Vatsassa kuplii ja kiertää, väsyttää ja kutittaa – Auttaisiko oireisiin gluteeniton ruokavalio?

Jaa kaverilleTilaa Seura
Gluteenittomat tuotteet on syytä valita täysjyväversioina.
Gluteenittomat tuotteet on syytä valita täysjyväversioina. © istockphoto
Ehkä saat vain reiän kukkaroon. Tai sitten olet tekemässä elämäsi parasta päätöstä.

Pitäisikö alkaa sille gluteenittomalle dieetille? Keliakiapotilaiden erikoisruokavaliota kehutaan nykyisin täsmälääkkeenä milloin migreeniin, milloin polvikipuihin. Sen taikavoimista vakuuttuneet kertovat, että se saa hiukset kasvamaan, ihon kukoistamaan ja painon putoamaan.

Ennen kuin lähdet gluteenittomien tuotteiden hyllylle etsimään syötävää, paina hetkeksi jarrua ja kertaa nyrkkisäännöt.

Epäiletkö keliakiaa? Ryhtyisitkö gluteenittomalle dieetille?

Stop tähän!

On äärimmäisen tärkeää käydä lääkärissä, ennen kuin aloitat gluteenittomat kokeilut omin päin. Keliakiadiagnoosi varmistetaan suolesta otetusta koepalasta. Jos ruokavalio muutetaan ennen koepalan ottamista, gluteenin vaurioittama suolinukka on saattanut jo parantua, eikä keliakiaa havaita.

Jos ruokavalion on ehtinyt jo muuttaa, tarvitaan diagnoosin varmistamiseksi vähintään kolmen kuukauden uudelleenaltistus gluteenille, mikä voi olla hyvin tuskallista.
Keliakia ei ole vain kiusallinen allergia tai vatsavaiva. Jos keliaakikko jatkaa viljojen syömistä vaikka vain silloin tällöin, hän voi sairastua anemiaan tai osteoporoosiin.

Vakavampia seurauksia ovat lapsilla kasvun häiriintyminen ja aikuisilla lapsettomuus, pahimmillaan suolistosyöpä.

Keliakiadiagnoosi on elinikäinen, ja sen jälkeen on syytä käydä ravitsemusterapeutin vastaanotolla, jotta oppii kokoamaan ruokavalion oikein. Ruokavaliohoidon onnistumista on tärkeää seurata verikokeilla.

Keliaakikolla viljojen vaihtaminen ei välttämättä tunnu tai näy dramaattisesti missään muussa kuin suoliston tähystyksessä. Siinä vaurioituneen suolen nähdään hiljalleen korjaantuvan vaaleanpunaisesta autiomaasta suloisen pörröiseksi nukkaputkeksi.

Kun suolinukka paranee, ravintoaineiden imeytyminen kohentuu ja sairastumisriski pienenee. Siinä onkin oikeastaan koko gluteenitarinan hohdokkain ja satumaisin osuus.

9 x tunnetko gluteenipiilot?

  • Kotimaisia viljoja sisältävät puurot, suurimot, pastat, murot ja myslit, maissihiutaleet, maltaat, talkkuna, leseet, tavalliset jauhot
  • Speltti, kuskus, bulgur.
  • Leivitetyt leikkeleet, kalapuikot ja nugetit, kaikki jauhoilla suurustetut keitot ja kastikkeet, korppujauhoja sisältävät murekkeet, lihapullat ja laatikot, ryynimakkarat, mämmi.
  • Eräät salaatinkastikkeet, liemifondit ja -kuutiot, marinadit.
  • Nyhtökaura, seitan ja monet muut kasvipohjaiset lihankorvikkeet.
  • Keksinmuruja tai vohvelia sisältävä jäätelö ja suklaa, viljajogurtit, osa kauramaidoista.
  • Tavallinen olut ja kotikalja.
  • Uppopaistetut tuotteet, jotka on paistettu samassa rasvassa kuin gluteenia sisältävät.

Mikä ihmeen gluteeniherkkyys?

Keliakia on kaksinkertaistunut 20 vuodessa. Se on kuitenkin edelleen suhteellisen harvinainen sairaus. Viime vuosina keliakian rinnalle on noussut uusi gluteenivaiva, gluteeniherkkyys. Sen sanotaan vaivaavan niitä ihmisiä, joilla ei todeta keliakiaa, mutta vilja aiheuttaa silti oireita.

Viime vuonna julkaistussa tutkimuksessa tutkittiin henkilöitä, jotka uskoivat kärsivänsä gluteeniherkkyydestä. Selvisi, että heistä enintään 14 prosentilla vaivat aiheutti gluteeni. Muilla oireita saattoivat aiheuttaa viljojen muut osat, kuten FODMAP-hiilihydraatit.

Asiantuntijapiireissä kiistellään, onko gluteeniherkkyyttä edes olemassa, vai aiheutuvatko viljavaivat jostakin aivan muusta. Silloin jokin muu ruokavaliomuutos saattaisi pitkällä aikavälillä olla edullisempi ratkaisu, sillä gluteenittomat tuotteet ovat jopa yhdeksän kertaa kalliimpia kuin tavalliset.

Gluteenittoman dieetin maailmanvalloitusta on edistänyt merkittävästi yhdysvaltalainen sydäntautilääkäri William Davis, joka on julistanut gluteenin lihavuusepidemian syyksi.

Gluteenittomuutta kokeillaankin nykyisin usein lääkkeeksi liikakiloihin. Gluteeniton ruokavalio ei kuitenkaan asiantuntijoiden mukaan laihduta. Monet gluteenittomat leivonnaiset ovat jopa rasvaisempia kuin tavalliset.

Gluteenittomalle dieetille kannattaa ryhtyä, mikäli vatsa oireilee ja väsyttää.

Gluteenittomalle dieetille kannattaa ryhtyä, mikäli vatsa oireilee ja väsyttää. © iStock

Syö terveellisemmin

Valmistaudu siihen, että gluteenittoman myötä ruoanvalintaan tulee lisähaasteita, kuten huoli riittävästä kuidun saannista.

Aikuiselle suositeltu kuitumäärä on 25–35 grammaa vuorokaudessa. Täysjyväviljan syöminen auttaa tavoitteeseen pääsyä todella merkittävästi. Useimmissa gluteenittomissa viljoissa on kuitenkin kuitua paljon vähemmän, ja tyypillinen keliaakikon kuidunsaanti jää noin 15 grammaan per vuorokausi. Kuidunsaantia onkin yleensä täydennettävä esimerkiksi psylliumkuidulla ja sokerijuurikaskuidulla.

Gluteenittomat tuotteet on syytä valita täysjyväversioina. Jos kasvikset, hedelmät ja marjat maistuvat, älä jätä niiden saantia minimisuositukseen eli puoleen kiloon päivässä.

Palkokasvit kannattaa ehdottomasti ottaa säännölliseksi osaksi ruokavaliota.

Gluteenittomassa ruokavaliossa kiellettyjen ruokien lista on opittava käytännössä ulkoa. Tärkein työkalu on ”flour-how”, jauhotaito: on hoksattava, mihin kaikkeen gluteeni saattaa olla piiloutuneena.

Helpottiko?

Jos vaivat katosivat, voit onnitella itseäsi. Ilman lääkärin tekemää diagnoosia on silti ennenaikaista vannoa, että syypää huonoon oloosi oli gluteeni. Myös vilja-allergia, herkkä vatsa tai ärtyneen suolen oireyhtymä helpottuu, kun pidät taukoa voileipien mutustelusta.

Viljakuitujen terveyshyödyt on kuitenkin todettu tutkimuksissa niin vankasti, että kotimaisia täysjyväviljoja ei kannata poistaa ruokavaliostaan kevein perustein. Ruisleipä ja kaurapuuro ovat hyvien suolistobakteerien lempiruokaa.

Keliakiaa sairastavilla pienikin määrä viljan gluteenia vaurioittaa suolta, ja paraneminen kestää kauan. Muiden ei kannata heittää lasta pesuveden mukana; heille ruokavalion ei tarvitse olla joko – tai.

Oletko jo kokeillut?

Gluteenittomissa tuotteissa on kiinnostavia vaihtoehtoja myös normaalia ruokavaliota noudattavalle.

Kiehtova kvinoa

Kvinoa on erittäin terveellistä ja ravintopitoista. Sitä saa myös kotimaisena luomuversiona.

Luonteikas tattari

Tattari on hauskan makuinen ja terveellinen vilja, josta saa vaikkapa ihanaa tuorepuuroa.

Superhyvät siemenet

Gluteenitonta ruokavaliota täydennetään usein kuitulisän vuoksi erilaisilla siemenillä. Chian-, pellavan-, auringonkukan- ja seesaminsiemenet ovat hyviä lisäyksiä myös normaaliruokavalioon. Monia siemeniä voi myös idättää.

Juttu on julkaistu aiemmin Kotilääkärin numerossa 5/2017.

Lue  myös: Gluteeniton ruokavalio helpotti pitkään jatkuneita ärtyneen vatsan oireita: ”Kerran lääkäri sanoi, että jospa minä vain ”luulen” vatsani olevan kipeä”

X