Tiesitkö? Täit piinasivat dinosauruksia jo sata miljoonaa vuotta sitten – mutta nämä täit eivät imeneet verta

Jaa kaverilleTilaa Seura
Meripihkaan tallentuneet täit eivät paljonkaan muistuta nykyään eläviä täitä.
Meripihkaan tallentuneet täit eivät paljonkaan muistuta nykyään eläviä täitä. © Springer Nature
Täit ovat sitkeitä sissejä, sen tietävät monet päiväkoti-ikäisten vanhemmat. Tuore löytö kuitenkin todistaa, että ne ovat vielä sitkeämpiä kuin tähän asti on tiedetty.

Täit ovat piinanneet myös dinosauruksia. Varhaisia täitä on löytynyt Myanmarista esiin kaivetusta meripihkasta. Samaan meripihkapalleroon oli tallentunut dinosauruksen höyheniä ja höyheniä syöviä täitä.

Löytö osoittaa kiistattomasti, että dinosaurukset kärsivät täiden tihutyöstä jo sata miljoonaa vuotta sitten. Kyseessä on samalla varhaisin täistä tehty havainto fossiiliaineistossa.

Erikoista tutkimuksessa oli, että siinä nimenomaisesti lähdettiin hakemaan varhaisia täitä. Geneettisten analyysien mukaan täiden lahko kehittyi samaan aikaan kun höyhenelliset dinosaurukset elivät. Jos onni olisi myötä, jokin täi olisi voinut tallentua meripihkaan.

Lue myös: Dinovauvat hautuivat munissa jopa puoli vuotta – Onko tässä yksi syy dinosaurusten häviämiseen maapallolta?

Täit eivät imeneet verta, vaan…

Kiinalaistutkijat kävivät läpi valtavan määrän fossiiliaineistoa ja löysivät lopulta kahdesta meripihkapallerosta kymmenen täitä. Meripihkaan tallentuneet täit eivät paljonkaan muistuta nykyään eläviä täitä (Pediculus humanus var capitis) ja tutkijat epäilevätkin niiden olevan nuoruusmuotoja, eli eivät vielä täyskasvuisia.

Tutkijat arvelevat myös, että meripihkasta löydetyt täit eivät imeneet verta, kuten ihmistä kiusaavat nykyaikaiset päätäit, vaan ne saivat ravintonsa syömällä höyheniä.

Dinot eivät siis välttämättä kärsineet kutinasta, mutta höyhenpeite saattoi kärsiä.

Dinosaurukset kuolivat äkillisesti sukupuuttoon liitukauden joukkosukupuutossa noin 65 miljoonaa vuotta sitten. © Pixelchaos