Totta vai tarua: Onko vesiliikunta oikeasti tehokasta liikuntaa?

Jaa kaverilleTilaa Seura
Nostovoiman ansiosta oma keho tuntuu vedessä paljon tavallista kevyemmältä.
Nostovoiman ansiosta oma keho tuntuu vedessä paljon tavallista kevyemmältä. © istockphoto
Sekä sydän että nivelet rakastavat vedessä liikkumista, vinkkaa vesiliikunnan asiantuntija Outi Kokko-Ropponen Eläkeliitosta.

Onko vesiliikunta tehokasta treeniä? Vesiliikunta-asiantuntija Outi Kokko-Ropponen vastaa totta vai tarua -väittämiin.

Vesi vähentää energiankulutusta

Tarua.

Vedessä liikkuminen on raskaampaa kuin maalla, koska vesi vastustaa liikettä. Vedessä täytyy siis tehdä enemmän töitä, jotta pääsee eteenpäin. Mitä kovempi vauhti, sitä enemmän energiaa kuluu. Vesi myös luonnostaan kiihdyttää aineenvaihduntaa.

Lisäksi vedessä keho joutuu tuottamaan paljon lämpöä. Yleensä vesiliikunta siis lisää energiankulutusta.

Vesiliikunta tekee hyvää koko keholle! Vedessä sydän pumppaa enemmän verta

Totta.

Vedessä oleva hydrostaattinen paine parantaa verenkiertoa koko kehossa. Vedessä syke on matalampi kuin maalla liikkuessa, mutta sydän työntää kerralla enemmän verta. Sydän- ja verenkiertoelimistön toiminnan kannalta se on hyvä asia.

Lisäksi vedessä liikkuminen vahvistaa hengitystä. Hydrostaattisen paineen vuoksi ulos hengittäminen on helppoa, mutta sisään hengitettäessä hengityslihakset joutuvat tekemään tavallista enemmän töitä.

Lue myös: Vesijuoksu järvessä, joessa tai meressä on elämys – Laihduttaako luonnonvesissä liikkuminen?

Veden noste vähentää nivelten kuormittumista

Totta.

Maalla liikkuessa ihminen on painovoiman ja vedessä liikkuessa nostovoiman alainen. Nostovoiman ansiosta oma keho tuntuu vedessä paljon tavallista kevyemmältä. Nosteen takia ihmisen ei tarvitse kannatella itseään, ja siksi myöskään nivelet eivät kuormitu. Siksi vesiliikunta sopii erinomaisesti nivelongelmaisille.

Uinti- tai vesijuoksutekniikan täytyy kuitenkin olla kunnossa, sillä huono tekniikka saattaa rasittaa niveliä.

Lisää vesijuoksuun tehoja eri tekniikoilla ja välineillä

Vesiliikunta on hyvää treeniä! Vesijuoksuun saa lisää tehoja eri tekniikoilla ja välineillä. © Tommi Tuomi / Otavamedia

Lue myös: 9 mahtavaa syytä harrastaa vesijuoksua – polttaa tehokkaasti rasvaa, aktivoi vatsalihakset ja kiinteyttää pakarat

 

X