, tai myöhästyminen on johtunut poikkeuksellisista lento-olosuhteista, kuten sankasta sumusta tai turvatarkastajien lakosta.

Älä silti mene halpaan: Lentoyhtiöt vetoavat usein poikkeusolosuhteisiin, joihin niiden on mahdotonta vaikuttaa.

Näitä eivät kuitenkaan ole esimerkiksi lentoyhtiön sisäiset lakot, henkilökunnan myöhästeleminen aikataulusta tai tekniset ongelmat, joiden olisi pitänyt käydä ilmi lentokonetta huollettaessa.

Jos lento myöhästyy tai peruuntuu, muista nämä hakiessasi korvausta lentoyhtiöltä:

  1. Säilytä kaikki matkadokumenttisi. Näitä ovat esimerkiksi keskeytyneeseen lentoon ja tarjottuihin vaihtoehtolentoihin liittyvät asiakirjat, kuten sähköiset liput ja boarding pass –tarkastuskortit.
  2. Säästä kaikki tositteet kuluista, joita sinulle on koitunut lennon viivästymisestä tai peruuntumisesta.
  3. Hae korvausta ajoissa.
X