Elokuva-arvio: Pahan kukat -draamaelokuva pelaa lähiöestetetiikalla – Eero Aho nähdään syyllisyyttä potevan isän roolissa

Jaa artikkeliTilaa Seura
Pahan kukat
Räppäri Jon "Juno" Korhonen ja näyttelijä Eero Aho. Antti J. Jokisen ohjaaman Pahan kukat -elokuvan kutsuvierasnäytöksessä Helsingin Tennispalatsissa. © Tiia Ahjotuli/Otavamedia
Musiikkivideoilla uransa aloittanut Antti Jokinen debytoi Suomessa kirjallisiin esikuviin perustuvalla epookilla (Puhdistus, Kätilö). Lähiökuvaus Pahan kukat perustuu Jokisen omaan käsikirjoitukseen.

Pahan kukat -draamaelokuvassa pikkurikollinen Juno (rap-tähti Juno) pinnistelee irti huumeiden ja väkivallan kalvamasta arjesta. Isä (Eero Aho) puolustaa poikaansa lääkitäkseen syyllisyyttään vaimonsa (Alma Pöysti) hakiessa lohtua uskosta.

Punkkaripikkuveli (Viljami Nojonen) potee teiniangstin ja yleisahdistuksen yhdistelmää. Jokinen ei vaivaa päätään päähenkilöiden motivoinnilla, vaan keskittyy liimaamaan Helsinkiin ghettoestetiikkaa raskaalla visuaalisella pensselillä.

Kokemattomat pääosanesittäjät Juno ja Noponen vaeltavat eksyneen oloisina kliseiden keskellä. Rasittavasti nykivä leikkaus ja väkinäiset Baudelaire-viittaukset viimeistelevät raakilemaisen vaikutelman.

**

Pahan kukat, ke 21.4. klo 22.30 Sub

X