Tiesitkö? Täit piinasivat dinosauruksia jo sata miljoonaa vuotta sitten – mutta nämä täit eivät imeneet verta

Täiden historia kertoo niiden olevan sitkeitä sissejä. Tuore löytö todistaa, että ne ovat vielä sitkeämpiä kuin tähän asti on tiedetty.

Meripihkaan tallentuneet täit eivät paljonkaan muistuta nykyään eläviä täitä.

Jani Kaaro

Täiden historia kertoo, että ne ovat piinanneet myös dinosauruksia. Varhaisia täitä on löytynyt Myanmarista esiin kaivetusta meripihkasta. Samaan meripihkapalleroon oli tallentunut dinosauruksen höyheniä ja höyheniä syöviä täitä.

Löytö osoittaa kiistattomasti, että dinosaurukset kärsivät täiden tihutyöstä jo sata miljoonaa vuotta sitten. Kyseessä on samalla varhaisin täistä tehty havainto fossiiliaineistossa.

Erikoista tutkimuksessa oli, että siinä nimenomaisesti lähdettiin hakemaan varhaisia täitä. Geneettisten analyysien mukaan täiden lahko kehittyi samaan aikaan kun höyhenelliset dinosaurukset elivät. Jos onni olisi myötä, jokin täi olisi voinut tallentua meripihkaan.

Lue myös: Dinovauvat hautuivat munissa jopa puoli vuotta – Onko tässä yksi syy dinosaurusten häviämiseen maapallolta?

Täiden historia osoittaa, etteivät ne imeneet verta, vaan…

Kiinalaistutkijat kävivät läpi valtavan määrän fossiiliaineistoa ja löysivät lopulta kahdesta meripihkapallerosta kymmenen täitä. Meripihkaan tallentuneet täit eivät paljonkaan muistuta nykyään eläviä täitä (Pediculus humanus var capitis) ja tutkijat epäilevätkin niiden olevan nuoruusmuotoja, eli eivät vielä täyskasvuisia.

Tutkijat arvelevat myös, että meripihkasta löydetyt täit eivät imeneet verta, kuten ihmistä kiusaavat nykyaikaiset päätäit, vaan ne saivat ravintonsa syömällä höyheniä.

Dinot eivät siis välttämättä kärsineet kutinasta, mutta höyhenpeite saattoi kärsiä.

Dinosaurukset kuolivat äkillisesti sukupuuttoon liitukauden joukkosukupuutossa noin 65 miljoonaa vuotta sitten. © Pixelchaos