Osakkeenomistaja! Saitko taloyhtiöltä ilmoituksen, joka vaatii paperiosakkeen sähköistämistä? Ole huoleti – sinulla on vuoteen 2034 asti aikaa

Sähköinen huoneistotietojärjestelmä tulee käyttöön taloyhtiöissä nyt, osakkailla on sen sijaan aikaa huomattavasti pidempään.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Noin puolitoista miljoonaa asuntoa siirtyy sähköiseen huoneistotietojärjestelmään, samalla osakekirjat muuttuvat paperisista sähköisiksi.

Sähköinen huoneistotietojärjestelmä tulee käyttöön taloyhtiöissä nyt, osakkailla on sen sijaan aikaa huomattavasti pidempään.
Teksti:
Jukka Vuorio

Asunnonomistajien keskuudessa on tänä syksynä syntynyt epätietoista kuhinaa. Moni asunto-osakkeenomistaja on syksyn aikana saanut taloyhtiöltään ilmoituksen, jossa kerrotaan huoneistotietojärjestelmään siirtymisestä, eli osakekirjan pakollisesta sähköistämisestä.

Se on ruuhkauttanut huoneistotietojärjestelmää ylläpitävän Maanmittauslaitoksen asiakaspalvelupisteet perinpohjaisesti. Monilta osin kyse on väärinymmärryksestä, sillä tavallisella asunnonomistajalla on yhä kymmenen vuotta aikaa sähköistää osakekirjansa.

Huoneistotietojärjestelmään siirtyvät kaikki Suomen noin 90 000 taloyhtiötä sekä noin 1,5 miljoonaa osakehuoneistoa. Sen myötä osakehuoneistojen paperiset osakekirjat korvataan sähköisillä omistajamerkinnöillä.

Huoneistojen omistuksen palveluista vastaava johtaja Janne Murtoniemi Maanmittauslaitokselta vastaa Seuran kysymyksiin siitä, mitä asunnonomistajan pitää tehdä nyt.

Pitääkö osakkeenomistajan ehtiä siirtää tietonsa huoneistotietojärjestelmään vuoden loppuun mennessä?

”Ei. Sen sijaan taloyhtiöillä on velvollisuus tehdä siirto tämän vuoden aikana, mutta yksittäisellä osakkaalla on 10 vuotta aikaa tehdä omistusoikeuden rekisteröinti.”

Mutta osakekirjan sähköistyksen eli omistusoikeuden rekisteröinnin voi tehdä jo nyt?

”Kyllä. Kunhan taloyhtiö on ensin siirtänyt tiedot, sen jälkeen osakas voi jo halutessaan tehdä rekisteröinnin. Silloin paperinen osakekirja muuttuu sähköiseksi.”

Kuka hoitaa, että huoneistotietojärjestelmä on taloyhtiössä käytössä?

”Isännöitsijä hoitaa. Jos taloyhtiöllä ei ole isännöitsijää, taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja hoitaa asian.”

Jos ostan nyt asunnon, onko silloinkin aikaa 10 vuotta?

”Ei. Nykyisellä omistajalla on 10 vuotta aikaa, mutta uuden omistajan on otettava huoneistotietojärjestelmä käyttöön kahden kuukauden sisällä. Se kaksi kuukautta ei tarkoita vain siis tämän vuoden 2023 loppua, vaan ylipäätään kahta kuukautta.”

Miten osakekirjan voi sähköistää, jos se on pankissa esimerkiksi lainan vakuutena?

”Pankit neuvovat, että vielä ei kannata tehdä mitään. Osakekirja on pankissa turvassa ja aikaa on kymmenen vuotta. Maanmittauslaitos selvittää pankkien kanssa, saisiko jollain aikavälillä pankissa olevia osakekirjoja sähköistettyä keskitetysti.”

Mitä osakkeen rekisteröinti maksaa?

”Se maksaa 63 euroa, summa maksetaan Maanmittauslaitokselle. Sen voi maksaa asiakaspalvelussamme tai saada laskun kotiin. Jos rekisteröidään pankissa olevaa osaketta, pankki voi lisäksi periä joitain omia kulujaan.”

Entä jos autopaikalla on oma osakekirja?

”Se on sitten toinen osakekirja. Yhtä osakekirjaa kohden maksu on se 63 euroa.”

Mistä tietää, kuuluuko oma taloyhtiö jo huoneistotietojärjestelmään?

”Sitä voi kysyä taloyhtiön hallituksen puheenjohtajalta tai isännöitsijältä. Tarvittaessa asian saa selville myös Maanmittauslaitoksesta.”

Onko huoneistotietojärjestelmä tietoineen julkinen?

”Kyllä, järjestelmän tiedot ovat lähtökohtaisesti julkisia. Julkisuus ei kuitenkaan ole sama asia kuin tietojen rajaton saatavuus. Taloyhtiön osakeluettelo on julkinen, muilta osin huoneistotietojärjestelmän tietoja luovutetaan laissa määriteltyjä käyttötarkoituksia varten.”

Mistä saa lisätietoa osakekirjan sähköistämiseen?

Osakeluettelon siirrosta saa hyvin tietoa Maanmittauslaitoksen ylläpitämältä sivulta osakehuoneistorekisteri.fi ja lisäneuvoja osakekirjan sähköistämiseen saa Maanmittauslaitoksen sivuilta löytyvästä asiointiapurista.

Mitä jos taloyhtiö ei saa asiaa hoidettua vuoden loppuun mennessä?

”Varmasti hyvin suuri osa sen saa hoidettua. Lokakuun 2023 loppuun mennessä lähes 70 prosenttia taloyhtiöistä oli hoitanut asian nyt, kun se on vielä maksutonta. Pystyy osakeluettelon siirtämään ensi vuoden puolellakin, mutta silloin se ei enää ole taloyhtiöille maksutonta.”

Jäikö jotain vielä kysymättä?

”Ei. Tärkein asia on se, että taloyhtiöt toimisivat tämän vuoden 2023 aikana ja yksittäisillä osakkeenomistajilla on tosiaan 10 vuotta aikaa.”

Lue myös: Asunnon ostajalle saattaa olla riski taloyhtiön sijoitusasunnot – Näillä keinoin varmistat hyvät asuntokaupat ja pidät asuntolainan hallinnassa

Tiesitkö?

Rekisteröintimaksu 63 euroa asuntoa kohden voi olla verovähennyskelpoinen.

Verojuristi Georg Rosbäck kertoo taloustaito.fi-sivustolla, että ”Rekisteröintimaksu voi olla vähennyskelpoinen sijoitusasunnon luovutusvoittoverotuksessa, eli silloin, kun asunto myydään.”

Hän huomauttaa, että vuokratulojen verotuksessa huoneistotietojärjestelmän rekisteröintimaksua ei sen sijaan voi vähentää.

”Koska kyse on luovutusvoiton verotuksesta, kuluja ei voi vähentää, jos asunnon myynti on verovapaa”, Rosbäck lisää.

X