Seura selvitti: Kumpi on suositumpi, runebergintorttu vai laskiaispulla? Näin korona on vauhdittanut sesonkiherkkujen myyntiä

Jaa artikkeliTilaa Seura
Runebergintorttu ja laskiaispulla ovat tänä vuonna kysyttyjä herkkuja ruokakauppojen valikoimissa. Myynti on käynnistynyt viime vuotta vilkkaammin. © OTAVAMEDIA
Runebergintorttu ja laskiaispulla ovat tänä vuonna kysyttyjä herkkuja ruokakauppojen valikoimissa. Myynti on käynnistynyt viime vuotta vilkkaammin.

Runebergintorttu vai laskiaispulla? Kysymys kahden talvisen leivoksen paremmuudesta toistuu joka vuosi talvisissa kahvipöytäkeskusteluissa, mutta kumpaa suomalaiset oikeasti syövät mieluummin?

Päätimme selvittää asian, sillä leivonnaisten juhlapäiviä vietetään makoisasti helmikuussa: kansallisrunoilija Johan Ludwig Runebergia juhlitaan 5. helmikuuta ja laskiaissunnuntaita 14. helmikuuta.

SOK Marketkaupan Ketjuohjauksen tuoretuotteiden myyntipäällikkö Mikko Kovalainen kertoo, että S-ryhmän asiakkaiden keskuudessa laskiaispulla vei voiton runebergintortusta 300 000 pullan erolla. Vuonna 2020 runebergintorttuja myytiin noin 1,6 miljoonaa kappaletta ja laskiaispullia noin 1,9 miljoonaa.

Keskon ruokakaupoissa puolestaan runebergintorttua myytiin laskiaispullia enemmän. Keskon osto- ja myyntijohtaja Janne Vuorisen mukaan runebergintorttuja myytiin noin 250 000 rasiaa ja laskiaispullia 165 000 rasia. Yhdessä rasiassa on yleensä kaksi leivonnaista.

Näin ollen runebergintorttuja myytiin Keskolla 170 000 kappaletta enemmän. Laskiaispullaa myydään kuitenkin enemmän, jos Keskon ja S-ryhmän myynnit lasketaan yhteen.

Lidl ei anna myyntitietojaan julkisuuteen, mutta sen verran Lidlin viestinnästä kerrotaan, että runerbergintorttu on selvästi laskiaispullaa suositumpi leivonnainen – sitä myydään tuplasti laskiaispulliin verrattuna. Runebergintorttuja myydään myös pidempään kuin laskiaispullia, ne ovat myymälöiden hyllyissä tammikuun alusta Runebergin päivään. Laskiaispullat puolestaan ovat vasta tulossa myyntiin 8.2. eli laskiaisviikon alussa.

Koska Lidl ei paljasta myyntimääriään, näiden tietojen valossa laskiaspulla näyttää olevan täpärästi talven suosituin sesonkileivonnainen. Runebergintorttu tulee kuitenkin tiukasti perässä.

SOK Marketin myymissä laskiaispullissa hillotäytteiset herkut olivat suositumpia: niiden osuus laskiaispullien kokonaismyynnistä oli noin 55 prosenttia, eli mantelimassalla täytettyjen pullien osuus oli noin 45 prosenttia.

Myös Keskon asiakkaat valitsivat mieluummin laskiaispullan hillolla: suurten toimittajien laskiaispullista 70 prosenttia oli hillotäytteisiä.

Runebergintortut menevät parhaiten kaupaksi Runebergin päivänä ja sitä edeltäneenä päivänä. © SEPPO SAARENTOLA/OTAVAMEDIA

Tänä vuonna leivonnaisten myynti on ollut vilkasta

Tänä vuonna sesonkileivonnaisten myynti on lähtenyt vauhdikkaasti käyntiin sekä Keskolla että S-ryhmällä, vaikka sesongin huippu on kummallakin tuotteella vasta edessä.

”Tänä vuonna erinomainen talvisää on suosinut meitä ja myös näiden tuotteiden myyntiä. Myynnin kehitys runebergintortuilla on tähän mennessä 60 prosenttia ja laskiaispullilla 142,2 prosenttia eli myynti on ollut todella valtavaa viime vuoteen verrattuna”, Keskon Vuorinen kertoo.

Myös SOK Marketkaupan Kovalainen on huomannut, että kuluvana vuonna runebergintorttujen kysyntä on ollut edellisvuotta vilkkaampaa. Tähän hän uskoo syyksi koronatilannetta.

”Ihmiset välttelevät edelleen julkisia tiloja, kuten kahviloita, joten vuonna 2021 runebergintorttuja ostetaan kaupoista edellisvuosia enemmän ja syödään leivonnaiset kahviloiden sijaan kotona.”

Laskiaispullien kysyntään vaikuttaa Kovalaisen mukaan myös ihmisten ostokäyttäytymisen muutos. Lisäksi almanakka sanelee, miten laskiaispullat maistuvat. Tänä vuonna laskiaista vietetään viikkoa edellisvuotta aikaisemmin, jolloin laskiaispullien myynti ajoittuu myös edellisvuotta aikaisempaan ajankohtaan.

”Esimerkiksi viime vuonna laskiaissunnuntai oli 25.2., kun vuonna 2021 laskiaissunnuntaita vietetään ystävänpäivänä 14.2., jolloin sesonki jää lyhyemmäksi. Sesongin jäädessä lyhyemmäksi myös tuotteiden myyntimäärä jää.”

Laskiaispulla maistuu suomalaisille parhaiten hillon ja kermavaahdon kera. © OTAVAMEDIA

Juhlapäivien jälkeen herkut eivät enää maistu

Runebergintorttu ja laskiaispulla ovat säilyttäneet paikkansa suomalaisten kahvihetkissä tammi-helmikuussa, ja myyntimäärät ovat S-ryhmän kaupoissa pysyneet tasaisina vuodesta toiseen. Molemmat leivonnaiset tulevat hyllyihin heti tammikuun alussa loppiaisen jälkeen, mutta juhlapäivien jälkeen tuotteiden kysyntä hiipuu merkittävästi.

Kovalaisen mukaan runebergintorttujen myynti alkaa kiihtyä tammikuun lopulla noin paria viikkoa ennen varsinaista juhlapäivää. Eniten leivonnaista hamstrataan Runebergin päivänä ja sitä edeltävänä päivänä.

”Laskiaispullien kohdalla myynti jakautuu runebergintorttua tasaisemmin, eikä samanlaista myyntipiikkiä ole havaittavissa varsinaisena juhlapäivänä. Laskiaispullien myynti on tyypillisesti korkeimmillaan laiskiaisviikolla, jolle laskiaissunnuntai ajoittuu. Vuonna 2020 laskiaispullien kovimmat myyntipäivät olivat laskiaisviikolla tiistai ja keskiviikko”, hän kertoo.

Keskon kaupoissa perinteisten laskiaispullien ja runebergintorttujen rinnalla ovat nostaneet suosiotaan erikoisruokavalioille suunnatut herkut.

”Erikoisruokavaliotuotteissa kehitys on ollut vieläkin suurempaa. Erityisesti vegaanisia laskiaispullia on tullut monen toimittajan valikoimiin ja moni K-kauppias on ottanut näitä omiin valikoimiinsa. Ne ovat myös myyneet hyvin. Samoin gluteenittomat runebergintortut ja laskiaispullat ovat tänä vuonna nousseet selvästi myynninosuudessa tavallisiin tuotteisiin verrattuna”, Keskon Vuorinen kertoo.

 

Juttua muokattu 4.2.2021 klo 14.23. Lisätty Lidlin kommentti.

Lue myös: Porvoon paras runebergintorttu 2021 – viekö kisan voiton perinteinen vai ennennäkemätön torttu?

X