Kommentti: THL:n maskisuosituksen tulee vastata selkeästi näihin neljään kysymykseen, muuten kouluissa ajaudutaan tarpeettomaan kaaokseen

Jaa artikkeliTilaa Seura
"Jos THL:n maskisuositus jää vain epämääräiseksi toiveeksi, luvassa on vain lisää avoimia kysymyksiä ja arjen sähläystä koululaisille ja opettajille, joilla on jo takana yksi epävarmuudessa kahlattu kevät", Seuran toimittaja Katriina Lundelin kirjoittaa kommentissaan.

Yle kertoi viime sunnuntaina, että THL:lla on valmistelussa maskisuositus julkisiin tiloihin. Suosituksen on tarkoitus olla yksi keino koronaepidemian toisen aallon hillinnässä.

Yksi suuri kysymys on, miten maskisuositus toteutuessaan vaikuttaisi ensi viikolla opintonsa aloittaviin peruskoululaisiin.

Suositus voi olla koululaisten kannalta tarpeellinen, jotta tiukempiin eristämistoimiin ei tarvitsisi enää ryhtyä, eikä etäkouluun palata.

Koronakevään etäkoulujärjestelyt saatiin olosuhteisiin nähden nopeasti käyntiin, mutta poikkeustilan pakottama digiloikka jätti kouluissa myös paljon toivomisen varaa.

Digiloikka jäi lyhyeksi – Maskit voivat pelastaa oppimistulokset

Opettajien ammattijärjestö OAJ:n tuoreessa kyselyssä joka neljäs peruskoulujen ja lukioiden opettaja arvioi, että etäopetus on heikentänyt oppilaiden oppimistuloksia ja vaikeuttanut opinnoissa etenemistä.

Varsinkin yläasteikäisten opetussuunnitelmasta jouduttiin monissa kouluissa karsimaan sisältöjä ja oppimistavoitteista joustamaan.

Kaikissa kouluissa ei myöskään onnistuttu tarjoamaan kaikille oppilaille tarvittavia etäyhteyksiä ja välineitä. Lähes joka kolmas peruskoulun opettaja raportoi, että digilaitteista oli pulaa.

Maskien käytölle on siis peruste kouluissakin: etäkouluun palaaminen olisi viime keväänä kärryiltä pudonneille oppilaille entistä kovempi isku.

THL:n maskisuositus: onko luvassa sekoilua vai selkeät ohjeet?

On vielä epävarmaa, miten koronaepidemian mahdollinen toinen aalto kohtelee koululaisia tänä syksynä. Jos THL:n maskisuositus onnistuu tukemaan epidemian hillintää, se on perusteltu.

Suosituksen muotoilulla on kuitenkin merkitystä. Jos suositus jää vain epämääräiseksi toiveeksi, luvassa on vain lisää avoimia kysymyksiä ja arjen sähläystä koululaisille ja opettajille, joilla on jo takana yksi epävarmuudessa kahlattu kevät.

Jotta maskisuositus olisi mahdollisimman hyödyllinen ja sen noudattaminen olisi arjessa mahdollista, THL:n ohjeen tulisi ottaa kantaa ainakin näihin neljään asiaan:

1.      Kuka huolehtii maskien hankinnasta? Kuka maksaa viulut?

Jos THL päätyy suosittelemaan maskien käyttöä kouluissa, kyseessä on suositus, ei niin sanottu maskipakko. Tarkoittaako tämä sitä, että vastuu maskien hankinnasta on koululaisten perheillä ja opettajilla itsellään?

Perusopetus on Suomessa maksutonta, eikä kysymys maskien aiheuttamista kustannuksista ole ongelmaton. Perheen taloudellinen tilanne ei saa muodostua koulunkäynnin esteeksi.

Vaikka maskeja ei ole suosituksen nojalla pakko käyttää, vähävaraisen perheiden lapsia ei voi asettaa suosituksella eriarvoiseen asemaan.

Jos vastuu maskien hankinnasta jää oppilaiden perheille, varallisuus määrittelee sen, kuka pystyy suojaamaan itseään ja koulukavereitaan.

Perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiuru (sd) kertoi Helsingin Sanomissa pitävänsä kysymystä tärkeänä. Valmiita vastauksia hallituksella ei kuitenkaan asian ratkomiseen vielä ole.

Mikäli suositus ei ota kantaa tähän kysymykseen, opetushallituksen ja opetusministeriön olisi kyettävä antamaan oma linjauksensa asiaan samanaikaisesti, ennen koulujen alkua.

Suositusta ei voi ensin heittää ilmoille ja sitten jättää koululaisia ja opettajia odottamaan, miten vastuukysymyksiä tarkennetaan.

Kiirekin on: koulujen alkuun on aikaa enää alle viikko.

2.      Koronan toinen aalto on opettajille työturvallisuusriski

Mikäli THL päätyy suosittamaan kasvomaskien käyttöä kouluissa, sen tulisi ottaa kantaa siihen, onko työnantajalla velvollisuus hankkia opettajille kasvomaskit.

Työturvallisuudesta huolehtiminen ja asianmukaisten suojainten hankkiminen on työturvallisuuslainsäädännön mukaan työnantajan vastuulla.

Jos THL katsoo, että koronan leviäminen on niin suuri terveysriski, että julkisissa tiloissa suositetaan kasvomaskin käyttöä, sen pitäisi ottaa kantaa myös siihen, onko kyseessä työturvallisuuskysymys.

Vastuun määrittely on tärkeää myös siksi, että opettajien on luontevampaa ottaa maskit heti käyttöön, mikäli siihen tulee selkeä sysäys omalta työnantajalta.

3.      Yleinen maskisuositus ei riitä, kun arjen tilanteet vaihtelevat

Epämääräinen maskisuositus jättäisi kaikki käytännön ongelmat yksittäisten koulujen, opettajien ja oppilaiden ratkottaviksi. Todellisuudessa erilaisia tilanteita, joissa maskien käytöllä on erityisen suuri merkitys, tulee arjessa vastaan jatkuvasti.

Jos kouluun esimerkiksi osuu koronaepäilty, oppilas joudutaan eristämään muusta luokasta siksi aikaa, kunnes huoltaja tulee hakemaan häntä.

Kun opettaja joutuu valvomaan eristystä samassa tilassa, miten varmistetaan, että sekä opettajalla että  tartuttavalla oppilaalla on maskit, ellei tilanteeseen ole ennakkoon varauduttu?

Opettajat antoivat OAJ:n kyselyssä ymmärtää, että viime keväänä viranomaisten ohjeita ja suosituksia oli arjessa käytännössä mahdotonta noudattaa. Opettajilta saatettiin esimerkiksi odottaa samanaikaista etä- ja lähiopetusta, eikä kummankaan ryhmän täysipainotteinen opetus onnistunut.

Nyt kun yksi kierros koronaa on nähty, yleisluontoisten ohjeiden sijaan tarvitaan selkeä työkalupakki, jonka varassa koulujen arki saadaan rullaamaan ilman ylimääräisiä ongelmia.

4.      Karanteenikäytäntöjä joudutaan ehkä tarkastelemaan uudestaan

Jos koululainen vierailee jossain Suomen määrittelemistä koronan riskimaista, matkustajan tulisi THL:n tämän hetkisen suosituksen mukaan jäädä omaehtoiseen karanteeniin. Sen aikana voi käydä koulussa.

Jos tartuntamäärät lähtevät uudestaan nousuun, joudutaan ohjetta tarkastelemaan mahdollisesti uudestaan. Ministeri Kiuru kertoi HS:lle vaatineensa jo THL:lta ohjeiden tiukentamista.

Mikäli vapaaehtoisesta karanteenista siirrytään takaisin tiukempaan eristykseen, ohjeen täytyy määritellä selkeästi, kuinka kotona opiskelevien koululaisten opinnot järjestetään.

Tilanne muuttuu nopeasti opettajan kannalta raskaaksi, jos hän joutuu olemaan vastuussa sekä etäkoulun että lähiopetuksen järjestämisestä. Eniten tilanteesta kärsivät kuitenkin koululaiset, joiden opiskelu vaikeutuu epämääräisten ohjeiden vuoksi.

Lue myös: Näin THL korjasi vähin äänin suositustaan kasvojen suojaamisesta koronatartuntojen estämiseksi: maskin hyödyttömyyttä ei enää korosteta

 

 

X