Elokuva-arvio: Catherine Deneuve tähdittää sukupoolirooleja ja vallankäyttöä käsittelevää Tristana-elokuvaa

Luis Buñuelin mestariteoksiakin sisältäneen myöhäiskauden teos sijoittuu 1920-30-lukujen Toledoon, pohjanaan Benito Perez Galdosin romaani.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Catherine Deneuve on Tristana, joka vapautuu jalkavaimon asemasta etsimään vapautta. © Ylen kuvapalvelu

Luis Buñuelin mestariteoksiakin sisältäneen myöhäiskauden teos sijoittuu 1920-30-lukujen Toledoon, pohjanaan Benito Perez Galdosin romaani.
(Päivitetty: )
Teksti: Arto Pajukallio

Monitoimitaiteilija Buñuel oli suunnitellut elokuvaa kahden vuosikymmenen ajan, vaikka piti teosta realismin kuvaajana arvostetun kirjailijan vaatimattomimpiin kuuluvana.

Kirkkoa ja porvaristoa kuin työkseen ruotinut, sensorien ja taiteellisen vapauden kanssa taistellut surrealisti näki asetelmissa mahdollisuuden kuvata sukupuoliroolien vallankäyttöä.

Uskonnon seksikäsityksiä omahyväisesti väheksyvä iäkäs vapaaherra (Fernando Rey) ottaa suojatikseen orvon sukulaistytön (Catherine Deneuve), jonka alistaa sisällä pidettäväksi jalkavaimokseen. Ajan myötä nainen lähtee hakemaan hänelle luvattua vapautta: elokuvasta muodostuu sekä kehityskertomus että analyysi hyväksikäytöstä – suhteesta, jossa osat vaihtuvat, sekä kostosta.

Taloudenhoitajana nähdään Lola Gaos, tämän kuuromykkänä aikamiespoikana Jesús Fernández, ja naisen tapaamana taiteilijana Franco Nero.

****

Tristana, lauantai 2.4. klo 21.05, Teema & Fem 

X