Älä tule huijatuksi! Näin verkko-ostoksilla ostaminen ja maksaminen on turvallista

Kun ostat lentolippuja tai mitä tahansa verkkokaupasta, kannattaa maksaa luottokortilla. Se takaa, että saat rahasi takaisin, jos jokin menee pieleen.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Käytä luottokorttia, kun teet verkossa ostoksia.

Kun ostat lentolippuja tai mitä tahansa verkkokaupasta, kannattaa maksaa luottokortilla. Se takaa, että saat rahasi takaisin, jos jokin menee pieleen.
Teksti: Tarja Salo

Verkko-ostoksilla käydään yhä useammin. Verkosta ostaminen on lisääntynyt pitkin harppauksin, ja käteisen rahan käyttö vähentynyt. Ostotottumukset ovat muuttuneet paljon varsinkin korona-aikana.

Verkko-ostaminen on toisaalta vähän liiankin helppoa. Kun istuu vatsa täynnä keittiön pöydän ääressä ja selailee verkkokauppojen tarjontaa, voi harkintakyky pettää ja tulee ostaneeksi liikaa ja turhiakin tavaroita.

Terve järki ja harkinta ovat verkko-ostamisessa avainasioita. Ennen kuin päädyt maksamaan, pitää huomioida monta asiaa, niin ei käy huonosti. Sinun pitää ensin selvittää, onko verkkokauppa oikea ja rehellinen.

Tutki verkko-ostoksilla tarkkaan kaupan tiedot

Rehellinen verkkokauppa ilmoittaa täydellisen nimensä, osoitteensa, kotimaansa, puhelinnumeronsa ja sähköpostinsa.

Kannattaa myös kaivella muiden ostajien kokemuksia kaupasta. Mene siis Googleen ja tee haku kyseisen kaupan nimellä. Muiden käyttäjien kokemukset kertovat paljon. Jos sinua hiukankin epäilyttää, unohda koko juttu.

Suuret ja tunnetut nettikaupat ovat yleensä luotettavia, pieniä ja epämääräisiä kannattaa välttää. Verkossa myydään mm. samoja vaatteita monissa erinimisissä kaupoissa.

Käytä luottokorttia verkko-ostoksilla

Kun olet tehnyt taustatyön ja päädyt ostamaan, kaiva lompakostasi luottokortti. Se on ehdottomasti vahvin vaihtoehto verkkomaksamisessa. Jos olet maksanut ostoksesi suoraan tililtäsi, ja jokin menee pieleen, voi olla vaikeaa saada rahojasi takaisin. Luottokortissa on sen sijaan lisäturva, jos tulee jotain hämminkiä ostosten kanssa: jos ostoksesi ei vaikka tule tai saat ihan jotain muuta, mitä olet tilannut.

Ole silloin ensin yhteydessä verkkokauppaan, ja jos reklamaation jälkeen rahat eivät palaudu sinulle, voit olla yhteydessä kortin myöntäjään.

Korona-aikana verkkokauppojen aktiivisuus on lisääntynyt ja sitä myötä huijaukset. Siksi pitää olla entistä tarkempi, kun asioi verkkokaupoissa.

Luottokorttisi tiedot ovat sinun, eivät kenenkään muun. Älä siis luovuta niitä kenellekään. Myöskään kopiota passista ei pidä lähettää mihinkään. Ja kun maksat uuden mekkosi tai miehesi kumisaappaat, tietysti luottokortilla, katso, että maksupohjassa näkyy lukon kuva, silloin yhteys on turvallinen.

Verkko-ostaminen kotimaisista kaupoista on myös yleistynyt. Silloinkin kannattaa maksaa luottokortilla, vaikka kauppa olisi kuinka tuttu. Sitä ei nykyisin koskaan tiedä, milloin mikäkin kauppa menee konkurssiin.

"Suuret ja tunnetut nettikaupat ovat yleensä luotettavia", Tarja Salo neuvoo.

”Suuret ja tunnetut nettikaupat ovat yleensä luotettavia”, Tarja Salo neuvoo. © Pekka Nieminen/Otavamedia

Tulitko huijatuksi? Apua löydät täältä

Jos kaupat jostain syystä epäonnistuvat suomalaisessa verkkokaupassa, saat ilmaista apua Kilpailu- ja kuluttajavirastosta, puhelin 029 5053050.

Jos olet asioinut EU:n tai Etan alueella, apua antaa Euroopan kuluttajakeskus, puhelin 029 505 3090. Jos myyjä on ollut Kiinassa, ei kuluttajansuojalainsäädäntö valitettavasti toimi yhtä hyvin kuin EU:ssa ja Eta-maissa.

Asiantuntijoina johtava asiantuntija Hertta Hartikainen Kilpailu- ja kuluttajavirastosta (Euroopan kuluttajakeskus) ja johtaja Masa Peura, Arjen talous, OP-ryhmästä.

Artikkeli on julkaistu ensi kerran Viva-lehdessä 12/20.

Lue myös: Espoolaisperhe tilasi verkkokaupasta kartan lapselle muutamalla eurolla – näin eriskummalliseen paikkaan kiinalainen kartantekijä sijoitti Viron: ”Nettikaupoissa huijareita ja sekundan myyjiä riittää”

Kiinnostuitko? Tilaa Viva-lehti

X